Gå til innhold

Veier/tunnell


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere om at Norge blir lagt i tunell?

da tenker jeg på alle flotte plasser i Norge hvor veier går under jorden.

Greit med tuneller, men de vi har er mørke og dårlig lys.

Turister som kommer fra andre land må få sjok over standarden på tuneller her i landet i forhold til de nede i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha vært på bil-ferie i Europa i sommer så fant jeg ut hvor galne veiene her i Norge faktisk er. Man kjører tryggere i 140 på Autobahn i Tyskland enn man gjør i 70 på veiene i Norge.

Jeg tror turister ser på veiene våre som en smule eksotiske og spesielle - jeg ser på dem som rene dødsfellene. Man vet aldri hvilken galning som foretar en vanvittig forbikjøring rett før neste sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trond-sjåfør
Etter å ha vært på bil-ferie i Europa i sommer så fant jeg ut hvor galne veiene her i Norge faktisk er. Man kjører tryggere i 140 på Autobahn i Tyskland enn man gjør i 70 på veiene i Norge.

Jeg tror turister ser på veiene våre som en smule eksotiske og spesielle - jeg ser på dem som rene dødsfellene. Man vet aldri hvilken galning som foretar en vanvittig forbikjøring rett før neste sving.

Jaha!! Man kjører tryggere i 140 på Autobahn enn norske veier, det var nytt for meg. Har du opplevd en kjedekolisjon noen gang her i norge??Har du sett hva som skjer når regnet plutselig kommer i tyskland , da skal alle bremse til 70 plutselig, å det skaper fort kjedekolisjoner, og hvor mange blir drept på autobahn i løpet av et år?? 1432stk i år2000 bare på autobahn. Opplevde en kjedekolisjon på 63biler jeg, og bare flaks at jeg kom i fra det med livet, trailer inn i baken på bilen min er ikke et pent syn , og når jeg i tillegg treffer bilene foran blir det værre. Men hvordan kan du påstå at det er tryggere i tyskland???? Pga av motgående trafikk er langt unna, det må vel være den eneste fordelen kontra norske veier. Kjører alle andre veier i tyskland enn autobahn i dag , så sant det lar seg gjøre da.

Hvorfor kommer det forbikjøringer rett foran en svin???

Jo ofte fordi den som blir forbikjørt sinker, det går jo ann å titte i speilet å se om det hoper seg opp der bak, hva gjør man så?? Jo man slipper andre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir foretatt utrolig mange "sinnsyke" forbikjøringer på norske veier - og slett ikke bare pga. såkalte sinker.

Har kjørt gjennom mange land uten å se så mye som et lite uhell - så kjører vi i land i Norge, kjører 15 minutter, så må vi bråbremse for å slippe inn en tulling som foretar en forbikjøring like før en sving. Jeg har sett det så mange ganger at jeg har ikke tall - har en venn som omkom nettopp i en slik kollisjon - han hadde ikke sjanse til å overleve.

Det er helt klart ikke lett å lage slike veier her i Norge med vår natur med masse fjell - men det burde la seg gjøre å lage veier med flere felt slik at man unngår å sitte med hjertet i halsen hver gang man runder en sving på biltur her til lands ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at Norge blir lagt i tunell?

da tenker jeg på alle flotte plasser i Norge hvor veier går under jorden.  

Greit med tuneller, men de vi har er mørke og dårlig lys.

Turister som kommer fra andre land må få sjok over standarden på tuneller her i landet i forhold til de nede i Europa.

Noen steder må vi jo nesten ha tunneller (åssen i huleste skriver man dette egentlig ? Tunell ? Tunnel ? Tunnell ? Tunnel, kanskje ? :klø: ), og jeg ser jo at det er praktisk.

Men det er klart at det er mer sjarm i å kjøre der man ser litt mer, når en er på biltur. Men en har ikke så mye valg ;)

Synes generelt veiene i Norge er dårlige, men de har kommet seg betraktelig. I sommer har for eksempel mange veier blitt nyasfaltert. Flere ulike plasser der det har vært et mareritt å kjøre før, har det heldigvis blitt bedre.

En annen ting er hvordan folk faktisk kjører.

Mange er ganske hissige og ikke gidder å se seg for engang, når de kjører. Dårlig folkeskikk :o

Det er også en del av dem som helst bør ta et aldri så lite kurs i å kjøre i rundkjøringer, ser mye rart på veien hver morgen på vei til jobb :sjokk:

Det er ikke alltid det hjelper å kjøre pent, om andre kjører som om de "har djevelen i hælane".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha!! Man kjører tryggere i 140 på Autobahn enn norske veier, det var nytt for meg. Har du opplevd en kjedekolisjon noen gang her i norge??Har du sett hva som skjer når regnet plutselig kommer i tyskland , da skal alle bremse til 70 plutselig, å det skaper fort kjedekolisjoner, og hvor mange blir drept på autobahn i løpet av et år?? 1432stk i år2000 bare på autobahn. Opplevde en kjedekolisjon på 63biler jeg, og bare flaks at jeg kom i fra det med livet, trailer inn i baken på bilen min er ikke et pent syn , og når jeg i tillegg treffer bilene foran blir det værre. Men hvordan kan du påstå at det er tryggere i tyskland???? Pga av motgående trafikk er langt unna, det må vel være den eneste fordelen kontra norske veier. Kjører alle andre veier i tyskland enn autobahn i dag , så sant det lar seg gjøre da.

Hvorfor kommer det forbikjøringer rett foran en svin???

Jo ofte fordi den som blir forbikjørt sinker, det går jo ann å titte i speilet å se om det hoper seg opp der bak, hva gjør man så?? Jo man slipper andre forbi.

Hvordan kan du si noen sånt!!! Selvfølgelig blir mange fler drept på autobahn i Tyskland enn på veiene i Norge. De er 100 millioner mennesker, mer enn 20 ganger så mange som i Norge og de kjører langt mer enn i Norge. Har selv kjørt gjennom hele Vest-Tyskland på Autobahn og trafikken fløt for det meste veldig greit. Der her de ihvertfall en veistandard som tilsvarer trafikken. noe som er helt annerledes enn i Norge, spesielt på øst/sørlandet. Bare på de 5 milene gjennom Østfold på E6 er det 10 mennesker i året som blir drept og mange fler som blir skadd. Hva er grunnen til det??? Politikernes manglende evne til å se hvor veiutbygging trengs isteden for å bruke milliarder av kroner på bruer og tuneller på vestlandet. Allerede i 1969 visste man at man trengte 4 felts E6 gjennom Østfold innen 1978 og den er ENDA IKKE FERDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan kan du si noen sånt!!! Selvfølgelig blir mange fler drept på autobahn i Tyskland enn på veiene i Norge. De er 100 millioner mennesker, mer enn 20 ganger så mange som i Norge og de kjører langt mer enn i Norge. Har selv kjørt gjennom hele Vest-Tyskland på Autobahn og trafikken fløt for det meste veldig greit. Der her de ihvertfall en veistandard som tilsvarer trafikken. noe som er helt annerledes enn i Norge, spesielt på øst/sørlandet. Bare på de 5 milene gjennom Østfold på E6 er det 10 mennesker i året som blir drept og mange fler som blir skadd. Hva er grunnen til det??? Politikernes manglende evne til å se hvor veiutbygging trengs isteden for å bruke milliarder av kroner på bruer og tuneller på vestlandet. Allerede i 1969 visste man at man trengte 4 felts E6 gjennom Østfold innen 1978 og den er ENDA IKKE FERDIG.

Du var vel heldig da. Fin sommerdag og null uhell.

har vert på mange veier rundt om i verden, men jeg er tryggest hjemme. Autobahn er tv overvåket, kan du tenke deg hvorfor?

Dt er hjelpebiler på banen hele tiden, kan du tenke deg hvorfor?

vet du hvor mange dødsulykker det er i tyskland eks i forhold? ja jeg vet de er masse mere folk enn oss og derfor flere, men om du regner om folketallet, så blir du skremt.

Hva med hellas+ Ja om du føler deg trygg der, da er det noe alvorlig du ikke har fått med deg.

jeg kan nevne flere land, også utenom europa, men det var vel ikke det tråden handlet om da...

alle vil ha nye veier, men er dere villig til å betale for det også. Eks bomavgifter ved tunell på ca 70/80 kr hver gang du kjører igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akershus, Vestfold, Østfold, Aust-aGDER og de nye på veien over til Bergen fra Oslo rundt Flåm.

Hva mener du med god standar?

har du vert i de mange undersjøiske tunneler som finnes?

Mange tuneller er livsfarlige of ulovlige etter Eu standard.Og så tuneller som ikke er undersjøiske.

brennbare plater, tuneller som lekker.

Ike lenge siden var det brann i en tunell i Oslo.

Brannvesenet uttalte den gang at det er lite de kan gjøre om det starter brann.

så er det belysning. Mange tuneller er ike dekt med lyse plater, det er bare fjellveggen.+ dårlig lys.(orange)

ikke bare at folk kvier seg for å kjøre,men lyset er for dårlig. Det koster for mye å bytte ut.

Nå planlegges det en ny tunell på vestlandet (undersj) uten krabbefelt. Hva gjør du da om du er der og det brenner i en bil?

Sunnmøre har en lang undersj. den må opprustes for mill.kr. ulovlig i dag.

Kjører du i Europa, så er det en himmelsk stor forskell ifra Norge på standarden. Målet med tunell er at det skal bli bede enn de veier en har.

Jg har kørt i Vestfold i tunell. Det er ikke undersjøisk. Den er kortere enn alle de undersjøiske vi har.

Det finnes flere tuneller(ikke unders) langs hele Norge. har du sett lysforholdene?

Har du vert nord om dovre og oppover i landet+ Så er det naturperler man mister på sin ferd. jeg synes ikke det er greit.

Folk som kjører trailer i Europa,de sier det samme. Det er store forskeller på kvaliteten.

Synes du det er greit å betale så mye for å komme deg igjennom en tunell ca 70 kr. hver veg?

greit om man kjører der en sjelden gang, men når du kører to ganger om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte
Nye tuneller i Norge er da av en svært god standard

Nei det er de ikke. Oslofjordtunellen mangler TV-overvåkning. Tunellen utenfor Odda er ikke godkjent av brannvesenet. Fremdelse er det mange tuneller med brannfarlig kledning. Belysningen er mangelfull. De fleste mangler nødutganger.

Beregnet ut fra person/km. er tyske Autobahn verdens sikreste måte å reise med bil på. Muligens slått av rattkjelke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket om NYE tuneller, ikke gamle mørke. De nye tunellene jeg har kjørt i i nevnte fylker, er lyse og fine.

Forøvrig har jeg vitterlig lest om flere branner i tuneller nedover i Europa. En tunell vil alltid være en risiko.

Saken i hovedinnlegget var at de var for mørke og for mange:

Hva synes dere om at Norge blir lagt i tunell?  

da tenker jeg på alle flotte plasser i Norge hvor veier går under jorden.  

Greit med tuneller, men de vi har er mørke og dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke skryte av det lille jeg har lest om nye tunneler i norge, men jeg vil påstå at jeg føler meg litt trygger i 90-100 kmt på norske veier fremfor når jeg blir forbikjørt på autobahnen i 160, i en rasende fart.

Ja, det er bedre veier, ja de kjører mer og har bedre forhold, men SELVSAGT blir skadene større om ulykken først er ute når du kjører i 160-200 en når du kjører i 80-100... uansett veibanen....

Oslofjordtunnelen er en flau spøk, den har jo allerede vært oversvømt og stengt pga skader flere ganger.... :roll:

De gangene det forekommer kjedekollisjoner på andre europeiske veier, så virker det som om det er veldig mye mer omfattende en det jeg noengang har lest om på norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte

Velkommen til Norge, og se landet fra innsiden. Tuneller bygges ikke for å ta utsikten fra folk, som synes å være oppfatningen i denne tråden.

Det er klart det smeller jævlig når man crasher i 160- 200. Jeg fårstår at Aline foretrekker å crashe i 100, ikke forere.

Det er jo like dumt som å heller falle ned med fly fra 50m enn 10.000m. Resultatet blir det samme.

Ingen av delene har noe med tunellfrustrasjonene til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Den utstøtte
Syns veiene i Norge er helt ok jeg.

Har du førerkort? Har du bil? Hvor langt kjører du i året og hvor i landet? Har du forsøkt landets største hinderbane, Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...