Gå til innhold

Fulle folk utenfor leiligheten min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vær helg er det fulle folk utenfor, de står å roper og oyer til langt på natt. I dag så gikk de et skritt lengre, Han ene satt på skuldrene til en annen for å se INN i leiligheten min. Vinduene er ganske høye, og jeg bor i første etasje.
De sto ute i over 2 timer, som sier litt når klokken bare er 10 på kvelden. De sto å ropte og banket på, rev ned en mygnetting jeg har på ene vinduet.

Hva skal jeg gjøre? Tørr ikke å prate til de heller, for jeg bor alene. Dessuten så vet man aldri hvordan en full person reagerer på å få beskjed om å slutte med noe. Noen er jo gale i hodet sitt, har blitt slått ned av en fyr fordi jeg sa "unnskyld, kan jeg komme forbi?", da han sto å sperret for en dør ute på byen. Sto å ropte i ansiktet mitt, før han slo meg ned. Eneste jeg husker, og har blitt igjenfortalt av de jeg var med. Jeg sa da ingenting annet enn det som skrevet over her.
Har spurt de få vennene mine som vet hvor jeg bor, men ingen av de har vært her ikveld.
Jeg synes det er frekt og ubehagelig at voksne menn (20-30årene) gjør slikt.

Jeg kan vell ikke plage huseier på en fredags kveld, dessuten så er det utleiefirma og ikke en privatperson. Er det rett å ringe politiet i en slik situasjon?

Anonymous poster hash: 07d27...a25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ring politiet ja

Anonymous poster hash: 463ce...f46
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Huff, høres slitsomt ut!

Jeg bor i Fredensborg i Oslo, og elsker området. Men dessverre vender soveromsvinduet mitt ut i gaten, noe som fører til mye støy på kvelds- og nattestid i helgene (ikke fra biler, men fra folk altså). Jeg vet altså godt hvordan du har det.

Når det er så ille som du beskriver, så skal du ringe politiet. Det er jo helt ille at de banker på vinduet ditt osv. Det kan være politiet prioriterer andre saker først, men de kommer helt sikkert innom en tur når de har tid! :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 789f2...c18
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har de forflyttet seg INNE i blokken. De sitter ute i gangen (utenfor leiligheten min) og roper, spiller høy musikk og smeller med noe. Jeg måtte ta med hunden ut på tur, tok med meg pepperspray i tilfelle jeg møtte på de mennene som var utenfor vinduet. De har nå forflyttet seg til bensinstasjonen, og var på vei hit igjen da jeg passerte bensinstasjonen. Nå er de utenfor å snakker med de fulle fjortissene som var/er inne i blokken.

Det er altså to flokker med fulle folk = små ungdomsjenter, ca 16-17 år. Som sitter utenfor å spiller boyband musikk fra 90-tallet. Mens de drikker seg skitings på smirnoff, som de så fint har knust på gulvet og lagt fra seg over alt. Det er kamera der ute, så jeg bryr meg ikke om de.
Og en flokk med noe eldre menn, 20-30 årene eller noe. = De var utenfor vinduet mitt, så dro de til bensinstasjonen og kom nå tilbake.

Det er også to unggutter som har mistet en kompis. Så dritings at de klarer så vidt å gå, han ene spydde i en busk mens han andre spurte meg om jeg hadde sett en fyr ved navn Torstein eller Terje, han var ikke helt sikker på hva han het, bare det begynte på T eller en annen bokstav og han var "så høy *viser med hånden* og litt full". Jadda, lykke til med å finne han.

Gruer meg til Mai kjenner jeg. Gud jeg trur jeg flytter hjem til mamma og pappa i en måned. En eller annen full person var å banket på døren min og rev i håndtaket. Det er ingen jeg kjenner som er der ute, har spurt rundt og har ikke fått noen telefoner. Dessuten så er det få som vet hvor jeg bor, fordi jeg ikke ønsker fulle bekjente på døren. Jeg tørr ikke å gå i dusjen, i frykt for at de skal utløse brannalarmen, som de allerede har utløst en gang, eller knuse et vindu.

Når du leser dette... trur du det er på tide å ringe politiet? Det bor barn her også, masse barn. Eller har jeg blitt ei sur gammel kjerring som ikke unner ungdommen litt moro? Jeg er bare 25 år, men allikevel.
ts

Skrevet (endret)

Jeg hadde ringt politiet, 02800.

Endret av drue
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noen som tilhører i blokka di eller kjenner noen som tilhører der, siden de henger utenfor så lenge og også er i oppgangen og spiller musikk. Kanskje de tittet inn vinduet for å prøve å se om det var her sin bekjente festkamerat bodde? Skjønner at det er ubehagelig med sånt, og irriterende med støy men du kan rope til de at folk prøver å sove her eller at de får dempe seg noen hakk, eller eventuelt henge opp lapp på inngangdøra eller i oppgangen om du er redd for konfrontasjon.
Fulle glade hangout folk er som regel harmløse, og vil nok bare si blææææ okei daaa, og ikke komme hoppende inn vinduet ditt å ta deg :)

Anonymous poster hash: 832e8...c48
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk mannfolk. Anmeld de.

Anonymous poster hash: 059c0...1d5
AnonymBruker
Skrevet

Og da er det på'n igjen!
Ingen som har sett inn vinduet, eller banket på, men de er der ute, jeg hører de. Det er ex-russefest i byen idag.
Får håpe de ikke blir for lenge, for noe gjentagelse av i går orker jeg ikke. Måtte få broren min til å komme å hente meg, så lå jeg over til han. Han bor like ved meg.
Denne gangen ringer jeg politiet om de står å drikker og fester utenfor, bare om de bråker, høy musikk å roping, høy prating er en annen ting. Også om de banker på vinduet, river ned mygnettingen og gjør alt de kan for å se inn. Det var veldig ubehagelig i går.

Har hørt rykter om at han som bor i blokka kastet ut gjengen i går, for de fikk klager fra naboer. Var noen som pratet om det i gangen i dag. Ikke hyggelig å våkne til knuste flasker og ødelagt blomsterpotte i oppgang, men ble kalt inn ekstra vaskehjelp så det ble ordnet opp. Kameraene har blitt sjekket også, så han har blitt "identifisert" han som hadde festen har jeg hørt. Noen andre ringte selskapet som eier bygget.

Skjønner ikke hva som foregår i hodet på disse folkene. Når jeg drikker så er jeg langt ifra så høylytt å respektløs!
TS

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke politiet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det rett å ringe politiet i en slik situasjon?

Absolutt!

Anonymous poster hash: 78abd...1f1

Skrevet

Du er jo passe dum hvis du ikke ringer politiet.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, ringe politiet fordi noen henger og hygger seg i gaten? De kan jo ikke henge der hele natta og bor man sentralt må man faktisk tåle litt bråk og festglade lyder. Da får du evn flytte om du ikke takler det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, ringe politiet fordi noen henger og hygger seg i gaten? De kan jo ikke henge der hele natta og bor man sentralt må man faktisk tåle litt bråk og festglade lyder. Da får du evn flytte om du ikke takler det.

Jeg bor ikke sååå sentralt, bare nærme nok til at jeg kan sykle eller gå til og fra sentrum.

Det er 10 min med buss.

Det er alt for mange som ringer til politet for småting, så jeg vil være 100% sikker på at det er det rette å gjøre.

TS

Skrevet

Nei, man må faktisk ikke tåle bråk. Dessuten er det veldig greit å kontakte politiet, og så kan de ta en egen vurdering.

Husk at å forstyrre ro og orden faktisk kan være straffbart. I følge straffeloven § 350 kan en som forstyrrer noens nattero straffes med fengsel på inntil to måneder. Det samme gjelder hvis man er full og forulemper noen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke sååå sentralt, bare nærme nok til at jeg kan sykle eller gå til og fra sentrum.

Det er 10 min med buss.

Det er alt for mange som ringer til politet for småting, så jeg vil være 100% sikker på at det er det rette å gjøre.

TS

Skjerpings TS.

Nå har du fått mange tilbakemeldinger på at du bør ringe politiet. Du ignorerer dette men fortsetter å sutre.

Som man reder så ligger man!.

Anonymous poster hash: 7dc83...7f2

• Liker 3
Skrevet

Når folk begynner å oppføre seg truende så er det helt greit å ringe politiet. Og ja, å banke på vinduet og dørene til fremmede, og rive ned ting i vinduet er truende oppførsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Huff, høres slitsomt ut!

Jeg bor i Fredensborg i Oslo, og elsker området. Men dessverre vender soveromsvinduet mitt ut i gaten, noe som fører til mye støy på kvelds- og nattestid i helgene (ikke fra biler, men fra folk altså). Jeg vet altså godt hvordan du har det.

Når det er så ille som du beskriver, så skal du ringe politiet. Det er jo helt ille at de banker på vinduet ditt osv. Det kan være politiet prioriterer andre saker først, men de kommer helt sikkert innom en tur når de har tid! :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 789f2...c18

Det heter PÅ fredensborg ;)

Anonymous poster hash: 319d2...715

AnonymBruker
Skrevet

Nå har de forflyttet seg INNE i blokken. De sitter ute i gangen (utenfor leiligheten min) og roper, spiller høy musikk og smeller med noe. Jeg måtte ta med hunden ut på tur, tok med meg pepperspray i tilfelle jeg møtte på de mennene som var utenfor vinduet. De har nå forflyttet seg til bensinstasjonen, og var på vei hit igjen da jeg passerte bensinstasjonen. Nå er de utenfor å snakker med de fulle fjortissene som var/er inne i blokken.

Det er altså to flokker med fulle folk = små ungdomsjenter, ca 16-17 år. Som sitter utenfor å spiller boyband musikk fra 90-tallet. Mens de drikker seg skitings på smirnoff, som de så fint har knust på gulvet og lagt fra seg over alt. Det er kamera der ute, så jeg bryr meg ikke om de.

Og en flokk med noe eldre menn, 20-30 årene eller noe. = De var utenfor vinduet mitt, så dro de til bensinstasjonen og kom nå tilbake.

Det er også to unggutter som har mistet en kompis. Så dritings at de klarer så vidt å gå, han ene spydde i en busk mens han andre spurte meg om jeg hadde sett en fyr ved navn Torstein eller Terje, han var ikke helt sikker på hva han het, bare det begynte på T eller en annen bokstav og han var "så høy *viser med hånden* og litt full". Jadda, lykke til med å finne han.

Gruer meg til Mai kjenner jeg. Gud jeg trur jeg flytter hjem til mamma og pappa i en måned. En eller annen full person var å banket på døren min og rev i håndtaket. Det er ingen jeg kjenner som er der ute, har spurt rundt og har ikke fått noen telefoner. Dessuten så er det få som vet hvor jeg bor, fordi jeg ikke ønsker fulle bekjente på døren. Jeg tørr ikke å gå i dusjen, i frykt for at de skal utløse brannalarmen, som de allerede har utløst en gang, eller knuse et vindu.

Når du leser dette... trur du det er på tide å ringe politiet? Det bor barn her også, masse barn. Eller har jeg blitt ei sur gammel kjerring som ikke unner ungdommen litt moro? Jeg er bare 25 år, men allikevel.

ts

Er det ingen andre i oppgangen som reagerer på støyen disse menneskene lager...?

Som de andre sier: Ring politiet

Anonymous poster hash: 5a05b...313

Gjest Blondie65
Skrevet

Før klokken 23 om kvelden er det kun av interesse for politiet dersom de oppfører seg direkte plagsomt for deg (kikker inn vinduer, osv). Etter klokken 23, derimot, skal det være ro alle ukens 7 dager. Da er det riktig og viktig å ringe politet dersom det pågår ordensforstyrrelser. Her var det jo i tillegg skjenking av mindreårige.

Hadde du ringt politiet og de ikke kom fredag hadde de garantert kommet lørdag og neste helg når de er på den igjen så vil politiet komme fordi denne typen adferd har en tendens til å eskalere og dra til seg bråkmakere.

Så det at du sitter og venter til dette skal bli - for deg - alvorlig nok til å ringe politet er helt feilslått. Jo før du ringer politet, jo bedre er det.

Og du skal selvsagt kontakte de som leier ut også slik at de kan håndtere leieboere som ikke respekterer nattero.

Man ringer ikke politet for engangstilfeller av litt løsluppenhet første gang det skjer, men gjentatte hendelser med de samme folkene er grunn til å kvele før det blir et fast mønster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...