Gå til innhold

Trenger gode råd :)

Fremhevede innlegg

Gjest leogirl
Skrevet

Hei. Jeg og samboeren har gått på en smell i forhold til mat og matlaging. Vi har dessverre vært for dårlige til å planlegge matlaging så når vi kommer hjem fra jobb så er vi ihjel sultne og ender opp med å kjøpe junkfood, eller går på restaurant. Dette sier seg jo selv er unødvendig dyrt. Vi har også gjort det samme ift. mat på jobben, da går vi å handler noe på butikken... Idiotisk. Vi begge har fått nok, og vi ønsker å få spart penger istedet for å sløse med dem. For å kunne gjøre det så må middager planlegges og gjøres klart til å lages når vi kommer hjem.

Derfor lurer jeg på hvilke matvarer og krydder som er et must å ha i skapet?

Jeg lurer også på om noen har noen tips til en bedre "matpakke" vi kan ta med på jobb? Da vi jobber turnus så er det greit å kunne variere med litt mer enn bare skiver :)

Har dere ellers noen lure tips for å unngå å ende opp på gatekjøkken eller restauranter? Selv tenker jeg at jeg eller vi må sette opp ukes-menyer, være flink å tine opp f.eks. fisk/kjøtt i løpet av natta, og kjøpe frosne grønnsaker. Jeg må ha enten grønnsaker eller salat til maten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage sunne horn eller matmuffins å ha med i nista? Kjempegodt og hvis du har mikro på jobb er det ekstra stas med "varmmat". Jeg har bakedag i ny og ne da jeg fyller opp frysen så tar man opp en "porsjonspose" når man reiser på jobb eller evt kvelden før, da er det alltid ferskt og ferdigtint til man skal ha lunsj.

Tørrvarer har man alltid i skapet, til bakin o.l.. Peppermix og cayennepepper, kanel og hvitløk er de krydderene jeg alltid har hjemme.

Har også alltid grønnsaksblandinger i fryseren, som f.eks wokblanding som stekes fra dypfryst tilstand.

Eller f.eks "brokkoliblanding" (Veldig billig, tror det er under 10 kr pakken) fra Rema som man dampkoker. Det tar veldig kort tid å dampkoke grønnsaker selv om de er fryst på forhånd, og da slipper man å skjære opp.

For noen kan det faktisk være besparende å kjøpe matlevering fra godtlevert eller Adams matkasse. Har prøvd det og det er veldig kjekt! Da MÅ man faktisk ta seg tid til å lage maten for den har jo kommet hjem til deg :) Finnes ekspresspakker der maten skal være klar på under 20 min eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler stort sett 1 gang i uka. Da kjøper jeg kyllingfilet, svinebiff og evt karbonadedeig. Reker/scampi, kamskjell og/eller blåskjell, hvit fisk og Laks.

Har alltid frossen wokblanding i frysen, Ris og nudler i skuffen.

Det tar max 20 min fra jeg kommer hjem til maten står på bordet de dagene vi har wok. Av krydder i skapet er tacokrydder, soyasaus, sweet chillisaus, paprikapulver og karri et must.

Jeg lager ofte store ladninger med Quiche og pizzasnurrer (de varierer jeg med skinke, kjøttdeig og bacon) legger i frysen og ungene tar med seg 1 stykke eller 2 til skolen. Og innen lunsjen begynner er maten tint.

Anonymous poster hash: 1a6af...97b
Gjest leogirl
Skrevet

Takk for gode råd begge to :) Gode tips til lunsj og så er det jo ikke akkurat dumt at begge har tilgang til mikro på arbeidsplassen vår. Jeg har sjekket ut adams matkasse men synes det faktisk er litt dyrt kun for middager. Tenker at jeg skal få lagd mesteparten av mat fra bunnen :) Ikke alt som kan det selvfølgelig men så langt det går :) Derfor tenker jeg også på hvilke varer og krydder en alltid bør ha hjemme i skapet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...