Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er fast ansatt i en butikk, og jobber 2 ganger i uka. Det jeg lurer på er: Har sjefen min lov å gi meg 88-90kr lønn i timen?

Og i arbeidsavtalen min står det at jeg ikke skal jobbe mer enn 7,5 timer (går i 10 klasse), om jeg gjør det: regnes det som overtid da, og skal jeg ha overtidsbetaling da?

Anonymous poster hash: aecfd...36f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du da 16 år?

Anonymous poster hash: 8a344...6a2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er fast ansatt i en butikk, og jobber 2 ganger i uka. Det jeg lurer på er: Har sjefen min lov å gi meg 88-90kr lønn i timen?

Og i arbeidsavtalen min står det at jeg ikke skal jobbe mer enn 7,5 timer (går i 10 klasse), om jeg gjør det: regnes det som overtid da, og skal jeg ha overtidsbetaling da?

Nei, du skal ikke ha overtidsbetaling. Og ja, jeg rekner med han har lov til å betale deg det.

Anonymous poster hash: ebe3c...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontrakten din?

Det er spesielle regler når du er under 16 år, andre regler når du er under 18 år og normale regler når du er 18 år +

Les deg opp på arbeidsmiljøloven

Anonymous poster hash: 3318d...bfd
AnonymBruker
Skrevet

Er du da 16 år?

Anonymous poster hash: 8a344...6a2

Ja, jeg er 16.

Hva står det i kontrakten din?

Det er spesielle regler når du er under 16 år, andre regler når du er under 18 år og normale regler når du er 18 år +

Les deg opp på arbeidsmiljøloven

Anonymous poster hash: 3318d...bfd

Så hvis jeg jobber 10 timer i uka skal jeg ikke ha overtidsbetaling når jeg egentlig ikke har lov å jobbe mer enn 7,5?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fri lønnssetting i Norge, så sjefen har lov til å betale deg akkurat hva han/hun vil så lenge du godtar det ved å skrive under kontrakten. Men dersom butikken følger tariff eller du er organisert er satsen 113 kr i timen for ungdom under 18 år (110 for ungdom under 16). D

Du skal ikke ha overtidsbetalt selv om du jobber mer enn 7,5 timer i uka, men du har muligens rett på overtidsbetalt dersom du jobber mer enn 7,5 timer på én dag (akkurat det er jeg noe usikker på). Deltidsansatte har heller ikke nødvendigvis rett på UB-tillegg med mindre de jobber minst x antall timer i uka. Det kan google svare på, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: e3bee...381
Skrevet

Ja, jeg er 16. Så hvis jeg jobber 10 timer i uka skal jeg ikke ha overtidsbetaling når jeg egentlig ikke har lov å jobbe mer enn 7,5? Anonymous poster hash: aecfd...36f

Nei, du skal ikke ha overtidsbetaling. Ikke før du jobber mer enn 100% stilling.

• Liker 5
Skrevet

som andre har sagt...

Nei. Du har ikke rett på overtid selv om du jobber mer enn 7,5t i uken.

Og ja, sjefen har mest sannsynlig lov å betale deg det, med mindre bedriften følger tariff bestemmelser. Men høyst sannsynlig så kan han betale det han ønsker å tilby for jobben

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overtidsbetaling får du om du jobber mer enn ni timer i løpet av en dag eller 40 timer i løpet av en uke.

Anonymous poster hash: f9a22...203
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...