Gå til innhold

Schizotyp personlighetsforstyrrelse - erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ble nylig diagnostisert med schizotyp personlighetsforstyrrelse. Er det noen som erfaringer med denne lidelsen, og kanskje vet noe om hvordan prognosen er for arbeidslivet?

Fra wikipedia:

Schizotyp personlighetsforstyrrelse er karakterisert som:

En lidelse som kjennetegnes ved eksentrisk oppførsel og anomalier i tenkemåte og følelsesregister, som ligner på mønstre man ser ved schizofreni, selv om ingen bestemte eller karakteristiske schizofrene anomalier har oppstått på noe stadium.

Det finnes ingen dominerende eller typiske trekk, men hvert av de følgende trekkene kan være tilstede:

1. upassende eller hemmet følelsesregister (vedkommende virker kald og fjern)
  2. atferd eller utseende som er avvikende, eksentrisk, eller merkelig
  3. dårlig samhandling med andre og en tendens til sosial tilbaketrekning
  4. avvikende oppfatninger eller magisk tenkning som påvirker atferd, og som er i strid med subkulturelle normer
  5. mistenksomhet eller paranoide ideer
  6. tvangsmessig grubling uten indre motstand, ofte med innhold av dysmorfofobisk, seksuell, eller aggressiv art
  7. uvanlige sanseopplevelser, inkludert somatosensoriske (kroppslige) hallusinasjoner/illusjoner, depersonalisering eller derealisering
  8. vag, omstendelig, metaforisk, overdetaljert eller stereotyp tankegang, som gir seg utslag i underlig/apart tale eller på andre måter, uten å være usammenhengende i sin helhet
  9. tilfeldige og forbigående kvasi-psykotiske episoder med intense illusjoner, auditive eller andre typer hallusinasjoner, og vrangforestillingsaktige tanker, vanligvis inntreffende uten ytre provokasjon.

Anonymous poster hash: a606d...d3b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig.

De jeg kjenner har vært

- utsatt for seksuelle overgrep som barn

- Selvskadere med stor S

- diagnostisert etter 16 årsalderen

- innlagt store deler av tenårene og begynnelsen av tyveårene

- utsatt for MYE maktmisbruk fra helsepersonell, sosialarbeidere, etc.

- utsatt for vold av politiet ved tvungen innleggelse ( kvelertak, knekte ribbein, forstuede håndledd, hodet dunket i betonggulv, etc )

- utsatt for mye fordommer i helsevesenet ( blitt pratet til som om de var barn, ikke blitt tatt på alvor, blitt beskyldt for å kaste bort tiden til leger og sykepleiere som må sy de, etc )

- feilmedisinert en årrekke ( vært følelsesløse zombier som har gått opp 40-50 kilo )

- uten skolegang & arbeid frem til ca 25-30årsalderen

- enkelte har opplevd nye seksuelle overgrep som innlagte

Men:

- de er noen av de mest omsorgsfulle menneskene jeg har møtt :rodmer:

- de har vært en kjemperessurs for frivillige dyreorganisasjoner.

- de har vært kjempeflinke til å ta ansvar for dyra og gitt dem mye omsorg

- de har vært svært hjelpfulle overfor venner og familie

- flere av de har fått vanvittig god hjelp fra dyktige psykologer og psykiatere

- de har vært flinke til å legge seg inn før de værste psykosene har kommet

- de har jobbet knallhardt i flere år i terapi

- de er alle skadefrie i dag og har vært det i mer enn tre år ( i hvert fall som jeg vet om )

- de er alle helt eller delvis i arbeid

- en av de har fullført høyere utdanning & plukket Aer og Ber

- en av de er gift, har flere barn og lever et tilsynelatende A4-liv

Anonymous poster hash: 190a2...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du omtaler schizotypi? Selvskading høres mer ut som histronisk personlighetsforstyrrelse for meg. Jeg har aldri drevet med dette, men har vært plaget med tvangshandlinger. En annen ting er at evnen til omsorg hos meg er svært nedsatt, siden diagnosen i seg selv betyr at man har et avstengt følelsesliv og ikke så godt greier å kommunisere med andre.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du omtaler schizotypi? Selvskading høres mer ut som histronisk personlighetsforstyrrelse for meg. Jeg har aldri drevet med dette, men har vært plaget med tvangshandlinger. En annen ting er at evnen til omsorg hos meg er svært nedsatt, siden diagnosen i seg selv betyr at man har et avstengt følelsesliv og ikke så godt greier å kommunisere med andre.

Ja. Men de har andre lidelser i tillegg. F.eks borderline.

Selv om du har en personlighetsforstyrrelse så trenger du ikke ha alle "trekkene".

Jeg syns det var viktig å si det om omsorgsfullheten nettopp fordi diagnosen nærmest tilsier at man er " kald som en fisk "

Også ville jeg påpeke at det er noe man kan klare å "leve med" :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

det lange svaret over er åpenbart ikke representativt for den diagnosen du har av en ganske enkelt grunn - det er veldig få som får denne diagnosen.Av den grunn er det ikke så godt å si noe om prognosen. Det jeg kan si er at det vil være bra å være i terapi og jobbe langsiktig. Mange har gode forutsetninger for å fungere godt i arbeid men kan trenge støtte fra terapi i mer krevende perioder - mange klarer seg uten terapi. For noen blir tilstanden værre.

Hei, jeg ble nylig diagnostisert med schizotyp personlighetsforstyrrelse. Er det noen som erfaringer med denne lidelsen, og kanskje vet noe om hvordan prognosen er for arbeidslivet?

Fra wikipedia:

Schizotyp personlighetsforstyrrelse er karakterisert som:

En lidelse som kjennetegnes ved eksentrisk oppførsel og anomalier i tenkemåte og følelsesregister, som ligner på mønstre man ser ved schizofreni, selv om ingen bestemte eller karakteristiske schizofrene anomalier har oppstått på noe stadium.

Det finnes ingen dominerende eller typiske trekk, men hvert av de følgende trekkene kan være tilstede:

1. upassende eller hemmet følelsesregister (vedkommende virker kald og fjern)
  2. atferd eller utseende som er avvikende, eksentrisk, eller merkelig
  3. dårlig samhandling med andre og en tendens til sosial tilbaketrekning
  4. avvikende oppfatninger eller magisk tenkning som påvirker atferd, og som er i strid med subkulturelle normer
  5. mistenksomhet eller paranoide ideer
  6. tvangsmessig grubling uten indre motstand, ofte med innhold av dysmorfofobisk, seksuell, eller aggressiv art
  7. uvanlige sanseopplevelser, inkludert somatosensoriske (kroppslige) hallusinasjoner/illusjoner, depersonalisering eller derealisering
  8. vag, omstendelig, metaforisk, overdetaljert eller stereotyp tankegang, som gir seg utslag i underlig/apart tale eller på andre måter, uten å være usammenhengende i sin helhet
  9. tilfeldige og forbigående kvasi-psykotiske episoder med intense illusjoner, auditive eller andre typer hallusinasjoner, og vrangforestillingsaktige tanker, vanligvis inntreffende uten ytre provokasjon.

Anonymous poster hash: 718f3...dfd
AnonymBruker
Skrevet

Ehh? Histronisk pf har vel lite med selvskading å gjøre?

Anonymous poster hash: 65d9b...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen pasienter fyller et hvert diagnosekriterium. Pasienter kan også ha mer enn én psykisk lidelse.

Men det er viktig å vite at man kan leve et fullverdig liv.

AnonymBruker
Skrevet

Ehh? Histronisk pf har vel lite med selvskading å gjøre? Anonymous poster hash: 65d9b...5b1

Enig, selvskading/selvmordsproblematikk er et trekk fra emosjonelt ustabil pf (borderline type), ikke histronisk/dramatiserende pf.

Anonymous poster hash: 7733f...b10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...