Gå til innhold

Hjelpepleier/helsefagarbeider på sykehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen hjelpepleiere eller helsefagarbeidere som har erfaring med å jobbe på sykehus?

Hvilken avdeling jobber du på/har jobbet på?

Er det mye hieraki mellom sykepleiere og hjelpepleiere?

Må hjelpepleierne gjøre de tyngste og "verste" jobbene, og sykepleierne bare gjør det letteste?

Har du videreutdanning?

Lurer egentlig fordi det har kommet en mulighet til å søke på sykehus. Har vært i praksis på sykehus i til sammen 9 uker da jeg tok utdannelsen, men det er 10 år siden, og kan jo ikke sammenlignes med å jobbe der. Som elev skulle jeg bare lære, nå blir det jo noe helt annet.

Har jobbet fast på sykehjem i 10 år som hjelpepleier så sitter på mye kunnskap og erfaring, men frykter jo å bli sett på som lommerusk blandt alle lege og sykepeleiere....

Kjenner heller ingen hjelpepleiere som jobber på sykehus så all erfaring er fra praksis i 9 uker, i tillegg til pensumet vi gikk gjennom på skolen.

Anonymous poster hash: 6dbfb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen hjelpepleiere eller helsefagarbeidere som har erfaring med å jobbe på sykehus?

Hvilken avdeling jobber du på/har jobbet på?

Er det mye hieraki mellom sykepleiere og hjelpepleiere?

Må hjelpepleierne gjøre de tyngste og "verste" jobbene, og sykepleierne bare gjør det letteste?

Har du videreutdanning?

Lurer egentlig fordi det har kommet en mulighet til å søke på sykehus. Har vært i praksis på sykehus i til sammen 9 uker da jeg tok utdannelsen, men det er 10 år siden, og kan jo ikke sammenlignes med å jobbe der. Som elev skulle jeg bare lære, nå blir det jo noe helt annet.

Har jobbet fast på sykehjem i 10 år som hjelpepleier så sitter på mye kunnskap og erfaring, men frykter jo å bli sett på som lommerusk blandt alle lege og sykepeleiere....

Kjenner heller ingen hjelpepleiere som jobber på sykehus så all erfaring er fra praksis i 9 uker, i tillegg til pensumet vi gikk gjennom på skolen.

Anonymous poster hash: 6dbfb...585

Nå skal jeg være ærlig å si at jeg er sykepleier og ikke hjelpepleier, men har hjelpepleier utdanning i bunn så jeg har vært som hjelpepleier på sykehuset også.

Det er jo ikke automatisk slik at siden du er hjelpepleier skal du gjøre det tyngste og sykepleierne med det letteste. Men det kan være at det blir litt sånn, da sykepleier gjerne har en del andre sykepleie relaterte oppgaver i tillegg (hjelpepleierne har jo sine de også for all del).

Men hvertfall da jeg var sykepleierstudent på sykehuset fikk vi jo utdelt pasientene på morgen og hadde stellet på disse. Følte ikke holdningen "men det kan hjelpepleier ta seg av" var der da. Men nå kan jeg ikke svare for alle avdelinger og alle sykehus da.

Du sitter nok inne med mye kunnskaper, og det tar uansett litt tid å sette seg inn i alt med engang. Ingen forventer du kan alt. Det er ikke så mye skumlere på sykehus enn sykehjem syns jeg da hvertfall (det har mye å si på hvilken avdeling selvsagt).

Anonymous poster hash: edbc7...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet helsefagarbeider og har jobbet på sykehus siden jeg begynte som lærling. Det er en fin arbeidsplass, men jeg vill nok si jeg kjenner meg veldig igjen i at det er en nedlatende holdning til hjelpepleier blant NOEN av sykepleienrne og så å si alle sykepleier studenter. (Forferdelig hvordan aller fleste av sykepleierstudentene klarer å oppføre seg)

Men det er en spennende og morsom arbeidsplass hvor man får utføre masse oppgaver. Henge opp væske, sårskift, en haug av målinger, dokumentere, seponere diverse ting og selvsagt stell og pleie. Du har ingen medisin ansvar.

Anbefaler deg og søke om du er takler stress og mas og kan overleve med de sykepleirne/studentene som ser ned på deg og heller ha det koselig og gi en ekstra innsats til sykepleiere som fortjener det.

Anonymous poster hash: 96c7c...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet helsefagarbeider og har jobbet på sykehus siden jeg begynte som lærling. Det er en fin arbeidsplass, men jeg vill nok si jeg kjenner meg veldig igjen i at det er en nedlatende holdning til hjelpepleier blant NOEN av sykepleienrne og så å si alle sykepleier studenter. (Forferdelig hvordan aller fleste av sykepleierstudentene klarer å oppføre seg)

Men det er en spennende og morsom arbeidsplass hvor man får utføre masse oppgaver. Henge opp væske, sårskift, en haug av målinger, dokumentere, seponere diverse ting og selvsagt stell og pleie. Du har ingen medisin ansvar.

Anbefaler deg og søke om du er takler stress og mas og kan overleve med de sykepleirne/studentene som ser ned på deg og heller ha det koselig og gi en ekstra innsats til sykepleiere som fortjener det.

Anonymous poster hash: 96c7c...8f7

Av studentene faktisk. Noen blir høye på pæra tidelig altså☺

Anonymous poster hash: edbc7...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjelpepleier og jobbet i en periode ved medisinsk avd på sykehus. For å være ærlig så var det endel sykepleiere som var skrekkelig nedlatende og som delegerte skitarbeid til meg. F.eks; "han på 412 har kastet opp i senga, gå og skift på den", og dette var t.o.m en sykepleier som ikke var på mitt team engang! For ikke å snakke om skylleromsarbeid.....det er engentlig fellesjobb, men det var endel som var snare til å sluntre unna og la hjelpepleierene ta det.

Og ja, sykepleierstudenter er i en klasse for seg. De fleste så nedlatende ovenfor hjelpepleiere og følte seg sikkert ovenpå og bedre.

Jeg valgte å videreutdanne meg, så jeg jobber ikke som hjelpepleier lengre.



Anonymous poster hash: c86aa...9b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeider. Aldri jobbet på sykehus men har søkt på en jobb på sykehus nå og er nå innkalt til jobbintervju. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette kommer helt an på avdelingen. Nå er jeg sykepleier, så det kan jo godt hende det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg kommer veldig godt overens med hjelpepleierne. Håper da at de liker meg også.

Vi hjelper selvfølgelig hverandre, så arbeidsdagen blir best mulig.

Jeg var sykepleierstudent der også, og ble godt mottatt og likte alle hjelpepleierne.



Anonymous poster hash: 518f9...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeidere har ikke kompetanse til særlig mye annet enn skylleromsarbeid og portøroppgaver på sykehus. I motsetning til hjelpepleierne, som i større grad hadde kompetanse til å bistå i pleien. Dette bl.a. fordi helsefagarbeideren har for lite sykdoms- og kostholdslære i utdanningen. Det er også færre pasienter som trenger kun grunnleggende pleie og omsorg i sykehusene enn før - liggedøgn på sykehus er redusert og pasienter blir skrevet ut, evt overført til rehabilitering eller sykehjem mye raskere enn tidligere. Dette fører til at helsefagarbeidere må kurses mye mer internt på sykehus for å fungere andre steder enn på skyllerom og som portør, og sykehusene velger da heller å ansette flere sykepleiere, som kan gå direkte inn i jobb med pasienter.



Anonymous poster hash: c29d4...9c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, men har aldri opplevd at noen er nedlatende mot hjelpepleierne på postene jeg har vært, hverken leger, sykepleiere eller andre helsepersonellgrupper vi samarbeider med. Det voldsomme hierarkiet og maktkampen alle snakker om er heller ikke hos oss, i den grad det er noe er det alle på gulvet mot sykehusledelsen.

De gamle hjelpepleierutdannrlsen var mye bedre enn den nye helsefagarbeiderutdannelsen, så hos oss jobber det kun hjelpepleiere og ikke helsefagarbeidere, da dere kvalifikasjoner ikke er gode nok. Mye av arbeidsoppgavene er like, alle går i morgenstell f.eks, og hjelper til utover dagen ved behov. Likevel er det de som "går ute" i posten som vil ha de fleste tunge oppgaver med stell, mating og mobilisering ila dagen, mens den som "går inne" har legevisitt, medisiner, kontakte med ploms og pårørende, samordne undersøkelser, delegerer oppgaver til de ute og ellers nødvrndig administrasjon og dokumentasjon. Sykepleierne rullerer mellom ute/inne oppgaver, mens hjelpepleierne alltid går ute. Postene jeg har vært på har vært delt i 2-6 grupper, der det er en inne og en ute pr gruppe, så man går aldri alene uansett. Det ansettes stadig færre hjelpepleiere på sykehus, så om dette er noe du har lyst å forsøke er det bare å gi gass!! Du vil nok få annerkjennelse for det du kan, men regn med at det er mye nytt å lære siden spesialisthelsetjenesten har endret seg stort de siste ti-femten årene. Ikke minst er behandlingen mer speialisert, liggetiden kortere og dermed mye større turnover på pasientene, som igjen gjør det mer travelt og skjerper behovet for god observasjon.

Anonymous poster hash: 71585...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeidere har ikke kompetanse til særlig mye annet enn skylleromsarbeid og portøroppgaver på sykehus. I motsetning til hjelpepleierne, som i større grad hadde kompetanse til å bistå i pleien. Dette bl.a. fordi helsefagarbeideren har for lite sykdoms- og kostholdslære i utdanningen. Det er også færre pasienter som trenger kun grunnleggende pleie og omsorg i sykehusene enn før - liggedøgn på sykehus er redusert og pasienter blir skrevet ut, evt overført til rehabilitering eller sykehjem mye raskere enn tidligere. Dette fører til at helsefagarbeidere må kurses mye mer internt på sykehus for å fungere andre steder enn på skyllerom og som portør, og sykehusene velger da heller å ansette flere sykepleiere, som kan gå direkte inn i jobb med pasienter.

Anonymous poster hash: c29d4...9c9

Hvor har du vært? En hjelpepleier er det som nå kalles helsefagarbeider. De kan like mye som før, om ikke mer. Utdanningsplanen har endret seg, men man lærer omtrent like mye som en sykepleier, forutenom de oppgavene som er tildelt en sykepleier; f.eks sette dosetter, medisinhåndtering ol.

Anonymous poster hash: a349e...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du vært? En hjelpepleier er det som nå kalles helsefagarbeider. De kan like mye som før, om ikke mer. Utdanningsplanen har endret seg, men man lærer omtrent like mye som en sykepleier, forutenom de oppgavene som er tildelt en sykepleier; f.eks sette dosetter, medisinhåndtering ol. Anonymous poster hash: a349e...7b5

Nei det er ikke det samme. Hjelpepleier og omsorgsarbeider ble slått sammen til helsefagarbeider i 2006. Mens hjelpepleierutdanningen var tre år på skole, er helsefagarbeider to år skole + to år læretid, det sier seg selv at man da ikke har mulighet for å rekke over samme pensum med ett år mindre. De kan heller ikke det samme som en sykepleier. Sykepleien er langt mer omfattende hva anatomi, fysiologi, sykdomslære, mikrobiologi, farmakologi, psykologi, praktiske prosedyrer og observasjon angår, enn det helsefagarbeiderutdanningen har. En helsefagarbeider skal kunne drive grunnleggende stell og omsorg for pasientene, en sykepleier er på mer spesialisert nivå, og for de pasientene som trenger enda mer spesialisert pleie har man videreutdanning til intensivsykepleier. Dette gjenspeiles også i at de fleste stillinger som tidligere tilfalt hjelpepleiere i spesialisthelsetjenesten nå omgjøres til sykepleiestillinger, pga behovet for mer kompetanse enn en hjelpepleier normalt sett innehar. Derfor må ts søke dersom hun ønsker å prøve sykehusjobbing, det vil snart være for sent.

Anonymous poster hash: 71585...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...