Gå til innhold

Genmodifisert mat og økologisk mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående genmodifisert mat og økologisk mat. Jeg har i det siste lest om mennesker som bare spiser økologisk mat, og jeg har ikke skjønt det helt.

Er genmodifisert mat det motsatte av økologisk mat?

Hvorfor vil ikke disse menneskene spise genmodifisert mat? Det er jo normal mat som alle vi spiser, men hva er ulempene? hvorfor er det noen som ikke vil spise det?

Og en ting til, jeg har et epletre i hagen med epler, jeg gjør ingenting med eplene før jeg spiser dem. Er de økologiske?

Takk!

Anonymous poster hash: 51bfc...224
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Økologisk mat er mat som er dyrket uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel, samt at jorda den er dyrket på ikke har vært utsatt for sprøytemidler og kunstgjødsel på noen år.

Dyra du spiser skal ha fått økologisk dyrket for men det kan gis dispensasjon for noe av kraftforet ( ihvertfall slik det var da jeg kunne reglene) til fugl og gris. Hoveddelen av for skal være grovfor.

Det jeg ser på som hovedpoenget med å spise og dyrke økologisk er at vi unngår opphopning av plantegifter, at jorda blir holdt i bedre liv på grunn av det gunstige mikrobakterielle livet som gjødsling med husdyrgjødsel og grønngjødsel fører med seg. I Norge har vi heldigvis fortsatt tradisjon på å bruke husdyrgjødsel og regler på spredearealer på denne, men i deler av verden er jordstrukturen svært dårlig på grunn av at de gjødsler ensidig med kunstgjødsel.

I forhold til innhold av antioksidanter i div mat viser tester at i Norge er det slik at økologisk mat har det samme eller en mikroskopiske mengde mer antioksidanter. Tester fra England, Tyskland og Nederland viser at økologisk mat har mer antioksidanter - dette kan relateres til at vi bruker mer husdyrgjødsel her i landet.

Man er skeptisk til genmodifisert mat fordi det allerede har begynt å skape problemer i en del matkulturer at en klusser med genene. De har blant annet lagd sorter som tåler sprøytemidler godt, men som siden invaderer andre plantekulturer og blr farlige ugress der. Bakdelene med genmodifisering er et stort område, som du helt sikkert finner mye info om.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Økologisk mat er mat som er dyrket uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel, samt at jorda den er dyrket på ikke har vært utsatt for sprøytemidler og kunstgjødsel på noen år.

Dyra du spiser skal ha fått økologisk dyrket for men det kan gis dispensasjon for noe av kraftforet ( ihvertfall slik det var da jeg kunne reglene) til fugl og gris. Hoveddelen av for skal være grovfor.

Det jeg ser på som hovedpoenget med å spise og dyrke økologisk er at vi unngår opphopning av plantegifter, at jorda blir holdt i bedre liv på grunn av det gunstige mikrobakterielle livet som gjødsling med husdyrgjødsel og grønngjødsel fører med seg. I Norge har vi heldigvis fortsatt tradisjon på å bruke husdyrgjødsel og regler på spredearealer på denne, men i deler av verden er jordstrukturen svært dårlig på grunn av at de gjødsler ensidig med kunstgjødsel.

I forhold til innhold av antioksidanter i div mat viser tester at i Norge er det slik at økologisk mat har det samme eller en mikroskopiske mengde mer antioksidanter. Tester fra England, Tyskland og Nederland viser at økologisk mat har mer antioksidanter - dette kan relateres til at vi bruker mer husdyrgjødsel her i landet.

Man er skeptisk til genmodifisert mat fordi det allerede har begynt å skape problemer i en del matservering at en klusser med genene. De har blant annet lagd sorter som tåler sprøytemidler godt, men som siden invaderer andre plantekulturer og blr farlige ugress der. Bakdelene med genmodifisering er et stort område, som du helt sikkert finner mye info om.

Tusen takk for svaret! Nå skjønner jeg det :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående genmodifisert mat og økologisk mat. Jeg har i det siste lest om mennesker som bare spiser økologisk mat, og jeg har ikke skjønt det helt.

Er genmodifisert mat det motsatte av økologisk mat?

Hvorfor vil ikke disse menneskene spise genmodifisert mat? Det er jo normal mat som alle vi spiser, men hva er ulempene? hvorfor er det noen som ikke vil spise det?

Og en ting til, jeg har et epletre i hagen med epler, jeg gjør ingenting med eplene før jeg spiser dem. Er de økologiske?

Takk!

Det selges ikke genmodifisert mat (GMO) i Norge, og hvis det noen gang kommer på markedet i Norge må det merkes klart og tydelig. I USA for eksempel er det ingen krav til å merke mat med GMOer, så de som ikke vil spise GMO velger heller å spise økologisk, da er de sikker på å unngå det.

Mange er skeptiske til genmodifisert mat fordi det fortsatt er ganske nytt, og man ikke helt kan vite effektene det har over lengre tid, i tillegg til det Absinthia nevner over.

Anonymous poster hash: 711c1...b81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...