Marcia Skrevet 25. august 2004 #1 Skrevet 25. august 2004 Hallo. Har nå sittet og lest en laang debatt om intimbarbering. Gjengs oppfatning ser ut til å være at kjønnshår er stygt, ekkelt og sist men ikke minst: uhygienisk. Gidder overhodet ikke å lage en ny debatt om hvorvidt folk syns at kjønnshår er stygt eller intimbarbering er kvinneundertrykkende osv osv. Det jeg sitter og lurer på er ganske enkelt om det er noe medisinsk grunnlag for å si at det er uhygienisk å ikke fjerne dem? Ville vel tro at hvis folk med mye kroppshår er mer utsatt for sykdommer enn de med lite så ville vel evolusjonen ha favorisert hårløse folk? Jeg gikk på gymnaset rundt 1990, da var det svært få som barberte seg "der nede". Vil det si at folk for ca 10 år siden var mye mindre hygieniske og mer syke enn i dag? En annen tanke som slo meg var at kanskje hårene har en funksjon ved å lage et luftlag mellom kropp og klær slik at huden blir tørrere og det blir mindre grobunn for bakterier og sopp? Ingen stor sak for meg dette egentlig, men det hadde vært gøy å høre fra folk som har litt peiling på området. Hilsen Marcia, som egentlig burde brukt arbeidsdagen på langt viktigere ting.
Lisemor Skrevet 25. august 2004 #2 Skrevet 25. august 2004 Alle våre kroppshår har jo en funksjon. Så vi er vell mer utsatt vi som fjerner de her og der.
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #3 Skrevet 25. august 2004 En annen tanke som slo meg var at kanskje hårene har en funksjon ved å lage et luftlag mellom kropp og klær slik at huden blir tørrere og det blir mindre grobunn for bakterier og sopp? Tror ikke vår kropp er noe særlig tilpasset bruk av klær, men det kan kanskje tenkes at et slikt luftlag hjelper. Ellers tviler jeg på at kroppshår er uhygenisk. Det er vel like uhygenisk som det er for oss gutta å beholde hetta på - er du ekstremt lat kan det kanskje være uhygenisk, men da er det heller du som er det, ikke hårene og forhuden.
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #4 Skrevet 25. august 2004 Vi ble jo skapt i Adam og Evas drakt, opprinnelig..(for de som tror på DEN historien), og anno 2004 sprader vi rundt i helt andre drakter. Pryden der nedentil hadde sikkert en mer hensiktsmessig funksjon den gang vår art vandret nakne her på jorden. Per idag tror jeg neppe det spiller noen rolle fra eller til, mht. sykdommer eller dette med at huden skal være tørrere osv osv, hvorvidt man barberer seg eller ikke. Vi har jo truser på oss som fungerer ganske bra også.. Men for min egen del synes jeg det er mer hygienisk å IKKE ha hår der, rett og slett fordi jeg liker ikke hår i munnen
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #5 Skrevet 25. august 2004 Hvis noen påstår at kroppshår er uhygienisk - og kanskje til og med helseskadelig, ja da ler jeg meg skakk! Det er en GRUNN til at vi har hår her og der! Snart er jo alt som har med naturlige kropper å gjøre både stygt og farlig! Dette med hårfjerning er en motesak, og jeg har vanskelig for å tro at det finnes forskeresultater som sier at folk som ikke barberer/vokser seg er mer uhygieniske enn andre. K
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #6 Skrevet 25. august 2004 Dette med hårfjerning er en motesak, og jeg har vanskelig for å tro at det finnes forskeresultater som sier at folk som ikke barberer/vokser seg er mer uhygieniske enn andre. K Vel, ta dette med skjeggvekst f.eks., i fjeset altså. Her må det da kunne hevdes at det ikke er direkte appetittelig, ergo heller sikkert ikke videre hygienisk, med matrester.. Hvis du f.eks. er en beskjegget lastebilsjåfør, med vane for å stoppe på hver bensinstasjon du kommer til for å kjøpe pølse, så kan det faktisk bli en god del pølserester ila. en dag.. Bare som et eksempel, finnes sikkert mange andre eksempler også.
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #7 Skrevet 25. august 2004 Vel, ta dette med skjeggvekst f.eks., i fjeset altså. Her må det da kunne hevdes at det ikke er direkte appetittelig, ergo heller sikkert ikke videre hygienisk, med matrester.. Hvis du f.eks. er en beskjegget lastebilsjåfør, med vane for å stoppe på hver bensinstasjon du kommer til for å kjøpe pølse, så kan det faktisk bli en god del pølserester ila. en dag.. Bare som et eksempel, finnes sikkert mange andre eksempler også. Inntar du maten via andre kanaler enn munnen? Usikker på om smulene utenfor er det minst hygeniske da.
Marcia Skrevet 25. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2004 OK. Konklusjonen er altså at vi fjerner hår fordi det ser og føles bedre og for å unngå "hår i maten", men det har ingen spesiell innvirkning på helsa. Greit å vite.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #9 Skrevet 25. august 2004 Selvfølgelig er det ikke så veldig vakkert å se på, ei heller hygienisk å ha dagsgamle matrester i sjegget - MEN, da er det jo stellet som er uhygienisk, og ikke sjegget i seg selv. Tipper et barbert underliv også kan bli ganske uhygienisk om det ikke blir stelt! K
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #10 Skrevet 25. august 2004 Jo, men det blir automatisk mer praktisk, ergo igjen mer hygienisk, uten hårpryden. Da ser man lettere hvor smule er, og kan tørke de vekk. I skjegget kan det hende de går seg vill, nemlig.
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #11 Skrevet 25. august 2004 Ja, jeg har hatt kanyler opp igjennom nesa, og jeg stoler ikke på at norsk helsevesen bytter de ut fra pasient til pasient.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #12 Skrevet 25. august 2004 Smuler på avveie? Er ikke det litt spennende da? Om det er "der nede" mener jeg! Folk har mange grunner til hvorfor man bør barbere seg nedentil, men å bruke helse som en av dem, er å ta litt i! K
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #13 Skrevet 25. august 2004 Er sjelden det er ting på avveie "der nede", om man er barbert!
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #14 Skrevet 25. august 2004 Er sjelden det er ting på avveie "der nede"' date=' om man er barbert! [/quote'] Men konklusjonen blir vel at det ikke finnes hygieniske årsaker til å barbere seg. Hår i munn er ikke mindre hygienisk enn annet du får i munn der nede. Hva man synes er vakkert og behagelig derimot, er noe annet.
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #15 Skrevet 25. august 2004 Nei, men det finnes Uhygieniske årsaker til å barbere seg. Er vel lettere å holde et bord reint dersom det ikke står masse ting på det. Allikevel kan man sikkert få bordet reint, det tar bare litt lengre tid. På samme måte er det vel med andre ting som trenger rengjøring. Barberer meg av praktiske og estetiske årsaker, tror ikke menneskets hygiene kan bli dårlig generelt, dersom man bare vasker seg daglig.
Gjest agurk Skrevet 25. august 2004 #16 Skrevet 25. august 2004 Jeg tror nok det er mest estetiske grunner til at folk velger å barbere seg. Skulle vært rart om vi var skapt uhygenisk.
Marcia Skrevet 25. august 2004 Forfatter #17 Skrevet 25. august 2004 Men ærlig talt, en helt vanlig kvinne med gjennomsnittlig behåring har da ikke så tjukk pels at ikke vann og såpe trenger greit gjennom allikevel? Kjøper fremdeles ikke hygieneargumentet.
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #18 Skrevet 25. august 2004 Men ærlig talt' date=' en helt vanlig kvinne med gjennomsnittlig behåring har da ikke så tjukk pels at ikke vann og såpe trenger greit gjennom allikevel? Kjøper fremdeles ikke hygieneargumentet.[/quote'] Det gjelder nok særdeles late kvinner. Kvinner som uansett er så late at de ikke orker å barbere seg.
Gjest Mann faktisk! Skrevet 25. august 2004 #19 Skrevet 25. august 2004 Jeg syns det er latterlig, når kvinner gjør noe mer enn å barbere bikinilinja, og stusse litt på dott-lengden. Glattbarbert er uestetisk, etter min mening. Stygt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå