AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Hva skal jeg gjøre? "Finder" på min PC fungerer ikke helt optimalt. Det tar lang tid å åpne bilder og dokumenter! Jeg har ingen antivirusprogram på PC-en! Noen her som kan anbefale et antivrusprogram for Mac? Anonymous poster hash: 24ff9...1a5
Klossmajor Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Hva skal jeg gjøre? "Finder" på min PC fungerer ikke helt optimalt. Det tar lang tid å åpne bilder og dokumenter! Jeg har ingen antivirusprogram på PC-en! Noen her som kan anbefale et antivrusprogram for Mac? Anonymous poster hash: 24ff9...1a5 Dette burde egentlig være postet under kategorien Data, spill og eletronikk. Antivirusprogram er for de fleste Mac-brukere ikke nødvendig, ettersom det ikke er oppdaget noen virus som rammer OS X. Ikke dermed sagt at du ikke kan ha lastet ned ondsinnet programvare om du laster ned mye ukritisk fra nettet. Antakelig har en eller annen form for bug oppstått i operativsystemet eller du har installert programmer som opptar uforholdsmessig stor andel av maskinens minne, og dermed gjør maskinen tregere. Aktivitetsmonitor (som ligger i mappen Verktøy i Programmer-mappen) gir deg en oversikt over hvilke prosesser som kjøres og hvor mye hver av dem krever. Om du ikke finner noe mistenkelig i Aktivitetsmonitor vil jeg anbefale deg å rådføre deg med butikken du har kjøpt Mac-en i. Har du kjøpt den hos Eplehuset er det ingen grunn til å nøle med å ringe. De er kyndige og stort sett behjelpelige. Hvis man ønsker å være på den sikre siden og skaffe seg et antivirusprogram er programmet som har kommet best ut i de testene jeg har sett VirusBarrier fra Intego. Det skal kunne oppdage mesteparten av ondsinnet programvare. Dessverre er dette programmet langt ifra gratis. Av gratis alternativer er så vidt jeg vet ClamXav det som har kommet best ut i tester. Du kan lese mer om de på MacUpdate, og eventuelt google etter tester av antivirusprogramvare. Om du installerer et antivirusprogram vil jeg anbefale at du ikke lar det kjøre i bakgrunnen til enhver tid, men heller gjennomfører en scan av harddisken med jevne mellomrom. Ellers vil maskinen din kunne bli betydelig tregere. Normen er forøvrig at man skiller mellom Mac og PC. Årsaken er at begrepene leder tilbake til en tid der de var merkevarenavn for to datamaskinvarianter med forskjellig innmat, Apple Macintosh og IBM PC, samt at man hadde andre datamaskinvarianter som f.eks Commodore Amiga. I dag er det ingen forskjell på innmaten å snakke om, men skillet består i så stor grad at veldig mange vil reagere om du kaller en Mac for PC.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå