Gå til innhold

Anoreksia


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har anoreksia,vørt innlagt på sykehuset to ganger for å få væske intravenøst...mitt spørsmål er om noen av dere som har anoreksia har opplevd at kroppen rett og slett nekter deg å være fysisk aktiv,at dere ikke klarer å gå tur en gang? Å hvorfor er det stort sett bare sjokolade som frister meg,andre som har hatt d slik,bare spist for eksempel sjokolade å ingen mat? Og vekta er stoppa opp,går ikke ned,men det kan vel handle om at jeg ikke klarer å være fysisk aktiv,men nå er jeg begynt å drikke litt mer vann og pepsi max for å se om det kan hjelpe meg til å være aktiv igjen...å det er ikke sånn at jeg spiser uante mengder sjokolade altså hver dag,det går stoet sett i salat og knekkebrød men går jo ikke ned selv om jeg spiser max 400 kcal pr dag.. Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig når man ikke spiser mat at kroppen ikke har energi nok til å bevege på seg. Jeg har ikke anoreksi, men var innlagt på sykehus og fikk ikke mat på nærmest en uke. Jeg besvimte på gangen fordi kroppen bare sa stopp.

Når du spiser kun sjokolade er ikke dette bra nok energi for kroppen, men selvsagt må du bare spise masse sjokolade ved siden av vanlig mat også. Spis absolutt alt du har lyst på :)

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om dette i stedet for å spørre om råd her inne. Om du får i deg mer enn 400 kcal om dagen hadde det vært veldig fint, men dette er vel en prosess og du har sikkert kontakt med helsevesenet som hjelper deg til å bli kvitt sykdommen antar jeg?



Anonymous poster hash: 2252d...cc6
  • Liker 1
Gjest illywhack
Skrevet

Hei. Jeg har selv aldri hatt anoreksi, men vil gjerne svare deg på noen av dine spørsmål likevel.

Når du går mye ned i vekt, er det en viss mengde fett du kan gå ned. Etter dette er det musklene det går ut over (disse brytes også ned samtidig som du mister fett). Etter hvert er alt det isolerende fettet som er synlig på kroppen borte. Da er det fettet på de indre organene som påvirkes, og ikke minst selve organene. Dette fettet er helt nødvendig å ha, og (du har sikkert fått beskjed om dette før, men jeg ønsker å repetere det) er viktig for å holde seg frisk og for at kroppen skal fungere. At kroppen din nekter deg å være fyssik aktiv, er fordi du mest sannsynligvis ikke har noe lager av energi i muskelene å ta av, og ikke noe mat i magen å skape denne enegien av. Når du går i et ekstremt energiunderskudd fordi du ikke spiser, vil ikke kroppen være i stand til å utføre fysisk aktivitet. Skal den klare det, må den få energi i form av mat.

Grunnen til at det kun er sjokolade som frister, er fordi kroppen din skriker etter energi. sjokolade er en kilde til enkelt tilgjengelig energi (sukker), som kroppen din sårt trenger. Dette er samme grunnen til at man blir søtsugen før middag fordi man er sulten. Kroppen trenger rask energi for å holde det gående.

Du har nok ogsp hørt dette før, men jeg ønsker også å si dette: kroppen din trenger energi, i form av mat! Spis i hvert fall 1200 kcal om dagen, så klarer kroppen å holde det gående. Den trenger selvfølgelig mye mer!

Når du spiser så lite som du gjør, tærer kroppen på sine egne indre organer, noe som fører til at du går ned i vekt, men du vil også bli ekstremt syk. Dersom du ønsker å være i aktivitet, må du spise mye, mye, mye mer enn du gjør nå! Da vil du ikke gå opp i vekt, og du vil holde seg sunn og frisk. Dette er mye, mye viktigere enn å være så tynn som mulig.

I vann og pepsi er det ikke noe energi, og det kommer ikke til å hjelpe deg å være mer fysisk aktiv. Det eneste som kan hjelpe med det, er mat.

Grunnen til at vekta ikke går mer ned, er nok at du ikke har mer å ta av! Kroppen din går på sparebluss, og da går man ikke ned. Det eneste som hjelper, er å spise mer. Spis sunn mat med mye enegi - avocado, nøtter, melkeprodukter, havregryn ol. Dette gir deg masse enegi, som du kan bruke til å drive med fysisk aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har selv anoreksi og levde på maks 800 kcal i over ett år. Har gått i behandling i flere mnd og føler ikke at det gir meg noe. Jeg leste så om reverse dieting og bestemte meg for å prøve dette, økte kaloriene med 50 i uka og jeg er nå på 1700 kalorier daglig. Vekta har ikke rikka seg og jeg føler meg så utrolig mye bedre! Energien er tilbake og jeg har nå plass til andre ting i livet mitt enn bare mat. Anbefaler deg virkelig å prøve dette. Har fremdeles en lang vei å gå, men er hvertfall igang. Var helt sikker på at jeg kom til å ese ut så snart jeg økte kaloriene

Anonymous poster hash: 85cf1...6ee

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har selv anoreksi og levde på maks 800 kcal i over ett år. Har gått i behandling i flere mnd og føler ikke at det gir meg noe. Jeg leste så om reverse dieting og bestemte meg for å prøve dette, økte kaloriene med 50 i uka og jeg er nå på 1700 kalorier daglig. Vekta har ikke rikka seg og jeg føler meg så utrolig mye bedre! Energien er tilbake og jeg har nå plass til andre ting i livet mitt enn bare mat. Anbefaler deg virkelig å prøve dette. Har fremdeles en lang vei å gå, men er hvertfall igang. Var helt sikker på at jeg kom til å ese ut så snart jeg økte kaloriene

Anonymous poster hash: 85cf1...6ee

Jeg må si at jeg synes du er veldig flink AB! Fantastisk bra at du prøver å komme deg ut av dette.

Anonymous poster hash: 2252d...cc6

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på begge spørsmål er ja. Det er naturlig at du ikke klarer å gjøre noe, for kroppen din bruker all energien den har på å holde deg i live. Det er også naturlig at du har lyst på sjokolade. De fleste merker ekstra sukkersug når de har lite energi, kroppen ønsker seg energi raskt og ber derfor om ting som kan gi den dette.



Anonymous poster hash: 1af65...75a
Skrevet

Jeg vil tro at søtsuget dempes når du begynner å gi kroppen din den maten den trenger. Du vil også føle deg bedre fysisk når du kan bestemme og ikke er underlagt kroppens skrik etter næring. Tenk på maten som et middel som gir deg frihet. Og fortsett å få hjelp til å finne veien ut av sykdommen. Husk at du er mye mer enn den! Du er mest av alt deg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom også til et punkt der jeg ikke klarte å være i aktivitet når jeg hadde anoreksi. Og jeg hadde stort sett kun lyst på sjokolade og hveteboller...

Håper du kommer deg ut av anoreksiens klør, for det er virkelig ikke noe liv...



Anonymous poster hash: 98ccf...82d
Skrevet

Tusen takk alle sammen som tar dere tid og svare meg..jeg har fått mange avar på det jeg lurte på..Jeg har søkt hjelp å skal om en måneds tid legges inn for behandling på en tid på minimum tre måneder,delte følelser på dette men jeg MÅ gjøre det,jeg må bli frisk!

Igjen tusen takk alle!

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har anoreksia,vørt innlagt på sykehuset to ganger for å få væske intravenøst...mitt spørsmål er om noen av dere som har anoreksia har opplevd at kroppen rett og slett nekter deg å være fysisk aktiv,at dere ikke klarer å gå tur en gang? Å hvorfor er det stort sett bare sjokolade som frister meg,andre som har hatt d slik,bare spist for eksempel sjokolade å ingen mat? Og vekta er stoppa opp,går ikke ned,men det kan vel handle om at jeg ikke klarer å være fysisk aktiv,men nå er jeg begynt å drikke litt mer vann og pepsi max for å se om det kan hjelpe meg til å være aktiv igjen...å det er ikke sånn at jeg spiser uante mengder sjokolade altså hver dag,det går stoet sett i salat og knekkebrød men går jo ikke ned selv om jeg spiser max 400 kcal pr dag.. Noen som kan hjelpe meg?

Jeg ble sykehusinnlagt for anoreksi som 15-åring. Hadde hjertebank, ekstremt lav puls og var veldig blek. Husker ikke veldig godt, men husker at jeg orket ikke så mye.

400 kcal... Egentlig er det ingen andre enn deg selv som kan hjelpe deg. Du må ville det selv. Det er opp til deg selv. Dette visste jeg hele tiden, så jeg visste hva jeg måtte gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si at jeg synes du er veldig flink AB! Fantastisk bra at du prøver å komme deg ut av dette.

Anonymous poster hash: 2252d...cc6

Tusen takk. Betyr masse<3

Anonymous poster hash: 85cf1...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har anoreksi selv, og er også slik som helst spiser sjokolade eller godteri. Hvorfor skal jeg gidde å "sløse bort" kalorier på noe som ikke er godt, når jeg kan spise sjokolade?

Grunnen til at du ikke orker noe er nok at du spiser for lite. Da jeg var veldig undervektig og spiste lite ville jeg ikke innse at energimangelen var på grunn av det, men nå som jeg har gått litt opp i vekt merker jeg at kroppen fungerer bedre (noe jeg ikke liker å innrømme, jeg vil innbille meg at kroppen har det best uten mat).



Anonymous poster hash: 6aa4f...fba
Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her.

Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Mvh

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...