Gå til innhold

Barnevakt for sine egne barn??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ER nå faktisk noen menn som mener at barna er morens hovedansvar, spesiellt i det første leveåret!

Det ER menn som ikke spør om det er greit at hun er alene hjemme en kveld med barna, fordi de skal ut på noe.

Når en mann har snakket TIL MEG (ergo ikke til en kamerat som tolker ordet annerledes en det i utgangspunktet er..) om at han skal være barnevakt for barna sine, så reagerer jeg!

jeg halshugger ham ikke eller dømmer ham til en generellt dårlig far, jeg danner meg meninger om hvordan han opplever denne perioden av sitt og familiens liv.

Spør disse mennene som sier de skal sitte barnevakt, om moren kan være hjemme med barna de gangene de selv skal bort over en kortere eller lengre periode?

ER de like mye hjemme, som en selvfølge, med barna som moren til barna er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor skal vi jenter lage så mye styr ut av ingenting? ....

For min del lager jeg ikke mye styr rundt det, men for øyeblikket er jeg på en diskusjonsside, og det ble tatt opp en sak jeg også reagerer på, uten å lage mye styr. :wink:

Skrevet

Syns ikke uttrykket å sitte barnevakt er så ille. Derimot når en aleneforsørger sier "det er min frihelg" når barna skal til den andre forelderen den helgen, det syns jeg høres ille ut.

Alle helger er vel frihelger så sant man ikke går på jobb i helgene, enten enn koser seg hjemme med barna eller ei.

Nei...grrrrøss, for ett uttrykk.

Skrevet
Det ER nå faktisk noen menn som mener at barna er morens hovedansvar, spesiellt i det første leveåret!

Det ER menn som ikke spør om det er greit at hun er alene hjemme en kveld med barna, fordi de skal ut på noe.

Når en mann har snakket TIL MEG (ergo ikke til en kamerat som tolker ordet annerledes en det i utgangspunktet er..) om at han skal være barnevakt for barna sine, så reagerer jeg!

jeg halshugger ham ikke eller dømmer ham til en generellt dårlig far, jeg danner meg meninger om hvordan han opplever denne perioden av sitt og familiens liv.

Spør disse mennene som sier de skal sitte barnevakt, om moren kan være hjemme med barna de gangene de selv skal bort over en kortere eller lengre periode?

Det er nok sikkert ikke korrekt semantisk å si at man skal være barnevakt for egne barn.

Likevel er jeg en av de som bruker dette begrepet - spesielt ovenfor venner.

Jeg legger ikke mer i ordet enn at i kveld så er det jeg som "vokter" barna.

Og ja, jeg spør moren om jeg skal ut for å gjøre noe en kveld.

Jeg har en teori om at dette springer ut av oppfatning, som er like utbredt blant kvinner som menn, at moren er den primære omsorgspersonen når barna er veldig små. Noen kvinner ser på dette som et privelegie hun ikke ønsker å gi fra seg. Jeg har sågar hørt om kvinner som motvillig vil overlate ansvaret for barnet til faren, selv for en kveld.

Skrevet

Aline, her snakker du om menn som generelt tar lite ansvar. Men det finnes menn som tar ansvar, minst like mye som mor og som fortsatt bruker betegnelsen "barnevakt". Det jeg vil frem til, er altså at barnevakt brukes som en vanlig betegnelse når man ikke kan være med på det en kamerat eller andre personer spør om. Og dette gjelder ikke bare menn, for senest i går sa min kollega her på jobben at gubben hennes skal sitte barnevakt når hun drar på hyttetur i helgen.

Det er derfor jeg mener jenter lager mye styr av å sette folk i bås som dårlige fedre bare fordi de bruker ordet barnvakt når de er hjemme med ungene.

Skrevet
...Jeg har en teori om at dette springer ut av oppfatning' date=' som er like utbredt blant kvinner som menn, at moren er den primære omsorgspersonen når barna er veldig små. Noen kvinner ser på dette som et privelegie hun ikke ønsker å gi fra seg. Jeg har sågar hørt om kvinner som motvillig vil overlate ansvaret for barnet til faren, selv for en kveld.[/quote']

Ja, jeg synes det er like ille jeg altså, selv om jeg innser at ting kan endre seg når jeg får barn selv.... :-?

I en ideell verden deler liksom begge på både kosen og "jobben", og håper jeg og min evt mann klarer dette til det beste for alle i det minste.

at andre (som meg) reagere på ordbruk, er jo bare fordi vi ikke kjenner situasjonen, eller kjenner den og ikke liker den. :wink:

Gjest Embla s
Skrevet

Joda, det finnes sikkert menn som mener barn er kvinnens hovedansvar og som syns de er "snille" hvis de passer barn så mor kan få gå ut. Men jeg personlig kjenner langt færre slike menn en motsatte. Jeg syns det blir litt feil å legge ansvaret for dette (at barn er mors ansvar) over på menn, for det kan vel også ha noe med hvilke signaler mor sender ut. Veldig mange kvinner er dårlige på å la mannen slippe til, eller de kritiserer og passer på hvordan han steller barnet med en undertone av "jeg vet jo best". Veldig mange kvinner trives med å ha den fulle oversikt over alt med hus og barn, selv om de også liker å klage over hvor lite hjelp de får fra mannen. Jeg tror mange menn gjerne vil ta mer ansvar for hus og barn hvis de føler at de er likestilte kona rundt disse tingene. At mange menn blir sløve til å "hjelpe til" syns ikke jeg er så rart hvis de blir fremmedgjort fordi dette er kvinnens domene der kvinnen bestemmer.

Når det gjelder uttrykket "frihelg" for aleneforeldre, så betyr det siste (frihelg) at de er fri, dvs at de ikke har ansvar for barn. Alle som har barn vet hvor godt det er med en frihelg i ny og ne, enten man er alene eller sammen om omsorgen. Jeg sier gjerne at vi har fri i helgen hvis barna er borte den helgen. Og det har ikke noe med at jeg ikke koser meg med barna mine. Men det har å gjøre med at når man har barn, styres dagen og helgen i stor grad av disse, og det kan føles befriende å ha "fri" fra barn og kunne gjøre som man vil en gang i blant.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Hvilke ord vi bruker for å beskrive hva vi skal/hvordan verden er, HAR betydning for hvordan vi oppfatter verden rundt oss. Hvorfor tror dere kvinnebevegelsen på 70 tallet var opptatt av ord? For å ta et par eksempler: I dag sier de fleste LEDER, ikke FORMANN. Det heter sykePLEIER, ikke sykeSØSTER. Grunnen til disse endringene er naturligvis at man ikke i tittelen skal signalisere at dette er mann/kvinne.

Samme er det med et ord som barnevakt.

For meg signaliserer en far som sier han skal være "barnevakt" for egne barn at han ikke har det samme ansvaret for disse barna som mor har. Jeg syns faktisk det er underlig at menn som er opptatt av å bli sett på som "likeverdige foreldre" likevel snakker om at de er barnevakt.

Det morsomme er ellers at i en annen diskusjon (ikke her på KG) så var det stor oppstandelse fordi UTENFORSTÅENDE hadde sagt til faren "er du barnevakt du da?", fordi han var alene ute på tur med ungen.... Da var det ikke akseptert å bruke betegnelsen barnevakt på en far....

Skrevet

For meg signaliserer en far som sier han skal være "barnevakt" for egne barn at han ikke har det samme ansvaret for disse barna som mor har. Jeg syns faktisk det er underlig at menn som er opptatt av å bli sett på som "likeverdige foreldre" likevel snakker om at de er barnevakt.

Kanskje fordi disse mennene selv vet hvor aktive de er når det gjelder sine barn og dermed at de er "likverdige foreldre" uansett om de bruker ordet barnevakt eller ikke? Det at andre automatisk stempler dem som likgyldige fedre ikke bryr dem, at det får de værsågod rett og slett bare tro hva de vil?

Det morsomme er ellers at i en annen diskusjon (ikke her på KG) så var det stor oppstandelse fordi UTENFORSTÅENDE hadde sagt til faren "er du barnevakt du da?"' date=' fordi han var alene ute på tur med ungen.... Da var det ikke akseptert å bruke betegnelsen barnevakt på en far....[/quote'] Alle har vi forskjellige preferanser. Det vil alltid være noen som reagerer annerledes, det ser man jo denne tråden hvor forskjellig man tolker dette med ordet "barnevakt". Og jeg har full forståelse for at denne mannen reagerte på å bli kaldt barnevakt dersom mange mener at dette ordet er ensbetydende med at han ikke tar ansvar for barnet ellers, men kun passer det for mor.

Jeg syns det er tragisk at menn ikke vurderes ut i fra den innsatsen de gjør, men skal stemples som uinteresserte bare fordi man bruker ordet barnevakt når man er hjemme med barna sine.

Skrevet

dette har jeg også hørt. fjollete greier. barnevakt da passer man andres barn

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvilke ord vi bruker for å beskrive hva vi skal/hvordan verden er, HAR betydning for hvordan vi oppfatter verden rundt oss. Hvorfor tror dere kvinnebevegelsen på 70 tallet var opptatt av ord? For å ta et par eksempler: I dag sier de fleste LEDER, ikke FORMANN. Det heter sykePLEIER, ikke sykeSØSTER. Grunnen til disse endringene er naturligvis at man ikke i tittelen skal signalisere at dette er mann/kvinne.

Poenget er vel at ansvaret for at "barnevakt for egne barn" som begrep forsvinner ligger både hos menn og kvinner.

Menn må være mer villige til å se på seg selv som likestilte omsorgspersoner og få ta lik del i både plikter og privelegier. På samme måte må kvinner gi slippe på de privelegiene og pliktene de har hatt i forhold til barna.

Det er en prosess hvor begge parter må jobbe mot en løsning.

Det samme gjelder jo kvinnenes likestillingskamp - den hadde ikke kommet veldig langt om ikke menn forsto at dette var en naturlig utvikling og ikke aktivt hindret prosessen(ja, noen gjør det sikkert fortsatt).

Jeg hører fortsatt folk som sier både formann og sykesøster, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Det samme vil nok være tilfelle med bruk av "barnevakt for egne barn"

Gjest Far til 2
Skrevet

Problemet for en del av oss som bruker det utrykket vi her diskuterer er at vi ikke kan se problemstillingen. Det kan virke som en diskusjon for å diskutere.

Jeg kan også stå i butikken og si jeg må hjem å koke poteter. Men når jeg kommer hjem koker jeg kansje ikke en eneste potet. Jeg "koker" isteden ris (det er også feil fordi risen bare trekker).

Og hva med å smøre "matpakke" ? En smører da ikke selve pakka. En smører (et eller annet) på brødskivene eller hva en har i matpakka.

Og hvilken løgn jeg kommer med når jeg må avslutte en samtale fordi jeg sier jeg må kjøre en av ungene på xxx aktivitet. Det er også feil. For jeg bruker det samme uttrykket enten jeg kjører den ene eller bare følger den andre ved å gå.

Greit nok at noen reagerer på uttrykket "barnevakt". For det er sikkert ikke riktig bruk av språket. Men vi forstår da alle hva som menes uten å gjøre en fjær til 10 høns ?

Far til 2

Gjest Mann 28
Skrevet
Greit nok at noen reagerer på uttrykket "barnevakt". For det er sikkert ikke riktig bruk av språket. Men vi forstår da alle hva som menes uten å gjøre en fjær til 10 høns ?

Alle forstår det, men dette er bare en forsvarsmekanisme en del kvinner har for å rakke ned på menn og styrke sin egen posisjon som omsorgspersoner. At for de er det naturlig å væer hjemme, mens for menn så skal det være en plikt liksom som forhindrer de å gå ut med gutta. De vil altså ha det til at menn når de bruker ordet "barnevakt" mener det er en belastning at de er hjemme med barna når en kompis ringer og spør om man skal være med på noe. For mannen er dette bare en måte å kort gjøre det klart for kompisen at man skal være hjemme og ta seg av barna. Hverken mer eller mindre.

Skrevet

Det er ikke bare kvinner som reagerer på barnavakt-begrepet. Mannen min blir sur på meg om jeg skulle komme til å spørre ham om han kan være barnevakt en dag jeg skal bort (Vesla er 8 måneder, og mitt ansvar i hverdagen fordi han jobber, og det føles som barnevakt for meg...). For det vil han ikke ha på seg at han er! Og det syns jeg er fint.

Om Per og Anne har to barn, og Per blir bedt om å være med på noe en dag Anne skal bort, bør det jo holde å si "Jeg kan ikke, for Anne skal bort". Vedkommende han snakker med vet jo at han har barn, og skjønner sikkert dette da...

Barnevakt er noe man er for andres barn.

Ingen big deal - neida. Men en av alle de bitte bitte små tingene som fremdeles gjør at det er litt forskjell på kvinners og menns omsorgsroller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sier ofte at jeg skal være barnevakt (for egne barn), har ikke hørt mannen min si det, men det hadde ikke provosert meg om han gjorde det. Det har vel med at jeg absolutt ikke føler meg som hovedomsorgsperson å gjøre.

Skrevet
Ingen big deal - neida. Men en av alle de bitte bitte små tingene som fremdeles gjør at det er litt forskjell på kvinners og menns omsorgsroller.

Det er i såfall vi kvinner som får dette til å være forskjell på omsorgsrollene. Vi opphever oss selv gjennom å henge oss opp i små detaljer som dette for å fremstille oss selv som bedre enn mannen når det gjelder omsorgen. Så lenge mannen er tilstede for barna, spiller det ingen som helst rolle om han sier at "jeg skal være hjemme i kveld", "jeg passer barna" eller "jeg sitter barnevakt".

Gjest Anonymous
Skrevet
Hører mange fedre si; Kan ikke gå ut for jeg skal sitte barnevakt :o  :o  Hva kommer dette av?

Jeg sitter aldri barnevakt for mine unger - jeg tilbringer tid og koser meg med barna mine :wink:

Helt enig,man sitter da ikke barnevakt på sine egne barn.

Har sagt ifra flere ganger til gubben jeg,for det er helt fælt å høre på og noe så inni hampen dumt.

Skrevet

Det er selvsagt mange som bare bruker ordet barnevakt for å si at de skal være hjemme. - Sitter barnevakt jeg ja, men i morra er det gubben sin tur.. :sjarmor:

Og klart som så mange sier - det er ikke noe å henge seg opp i, eller lage noe stort nummer av.

Men saken stiller seg litt annerledes for de som ser på det å måtte være hjemme med barna som et ork mens andre lever livet.

Da blir ordet barnevakt veeldig negativt ladet med en gang.

Og det blir ofte sånn - når fedre spesielt bruker dette ordet, høres det således veldig negativt ut. Huff.. jeg må være hjemme og sitte barnevakt for damen skal ut....

Hvis dere skjønner... og jeg presiserer ; NEI, ikke alle menn er sånn.. og selvfølgelig finnes det mange kvinner som tenker sånn også :wink::wink:

Skrevet

Sambo er også en av dem som sier han skal sitte barnevakt, selv om jeg gang på gang sier at det ikke er noe som heter å sitte barnevakt for egne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...