Gå til innhold

Dåp -faddere og gudmor/far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp i oktober, og lurer litt på dette med gudmor/far. Skal det være en av fadderene? Eller en som ikke er fadder? Eller er begge deler mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså gudmor/gudfar er det samme som faddere her jeg kommer fra iallefall!

Skrevet

Gudmor/gudfar er den av fadderne som bærer barnet til dåpen.

Skrevet

Vi hadde 4 faddere, hvorav en var gudmor (bærer barnet til dåpen), og en var luepike.

Tror det er vanlig at den som bærer (gudmor/gudfar) er fadder, men tror ikke at det er nødt til å være slik. Snakke med presten kanskje? Gudfar/gudmor er jo den eneste av fadderne som har en oppgave under selve dåpen (skal snakke og holde barnet "riktig")

Skrevet

Pappan holdt gudsønnen min, moren tok av luen, men de er ikke faddere!

Skrevet

Da jeg døpte min eldste sønn for 15 år siden, sa presten at det ikke er noe som heter gudmor/far... Jeg ble en smule forvirret og spurte hva han mente. Han sa at fadder er fadder, men det er ingenting i kirken som heter gudmor/far.

Mulig det er et muntlig ord "oss andre" imellom, kanskje og ikke brukes i kirken? Eller kanskje det er katolsk, egentlig?

Eller kanskje han presten som sa det til meg ikke hadde peiling...

Skrevet

Etter hva jeg forstår så eksisterer ikke gudfar og gudmor i den norske kirken. En kan velge tilsammen 6 faddere. Jeg tror hvem som helst kan velges til å bære barnet eller ta luen av det. Disse trenger ikke å være faddere. :roll: Tror jeg.

Hos oss kaller vi likevel min far for gudfar til jenta vår, da han bar henne til dåpen. Men dette gjør vi fordi vi synes det høres så fint ut. Tror også at far er veldig stolt av å være gudfar.

Hilsen Ella

Skrevet

Der jeg kommer fra brukes gudmor/gudfar om den av fadderne som bærer dåpsbarnet, men på "papiret" står det at vedk. bare er fadder, ikke gudmor/far.

Det er slik jeg har forstått det bare en tittel som blir gitt muntlig, og man ser det gjerne som er større ære å være gudmor/far enn "bare" fadder.

I min datters dåp hadde vi ingen gudmor/far, jeg bærte henne inn i prosesjonen,og min mann bærte henne opp, jeg tok av lua.

Skrevet

I min datters dåp hadde vi ingen gudmor/far, jeg bærte henne inn i prosesjonen,og min mann bærte henne opp, jeg tok av lua.

Cilla søte deg, bærte....? :tunge1:

Det sier du vel ikke når du prater en gang.....

Forøvrig er jeg vant til at den som bærer til dåp er Gudmor eller Gudfar, mens de andre er faddere. Og Gudmor/ Gudfar kan også være fadder.

Min far er fadder og Gudfar til begge mine to.

Skrevet

der jeg kommer fra bruker vi aldri ordet gudmor/far. en av vår datters faddere kaller imidlertid seg selv for "gufar", hvilket tydligvis er vanlig hvor han kommer fra (helt andre kanten av norge). vi har selv båret våre barn til dåpen, og hatt 4 faddere med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...