Gå til innhold

Hjelp! Gul motor som lyser på dashbordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ute å handlet her forleden i min lille mitsubishi Colt 2007, 1.3 (automatgir) da den plutselig fant ut at noe var galt. Et bilde av en gul motor lyste opp på dashbordet samtidig som den nektet å gå i gir (slik at jeg sto å slet med å komme meg vekk fra parkeringsplassen) og skru på air condition.

Dette problemet varte en hel dag, men dagen etter dette uhellet så lyste ikke motoren på dashbordet men ac fungerte fortsatt ikke. 2 dager etter så fungerer alt. Hvorfor var den sånn? Hva er det det kan være som var galt?

Anonymous poster hash: 3aade...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle ikke ha prøvd å kjøre i det hele tatt! Å spørre her inne er like dumt som det du gjorde, nettopp å forsøke å kjøre. Da skal du ringe verksted så de får sett på hva som er feil. De finner ut det ganske fort med sitt diagnoseapparat :)



Anonymous poster hash: 3ea78...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul lampe betyr at bilen har registrert en feil, men at den ikke er kritisk. Kan fint kjøre til nærmeste verksted, og iblant er det ikke noe problem å kjøre lengre. I ditt tilfelle ble jo lyset også borte fra varsellampen, likevel greit å dra innom et verksted for å få lest av feilkoden.

Rød lampe derimot, betyr stans bilen og skru av motoren med en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke ha prøvd å kjøre i det hele tatt! Å spørre her inne er like dumt som det du gjorde, nettopp å forsøke å kjøre. Da skal du ringe verksted så de får sett på hva som er feil. De finner ut det ganske fort med sitt diagnoseapparat :)

Anonymous poster hash: 3ea78...3f8

Og grunnen til at det er dumt å spørre her er nettopp slike svar som du gir her....

Anonymous poster hash: 47ce9...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC kan jeg ikke svare på. Gir pleier gå i "limp home mode" ("hinke hjem modus") når den lampen slår på, uansett hva årsaken til at lampen lyser er. Automatisk greie med andre ord.

Det kan være så enkelt som lite kjølevæske. Det kan være noe som er mer komplisert. Uansett, det pleier ikke koste stort å få et verksted til å se på den.



Anonymous poster hash: e3337...2de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motorlyset lyser er det noe gale på bilen, du kan enten gå på verksted å få dem til å sjekke hvilken feilkoder det er, eller sjekke selv med måler kjøpt på biltema. Feilkoder kan være alt fra fillefeil, til en feil som fører til motorhavari og vraking av bilen. Mitt råd er å kjøre minst mulig fram til du vet hva kode som ligger inne. Det skal være logg i bilen hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Punkt 1 er å sjekke instruksjonsboka, hvor alle varsellampene er oppgitt med forklaring. Denne ligger vanligvis i hanskerommet på bilen, eller så kan du google bilmodellen og finne den på nett.

Og som noen skrev over, gult betyr at du kan kjøre hjem/til verksted, men bør sjekke feilen, rødt betyr stans umiddelbart og innhent nødvendig kompetanse. (Ring en venn, bilberging ol.)



Anonymous poster hash: 64f4a...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...