millemei Skrevet 24. august 2004 #1 Skrevet 24. august 2004 Hører mange fedre si; Kan ikke gå ut for jeg skal sitte barnevakt :o :o Hva kommer dette av? Jeg sitter aldri barnevakt for mine unger - jeg tilbringer tid og koser meg med barna mine
Gjest Embla s Skrevet 24. august 2004 #2 Skrevet 24. august 2004 Det er vel bare en måte å si "Kan ikke gå ut for mamman til barnet skal bort så jeg må passe barna"? Jeg syns ikke det er noe rart, det er jo en enkel måte å si at de må være hjemme pga barna, at de må passe barna akkurat da. Selv om man har barn som man gjerne vil være sammen med er det jo vanlig at den ene kan dra ut mens den andre er hjemme og passer på barna. Hva syns du de skulle si istedenfor? "Jeg kan ikke fordi jeg skal se på tv mens barna mine sover fordi kona mi allerede har bestemt seg for å dra ut den kvelden" ? (jeg har hørt kvinner si den setningen og jeg. Hvis de har avtalt med mannen at han skal ut så blir de jo bundet til å passe barnet og da kan man vel si barnevakt?)
millemei Skrevet 24. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2004 Har hørt flere som reagerer på dette jeg. Hvis mannen min går ut, sier jeg; Jeg er hjemme med barna.. enkelt og greit.. Poenget var ikke så mye om å passe på barn så den andre får gå ut, men det faktum at noenmenn ser på det å ha barn helt annerledes enn vi kvinner... Huff,, jeg må være barnevakt... Man burde heller si/tenke: Nei, i helga skal jeg kose meg med barna mine.... det er hele holdningen både jeg og andre jeg kjenner reagerer på... Selvfølgelig er det helger hvor man kunne tenke seg å gå ut og morre seg, men man sitter da ikke barnevakt for sine egne barn uansett.. eller??
nessi Skrevet 25. august 2004 #4 Skrevet 25. august 2004 Skjønner godt hva du mener millemei. Jeg har reagert på det utrykket ofte selv. Jeg tror aldri jeg har hørt noen venninner si at de "skal sitte barnevakt" for barna sine, men jeg har hørt kamerater og mennene til venninnene mine si det flere ganger. Tror nok ikke de tenker over hvordan de uttrykker seg.
Gjest Far til 2 Skrevet 25. august 2004 #5 Skrevet 25. august 2004 Jeg er bl. de som har sagt at jeg skal være "barnevakt". Og jeg ser ingen grunn til de enorme reaksjonene noen viser når jeg ordlegger meg slik. Det er ikke ment som annet enn at "jeg blir hjemme med barna". Jeg vet at enkelte østlendinger reagerer veldig sterkt på enkelte ord og uttrykk som brukes f.eks. på enkelte dialekter eller på måter som ikke er "akseptert" av flertallet. Og det er kansje ikke riktig ihht det norske språket å ha slike uttrykk. Når enkelte reagerer så kraftig som de gjør forstår jeg jo at det er vanskelig å forstå hva jeg egentlig mener. Men til dere som reagerer så enormt på et slikt uttrykk. Jeg mener ikke noe annet enn at den av foreldrene som er "barnevakt" er den av foreldrene som har ansvaret for å følge opp barna en kortere eller lengre tid. Det er vel ingen grunn til å ta sånn på vei om noen bruker slike ord som "barnevakt" på ansvaret ? Far til 2
Polly Ester Skrevet 25. august 2004 #6 Skrevet 25. august 2004 Ordet "barnevakt" kommer jo av at man har fått noen andre enn omsorgspersonene til å se etter ungene. Feks for at foreldrene skal ut... Barnevakt - sånn jeg legger i ordet, er andre folk utenfor (som f.eks tenåringer) får penger for å sitte sammen med ungene mens foreldrene er borte. Eller besteforeldre eller tanter eller hva som helst. Poenget er at ordet blir brukt om en annen enn omsorgspersonene som ser etter ungene... Har aldri brukt det om meg selv heller, at jeg ikke kan møte venninner eller gå ut fordi jeg skal sitte barnevakt i helgen... Men, jeg vet det er vanlig å si det for menn, og det er vanlig for mødre å bli provosert av det. Og det er rett og slett bare fordi det er feil bruk av ord.For man er ikke barnevakt for sine egne barn. Mener jeg.
Gjest Madam Felle Skrevet 25. august 2004 #7 Skrevet 25. august 2004 Det er vel bare en måte å si "Kan ikke gå ut for mamman til barnet skal bort så jeg må passe barna"? Jeg syns ikke det er noe rart, det er jo en enkel måte å si at de må være hjemme pga barna, at de må passe barna akkurat da. Selv om man har barn som man gjerne vil være sammen med er det jo vanlig at den ene kan dra ut mens den andre er hjemme og passer på barna. Hva syns du de skulle si istedenfor? "Jeg kan ikke fordi jeg skal se på tv mens barna mine sover fordi kona mi allerede har bestemt seg for å dra ut den kvelden" ? (jeg har hørt kvinner si den setningen og jeg. Hvis de har avtalt med mannen at han skal ut så blir de jo bundet til å passe barnet og da kan man vel si barnevakt?) Jeg skal være hjemme med barna er like enkelt, for jeg syns også ordet barnevakt høres fjernt ut å bruke på sine egne barn. Man sitter ikke barnevakt for sine egne barn.
aline Skrevet 25. august 2004 #8 Skrevet 25. august 2004 Jeg også har reagert på dette, det fordi jeg tolker ordet barnevakt slik norsk ordboka sier betydningen er: "Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA barnevakt ~vakt 1 det å passe på (små)barn mens foreldrene er borte (noen timer) en dag eller en kveld sitte b- 2 person som sitter barnevakt (1) skaffe b- . " Jeg har personlig aldri hørt mødre si at de ikke kan dit og datt fordi de skal sitte barnevakt for sine egne unger, men menn har jeg også hørt si dette. Lurer faktisk også på hva disse mennene legger i ordet barnevakt da, mener de at mødrene sitter barnevakt når fedrene er ute også? og hvorfor er det enklere å si at de sitter barnevakt en å si at de skal være hjemme med unga?
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2004 #9 Skrevet 25. august 2004 Jeg skal være hjemme med barna er like enkelt, for jeg syns også ordet barnevakt høres fjernt ut å bruke på sine egne barn. Man sitter ikke barnevakt for sine egne barn. Enig med Madam Felle her!!
Arkana Skrevet 25. august 2004 #10 Skrevet 25. august 2004 Jeg er enig med deg aline. Jeg tror ikke det er tilfeldig at mange flere menn enn kvinner sier at de skal sitte barnevakt. Bruken av ordet barnevakt indikerer at man selv ikke har hovedansvaret for barna. Det blir som når kvinner skryter av at mannen "hjelper til i hjemmet". Man hjelper da ikke til når man vasker sine egne klær og rydder sitt eget rot.
aline Skrevet 25. august 2004 #11 Skrevet 25. august 2004 ... Bruken av ordet barnevakt indikerer at man selv ikke har hovedansvaret for barna. Det blir som når kvinner skryter av at mannen "hjelper til i hjemmet". Man hjelper da ikke til når man vasker sine egne klær og rydder sitt eget rot. nemlig, barn og hjem er da begges ansvar?
Polly Ester Skrevet 25. august 2004 #12 Skrevet 25. august 2004 Det blir som når kvinner skryter av at mannen "hjelper til i hjemmet". Man hjelper da ikke til når man vasker sine egne klær og rydder sitt eget rot. Ja, ikke sant?!
Ulrikke Skrevet 25. august 2004 #13 Skrevet 25. august 2004 Jeg er bare stemor, men jeg sier aldri at jeg skal være barnevakt for dem heller... Enda de ikke er "mine"... Hvis sambo skal ut, så sier jeg at jeg må være hjemme med ungene fordi han er ute, hvis jeg blir bedt med på noe. Jeg er heller aldri barnevakt hvis jeg henter i barnehagen og er hjemme med dem til sambo kommer hjem, f.eks... Det er vårt hjem, og selvom jeg ikke har noe ønske om å være moren til barna, så fungerer jeg SOM en mor når de er hos oss. Altså er jeg på ingen måte barnevakten deres... Jeg velger å tro at det bare er en måte å si at "jeg må være hjemme og passe på ungene fordi mamma'n/pappa'n er ute i dag"... Man er ikke barnevakt for sine egne barn i den betydning mange legger i ordet "barnevakt" ihvertfall!
Gjest leile Skrevet 25. august 2004 #14 Skrevet 25. august 2004 Hallo, det er bare en talemåte, og som Ebla's sier kun et uttrykk for at man ikke kan gå ut den kvelden. Jeg har 3 guttevenner som alle er fedre, og jeg kan love dere at disse gutta virkelig stiller opp og er gode fedre for barna sine. Allikvel kan de fint si at de ikke kan være med på ditt eller datt fordi de "er barnevakt". Dette er kun en talemåte mellom gutta for å si at de ikke kan være med på noe. Og jeg syns det er tull at vi jenter da skal reagere så sterkt på dette. Jeg føler på en måte at vi forsøker å "heve soss opp til bedre foreldre" fordi vi ALDRI sitter barnevakt for egne barn, men egentlig så dette flisespikkeri!!!
Gjest EvaL Skrevet 25. august 2004 #15 Skrevet 25. august 2004 Enig med Embla og leile, dette er kun en ett begrep gutta bruker seg i mellom for å si at de ikke kan være med. Det har ingenting å gjøre med at man ikke vil være hjemme hos ungene eller tar ansvar for barna sine.
birgitte242 Skrevet 25. august 2004 #16 Skrevet 25. august 2004 Ja det er vel bare en talemåte.. Jeg sier også at mannen min er barnevakt når jeg er ute og han hjemme - og vi er altså både gift og bor sammen.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 25. august 2004 #17 Skrevet 25. august 2004 Beklager - men jeg reagerer veldig negativt på menn som sier de er barnevakt for egne barn. Nettopp fordi jeg legger den betydningen til grunn som Aline siterte fra bokmålsordboka. Barnevakt betyr nemlig at man "tilfeldigvis" passer barn den kvelden. Det signaliserer at "disse barna ikke er mitt hovedansvar, jeg har ansvaret i x antall timer". Det signaliserer også en tillatelse til å kose seg, dvs. for ungene at de kanskje får lov til noe ekstra fordi de har barnevakt. Dersom en mann sier til meg at han skal sitte barnevakt for sine unger, markerer han i mine ører at disse ungene er mors ansvar, og han gjør henne en tjeneste ved å passe dem. Språk - og hvordan vi bruker ordene/hvordan de oppfattes i gjengs dagligtale har nemlig noe å si.
Gjest leile Skrevet 25. august 2004 #18 Skrevet 25. august 2004 Dersom en mann sier til meg at han skal sitte barnevakt for sine unger, markerer han i mine ører at disse ungene er mors ansvar, og han gjør henne en tjeneste ved å passe dem. Vel Sissi, da trekker du konklusjoner som overhodet ikke stemmer med virkeligheten for hvordan en mann stiller opp som far for sine barn. Jeg syns det er skremmende at man er så raskt til å dømme fedre på denne måten. Bare fordi man sier at " jeg kan ikke være med ut, jeg er barnevakt" til en kamerat som helt klart vet hva dette betyr, så skal det liksom bety at man ikke tar ansvar for barna og kun gjør mor en tjeneste?
Gjest Pet Skrevet 25. august 2004 #19 Skrevet 25. august 2004 Har hørt fedre si at de skal være barnePIKE, jeg :o . Høres enda fjernere ut!
Gjest Amona Skrevet 25. august 2004 #20 Skrevet 25. august 2004 Hvorfor skal vi jenter lage så mye styr ut av ingenting? Greit, det finnes en definisjon på hva en barnevakt er, men alle skjønner hva en person som man kjenner og vet at har egne barn mener når h*n sier dette. Man kan godt mene at det er en feil beskrivelse å bruke (med rette), men jeg syns man trekker det altfor langt dersom man forbinder en slik uttalelse med dårlig mødre eller fedre spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå