Gå til innhold

Kan du forklare meg hvordan rammelån fungerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man har en ramme på la oss si 3 mill, og så betaler man ned når man kan det og låner ut nr man trenger det? Er det sånn at bare de som sitter veldig godt i det kan få det? Kan man bruke dette til å kjøpe en sekundærbolig med? Vil nedbetalingstiden forskyves da?

Jeg hører så mange snakke så varmt om rammelån, men hvordan fungerer det egentlig?



Anonymous poster hash: ca533...367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rammelån vil si at du selv kan innvilge deg utvidelse av ditt boliglån i banken innenfor avtalt ramme. Det krever god sikkerhet (ofte innenfor 70 % tror jeg) og betjeningsevne. Si for eksempel at boligen er verdt 5 mill, du har et lån på 2 mill og en ramme på 3. Da har du 1 mill du fritt kan ta ut og låne og bruke til det du vil uten at du trenger mer avtale med banken (eller la være, som gjerne er lurt om du ikke trenger det). Kan jo brukes til å betale sekundærbolig også, men det er vel ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli dyrt. Renta er vel ofte høyere??

Anonymous poster hash: d3b0c...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har en ramme på la oss si 3 mill, og så betaler man ned når man kan det og låner ut nr man trenger det? Er det sånn at bare de som sitter veldig godt i det kan få det? Kan man bruke dette til å kjøpe en sekundærbolig med? Vil nedbetalingstiden forskyves da?

Jeg hører så mange snakke så varmt om rammelån, men hvordan fungerer det egentlig?

Anonymous poster hash: ca533...367

Et rammelån har ingen tilbakebetalingstid eller betalingsplan, du kan ha det så lenge du vil.

Du trenger ikke å betale verken renter eller avdrag så lenge lånet inkl påløpte renter holder seg under den avtalte ramme.

Og hva du bruker pengene til er ikke bankens sak, den har uansett sikkerhet i boligen din.

Renten er ofte 0,1-0,2 % høyere enn på ordinære boliglån.

Anonymous poster hash: 00f49...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...