AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Hei! For omtrent én uke siden kjente jeg smerter på ene foten i slutten av, og etter, en løpetur. Smertene gikk fra stortåa og ned til tåballen og området rundt der. Kjente smertene veldig da jeg gikk, og i tiden etterpå kjente jeg det litt nå og da, og også da jeg satt/lå i ro. Skikkelig vondt og ubehagelig. Etter dette roet det seg litt, og smertene kom tilbake en sjelden gang. Hadde også løpeturer hvor jeg ikke kjente smertene i det hele tatt (trener mye løping, mot en konkurranse). I dag hadde jeg nok en løpetur, og jeg da kom smertene tilbake igjen, men denne gangen på begge (!!!) føttene. Akkurat samme sted - fra stortåa og nedover til tåballen og området rundt der. Noen som vet hva dette kan være? Blir så nervøs når det virker som det bare blir verre. Får liksom opp motet når jeg går over tid uten smerter, så mister jeg motet når de plutselig kommer tilbake, og så på begge føttene Hjelp? Anonymous poster hash: d7e58...594
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Ingen? Anonymous poster hash: d7e58...594
Berit Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Vet ikke. Men har du filt vekk hard hud der for nylig? Jeg var hos en fotpleier som filte på tredeputene, selv om jeg egentlig ikke har noe særlig med hard hud. Litt etter dette fikk jeg veldig vondt hvis jeg belastet foten mye. Tilfeldig at jeg kom til å tenke på om det kunne være grunnen. Men husket at min venninne også hadde fått det tidligere og ikke visste hvorfor. Da jeg fikk det, kom jeg på at min venninne hadde også vært til samme fotpleier den gang. Så jeg tenkte det måtte være det. Hvorfor du fikk på andre foten neste gang, kan være noe med hvordan du har belastet begge føttene like mye denne gangen? Men må si jeg ikke vet, bare det jeg tenkte det var da jeg fikk det den gang. Det var for tynn hud på tredeputene, hos meg både under stortåen og den andre ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Vet ikke. Men har du filt vekk hard hud der for nylig? Jeg var hos en fotpleier som filte på tredeputene, selv om jeg egentlig ikke har noe særlig med hard hud. Litt etter dette fikk jeg veldig vondt hvis jeg belastet foten mye. Tilfeldig at jeg kom til å tenke på om det kunne være grunnen. Men husket at min venninne også hadde fått det tidligere og ikke visste hvorfor. Da jeg fikk det, kom jeg på at min venninne hadde også vært til samme fotpleier den gang. Så jeg tenkte det måtte være det. Hvorfor du fikk på andre foten neste gang, kan være noe med hvordan du har belastet begge føttene like mye denne gangen? Men må si jeg ikke vet, bare det jeg tenkte det var da jeg fikk det den gang. Det var for tynn hud på tredeputene, hos meg både under stortåen og den andre ved siden av. Har ikke filt vekk hard hud, verken selv eller hos fotpleier. Skjønte ikke helt det med å ha belastet begge føttene like mye denne gangen? Jeg belaster jo begge føttene like mye hver gang jeg løper, går jeg ut i fra… TS Anonymous poster hash: d7e58...594
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Jeg får slike smerter når jeg belaster føttene feil, så jeg ville holdt en knapp på det. Spesielt siden du løper ekstra nå frem mot en konkurranse. Anonymous poster hash: af925...e9a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Jeg får slike smerter når jeg belaster føttene feil, så jeg ville holdt en knapp på det. Spesielt siden du løper ekstra nå frem mot en konkurranse. Anonymous poster hash: af925...e9a Kan du utdype "belaster føttene feil"? Mener du måten jeg løper på? Teknikken? Eller underlaget? Løper for det meste på mølle, men også utendørs (asfalt, grus, skogssti etc.). Hva gjør du for å bli kvitt smertene? TS Anonymous poster hash: d7e58...594
Berit Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Har ikke filt vekk hard hud, verken selv eller hos fotpleier. Skjønte ikke helt det med å ha belastet begge føttene like mye denne gangen? Jeg belaster jo begge føttene like mye hver gang jeg løper, går jeg ut i fra… TS Anonymous poster hash: d7e58...594 Nei, da er det ikke derfor. Vi alle er somoftest litt skjev og at den ene delen av kroppen er litt annerledes enn den andre. Det er faktisk ikke uvanlig at noen har sitt ene ben litt lengre enn den andre, eller enda vanligere; at den ene foten er litt større enn den andre. Sånn er det ofte med andre kroppsdeler på hver side også. Noen belaster den ene delen av kroppen mer enn den andre, gjerne nettopp pga skjevheter. Det kan igjen føre til vondt i ryggen og andre stivheter. Riktig holdning er viktig. Men dette var utenom ditt problem. Lykke til med å finne svar. Hadde vært interessant om du skrev her om årsaken hvis du finner ut av det. Interessant. God bedring
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 Kan du utdype "belaster føttene feil"? Mener du måten jeg løper på? Teknikken? Eller underlaget? Løper for det meste på mølle, men også utendørs (asfalt, grus, skogssti etc.). Hva gjør du for å bli kvitt smertene? TS Anonymous poster hash: d7e58...594 Jeg mener egentlig alt det du skriver der, om det gir noen mening? Men i ditt tilfelle vil jeg vel egentlig satse mest på at det kan ha med teknikken å gjøre (feil sko i forhold til din teknikk?), pluss underlaget. Har du forresten merket forskjell ut ifra hvor du har løpt? Er det kun på mølla, eller etter skogstur også? Vet du om du belaster føttene dine korrekt når du står rett opp og ned i hvilestilling? For å bli kvitt smertene er det hvile som gjelder. Å smøre føttene med isgel (har funnet en kjempegod en fra Tyskland, vet dessverre ikke hvor jeg kan få tak i den her i landet), en god massasje, ligge med beina høyt. Være god mot føttene dine, faktisk Men jeg vil råde deg til å få testet ut hvordan du belaster føttene i hvilestilling, også ta det derfra. Om du har råd, vil jeg anbefale deg å få en time hos OCH Ortopedi (de som holder til i Oslo, ikke de andre avdelingene), men de er private, så det koster. De tester også ut hvordan du belaster føttene dine under løp på tredemølle. For å få en pekepinn, kan du også ta turen innom sportsbutikker som har slike plater/speil du kan stå på for å måle. Høres kanskje ut som mye stress og mas, men fotsmerter bør ikke få ta gleden fra treningen De kan også forplante seg. Begynner med tærne, fortsetter via fotbuen, hæøen og tilslutt leggen og oppover. Lykke til! Anonymous poster hash: af925...e9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå