AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Jeg er så heldig at jeg reagerer stygglig mye på både mel og melk. Jeg student og har dessverre ikke råd til det store og jeg kjenner jeg får magesår bare av tanken på spesialmat (spesialmat=dyr mat)! Har dere noen tips til mat som vil fungere som i tillegg ikke er kjempedyre? Jeg har ca 1000kr å bruke i mnd... :/ Anonymous poster hash: a6339...2a6
Djungelvrål Skrevet 25. april 2015 #2 Skrevet 25. april 2015 Hvis du har fått påvist cøliaki og laktoseinntoleranse/allergi kan du få penger til å dekke spesialmat. 1
Sølvrosen Skrevet 25. april 2015 #3 Skrevet 25. april 2015 Du blir nødt til å lage all mat fra bunnen av. Kostholdet bør være basert på brun ris og poteter, for det er glutenfritt og billigere enn lavkarbo. I tillegg bør du spise mye belgfrukt og billige grønnsaker (gulrot, løk, kålrot, sesongvarer), siden det er billigere enn kjøtt og dyre importerte grønnsaker. Egg er også lurt, for det er billig og fullt av næringsstoffer. Asiatisk mat er fin inspirasjon, for i Asia er laktoseintoleranse vanlig, og kostholdet er basert på glutenfri ris. Til lunsh kan du f.eks la deg inspirere av japansk bento, en slags matpakke i boks som består av ris med tilbehør. Ta deg en tur i en innvandrerbutikk og kjøp brun ris (litt dyrere men mye sunnere), forskjellige typer tørkede bønner og linser, diverse krydder og glutenfri soyasaus.
Aviale Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Du kan få støtte fra nav selv om du ikke får påvist cøliaki ved gastroskopi, men det krever litt mer testing. Vet ikke hva støtten ligger på for hveteallergi/intoleranse, men for cøliaki er det 1900 kr i måneden. Jeg bruker maks 400 av de på glutenfri mat, resten til all annen mat 1
Rhyth Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 (endret) Vil anbefale deg og melde deg inn i Gluten og melkefritt gruppa på Facebook Der er det masse gode tips og oppskrifter Dem har også nettside: http://www.glutenogmelkefri.com Og som noen over her sier, du må lage mat fra bunnen av Noen kjappe forslag: Frokost: smoothie, salat, laks og eggerøre, stekt egg. Middag: Salat, hjemmelaget wok, fisk i folie, kyllingvinger/lår med salat og ris, stekt ris, biff. Edit: Og leve gluten og melkefritt trenger ikke være dyrere enn vanlig Endret 25. april 2015 av Rhyth
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 Takker så mye for info dere, skal teste ut alle..! Visste ikke at man kan få støtte til mat via nav, så dette må jeg sjekke ut litt nærmere. Anonymous poster hash: a6339...2a6
leonie Skrevet 27. april 2015 #7 Skrevet 27. april 2015 Nå spiser du kanskje kjøtt og egg, men det er mange gode oppskrifter på bloggene til glutenfrie veganere. Vegansk mat er alltid uten melk. Ofte kan maten også være ganske billig ettersom det brukes en del bønner, linser, erter, ris, grønnsaker osv. http://siljesreise.com/nyttige-innlegg/ http://www.gluten-free-vegan-girl.com http://www.theglutenfreevegan.com 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #8 Skrevet 27. april 2015 Pannekaker? http://lindastuhaug.blogg.no/1412528304_kikertpannekaker.html Anonymous poster hash: 2ce93...7ac
Millimani Skrevet 27. april 2015 #9 Skrevet 27. april 2015 Du blir nødt til å lage all mat fra bunnen av. Kostholdet bør være basert på brun ris og poteter, for det er glutenfritt og billigere enn lavkarbo. I tillegg bør du spise mye belgfrukt og billige grønnsaker (gulrot, løk, kålrot, sesongvarer), siden det er billigere enn kjøtt og dyre importerte grønnsaker. Egg er også lurt, for det er billig og fullt av næringsstoffer. Asiatisk mat er fin inspirasjon, for i Asia er laktoseintoleranse vanlig, og kostholdet er basert på glutenfri ris. Til lunsh kan du f.eks la deg inspirere av japansk bento, en slags matpakke i boks som består av ris med tilbehør. Ta deg en tur i en innvandrerbutikk og kjøp brun ris (litt dyrere men mye sunnere), forskjellige typer tørkede bønner og linser, diverse krydder og glutenfri soyasaus. Jeg er ikke TS, men jeg kunne visst nesten vært det. Hadde jeg bare vært motivert for det du skriver Takker så mye for info dere, skal teste ut alle..! Visste ikke at man kan få støtte til mat via nav, så dette må jeg sjekke ut litt nærmere. Anonymous poster hash: a6339...2a6 Det er ikke så godt opplyst om det dessverre. Ikke så lenge siden jeg fant det ut selv. Jeg har foreløpig ingen påviste allergier/intoleranser hva mat angår, men håper jeg kan få gjennomført en gastroskopi eller lignende, selv om gastroskopi sikkert er litt ubehagelig.
Aviale Skrevet 27. april 2015 #10 Skrevet 27. april 2015 Takker så mye for info dere, skal teste ut alle..! Visste ikke at man kan få støtte til mat via nav, så dette må jeg sjekke ut litt nærmere. Anonymous poster hash: a6339...2a6 Hvis du ikke har testet deg for cøliaki, gjør det først Noen cøliakere reagerer på laktose i starten når de innfører glutenfri kost, siden tarmen er så skadet. For å finne ut om du har cøliaki må du ta noen blodprøver og bli henvist videre til sykehuset der du tar gastroskopi. Det er da du evt får diagnosen og kan søke til nav. Jeg vet ikke helt hvordan det foregår for allergier, annet enn at det er vanskeligere å få godkjent, men jeg har hørt om bla.a. blindtesting. Men støtte får du uansett bare for cøliaki/hveteallergi, ikke laktose/melkeallergi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå