Gå til innhold

Har du respekt for trikken?

AnonymBruker

24 stemmer

1. 1. Visste du at du har vikeplikt for trikken?

• Ja
      24
    • Fant det ut nå
      0
    • Det er jeg helt uenig i
      0

Anbefalte innlegg

I Oslo ser jeg stadig at folk vaser ut foran trikken, og det er jo relativt ofte påkjørsler av fotgjengere.

Snakket med kjæresten om dette (han er fra bygda), og da fant jeg ut at han rett og slett ikke visste at han har vikeplikt for trikken selv om det er fotgjengerfelt der.

Visste du det?

Anonymous poster hash: 1e3be...f15
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg visste det. Men så er jeg født og oppvoskt innenfor ring 2 i Oslo, så det skulle vel bare mangle. Jeg har imidlertid måttet fortelle en del nyinnflyttede venner av meg om dette. Jeg tror nok de fleste av dem har fått det med seg, men det holder jo lenge at en av fem ikke vet det for at det skal bli farlig. De har jo ikke måttet forholde seg til det før de flyttet hit, med mindre de er fra Bergen eller Trondheim, og selv da er det bare i deler av byen.

De har kunnet tenke at man aldri har vikeplikt som fotgjenger, og det å gå over en vei går jo stort sett ganske automatisk for de fleste. Skjønner godt at det blir surr, og det kan godt være en del oslofolk heller ikke vet at det er regelen (og tror det bare er vanlig å vente for den, men at de har rett), men jeg er i hvert fall enig i at det er problematisk. Merker også at trikken ofte ikke tør å kjøre som før nettopp fordi den vet at noen bare strener ut rett foran den.

Vanskelig å si hva løsningen er. Hvis trikken ikke lenger skal ha vikeplikt kan den like gjerne legges ned, da ville den brukt dobbelt så lang tid og vært helt overflødig, og den bruker jo mye lengre tid på å komme opp i fart. Men det har nok bare blitt flere og flere situasjoner med folk som ikke enser trikken enn før, det tror jeg også.

Anonymous poster hash: be8af...60c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra svarene ser det ikke ut som det er et problem i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo ser jeg stadig at folk vaser ut foran trikken, og det er jo relativt ofte påkjørsler av fotgjengere.

Snakket med kjæresten om dette (han er fra bygda), og da fant jeg ut at han rett og slett ikke visste at han har vikeplikt for trikken selv om det er fotgjengerfelt der.

Visste du det?

Jepp, alle har vikeplikt for trikken. Men trikken har ikke påkjørselsrett! Blir ofte glemt.

Anonymous poster hash: fbbe5...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra bygde bygda og ja, jeg visste dette

Anonymous poster hash: 0fa4f...7e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten fortalte mamma at det er vanskelig for trikken å stoppe raskt, så det er viktig å passe seg for trikken. Jeg hørte også historier om sykilister som satt fast hjulet i trikkeskinnene. Derfor har jeg alltid hatt veldig stor respekt for trikken, som grenser til frykt.

Dette gikk fint da jeg bare var ved trikkeskinner den ene gangen i året jeg tok trikk. Nå som jeg må krysse trikkeskinner to ganger daglig er det litt mer problematisk, men jeg er veldig flink til å se meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo og ser ofte folk som løper foran trikken, sykler foran den og går rett ut foran den med musikk i ørene.

Det er mange ganger jeg har trodd at NÅ kommer det til å skje en ulykke. Jeg er overrasket over hvor sløve folk faktisk er, mtp. at det stadig skjer ulykker hvor folk dør eller kvestes for livet.

Anonymous poster hash: 1d788...3aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt over at det er en regel, men jeg har av sunn fornuft alltid "sluppet frem" trikken. Tror det er fordi jeg putter trikken i kategorien "tog" i hodet mitt.

Anonymous poster hash: d386c...6d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt åpenbart at man har vikeplikt for en trikk, burde ikke være et tema en gang. De som blir påkjørt kan bare skylde på seg selv.

Synes mest synd på personen som kjører trikken, som får det sjokket over at han kjørt på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. For du kødder ikke med trikken. Den er sjefen i byen, og passer du deg ikke blir du fort most til syltetøy av et monster på mange tonn!

Anonymous poster hash: 0063a...d35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...