AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Del Skrevet 23. april 2015 Når du er ute og kjører, i hvilke situasjoner ringer du til politiet? Jeg ringer nødnummeret hvis det er prekært, men benytter 02800 hvis jeg observerer folk jeg syns oppfører seg trafikkfarlig (og jeg får tatt nummeret). Vi er som regel to i bilen, så den som ikke kjører kan ringe. Blant annet ringer jeg hvis jeg ser en lastebil som driver med aggressive forbikjlringer på motorveien, eller slik som i dag, hvor en lastebil lå en billengde eller mindre bak meg i mange mil. Ved ett tilfelle var det en hindring i veien, hvor jeg virkelig måtte bremse ned og det kunne vært veldig kritisk om lastebilen lå så tett på som den gjorde mesteparten av veien. Bare så det er sagt, jeg holdt fartsgrensa.Anonymous poster hash: 5c220...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Del Skrevet 23. april 2015 Har aldri ringt politet på veien. Men har inntrykk av at de tar henvendelser alvorlig og prioriterer å lete etter fører og bilen når de får beskjed, og det synes jeg er positivt. Jeg er ikke den som som synes det er kjempealvorlig om noen ligger litt over fartsgrensen (men det er til pass at man får en bot da, det er bare fortjent), så tenker jeg kanskje har en litt høy terskel for å melde i fra. Slik aggressiv kjøring som du snakker om over, tenker jeg at blir ord mot ord om politiet finner fører, og at det derfor skal være ganske alvorlig (evt. mistanke om rus) før det er "verdt" å bruke ressurser på det. De som kjører slik ser jeg ikke helt at ville tatt en eventuell alvorsprat/advarsel fra politiet til etterretning heller. Men har merket meg at det støtt og stadig publiseres dashcamvideoer av livsfarlige forbikjøringer og lignende i media, og selv om jeg er litt skeptisk til slik konstant "overvåkning" i trafikken, så synes jeg det er positivt. Nettopp fordi man da unngår ord-mot-ord-problemet. Har inntrykk av at politiet involverer seg i de mest graverende tilfellene, og når det da er snakk om situasjoner som kvalifiserer til førerkortbeslag, synes jeg det er flott at det får konsekvenser selv om politiet ikke fanget det opp selv. Anonymous poster hash: 0d2ef...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #3 Del Skrevet 24. april 2015 Når du er ute og kjører, i hvilke situasjoner ringer du til politiet? Jeg ringer nødnummeret hvis det er prekært, men benytter 02800 hvis jeg observerer folk jeg syns oppfører seg trafikkfarlig (og jeg får tatt nummeret). Vi er som regel to i bilen, så den som ikke kjører kan ringe. Blant annet ringer jeg hvis jeg ser en lastebil som driver med aggressive forbikjlringer på motorveien, eller slik som i dag, hvor en lastebil lå en billengde eller mindre bak meg i mange mil. Ved ett tilfelle var det en hindring i veien, hvor jeg virkelig måtte bremse ned og det kunne vært veldig kritisk om lastebilen lå så tett på som den gjorde mesteparten av veien. Bare så det er sagt, jeg holdt fartsgrensa.Anonymous poster hash: 5c220...d6b Så det kan forekomme at du bruker mobil når du kjører? Glasshus og stein. Anonymous poster hash: c497b...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #4 Del Skrevet 24. april 2015 Når du er ute og kjører, i hvilke situasjoner ringer du til politiet? Jeg ringer nødnummeret hvis det er prekært, men benytter 02800 hvis jeg observerer folk jeg syns oppfører seg trafikkfarlig (og jeg får tatt nummeret). Vi er som regel to i bilen, så den som ikke kjører kan ringe. Blant annet ringer jeg hvis jeg ser en lastebil som driver med aggressive forbikjlringer på motorveien, eller slik som i dag, hvor en lastebil lå en billengde eller mindre bak meg i mange mil. Ved ett tilfelle var det en hindring i veien, hvor jeg virkelig måtte bremse ned og det kunne vært veldig kritisk om lastebilen lå så tett på som den gjorde mesteparten av veien. Bare så det er sagt, jeg holdt fartsgrensa.Anonymous poster hash: 5c220...d6b Å ringe politiet fordi lastebiler eller sndre biler kjører for tett, det gjør ingen her i huset. Vi slipper lastebilen og andre fare for påkjørsel bakfra tullinger forbi, og lar de plage noen andre. Nettopp fordi de er farlige å ha bak. Og står politiet lengre fremme så blir de tatt for hurtigkjøring. Det har skjedd noen ganger, ja. Anonymous poster hash: 58901...1f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #5 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg ringer ved mistanke om ruskjøring, aggressive sjåfører. farlige forbikjøringer (sjeldent, men noen ganger er det fryktelig alvorlige og da ringer jeg), og ellers dersom det skjer ting, f.eks. personer på steder de ikke skal være, som vandrende i tunnel o.l. Jeg ringer alltid 02800. Har måttet ringe 112 noen ganger, men da har det vært ulykker. Anonymous poster hash: c3682...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 24. april 2015 #6 Del Skrevet 24. april 2015 Ringer om det er kjøring utenom det vanlige dvs. veldig vinglete, ekstremt fort, farlige forbikjøringer osv Har også dashcam, så lett å bevise det jeg har sett. Litt for tett bak og slikt ringer jeg ikke for. Da løser jeg problemet ved å slippe forbi kjøretøyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 24. april 2015 #7 Del Skrevet 24. april 2015 Har ringt når bilister har oppført seg sjanglete over tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #8 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg ringte politiet da lastebilen foran oss hadde lastelemmen nede, og lasten holdt på å rase ut i hver sving bilen tok. Først ringte vi bryggeriet lastebilen tilhørte, men da de ikke skjønte problemet, ringte vi politiet. Lastebilen Anonymous poster hash: 9c006...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #9 Del Skrevet 24. april 2015 Så det kan forekomme at du bruker mobil når du kjører? Glasshus og stein.Anonymous poster hash: c497b...f92 Jeg kan koble mobilen til stereoen og har fjernkontroll til den direkte på rattet. Det er fullt lovlig å bruke. Men i de tilfellene vi har ringt, har det vært den av oss som var passasjer som ringte. I det konkrete tilfellet denne uka var det ikke mulig å slippe noen forbi uten å kjøre av på en passende avkjøring, som var ndttopp det jeg gjorde. Det er dessverre ikke alle veier som er like oversiktlige her til lands. Anonymous poster hash: 5c220...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #10 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg har ikke førerkort selv, men var passasjer og ringte politiet (husker ikke om jeg ringte nødnummeret eller bare det lokale lensmannskontoret) da vi ble liggende bak en vi mistenkte for fyllekjøring en sommernatt (kjørte vinglete og var over i den andre veibanen og nesten ute i grøfta flere ganger). Vet ikke hvordan det gikk fordi sjåføren foran svingte av en vei og vi kjørte rett fram. Forklarte hvilken vei de kjørte og da de biltype, farge og registreringsnummer. Anonymous poster hash: 914a9...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 24. april 2015 #11 Del Skrevet 24. april 2015 Ringer når folk over hodet ikke sjekker blindsonene før felt-skifte. Sist var det ei eldre dame som nesten meide ned tre biler og fyker over to felt uten å se i speilene en gang. Vi fulgte etter mens vi hadde politiet på tråden (De ba oss følge etter) og hun fikk politiet på døra pga uaktsom kjøring. Trolig mistet hun førerkortet også. Ringer også hvis en bil foran kjører veldig vinglete. Min kjære ble kalt inn til avhør etter en slik telefonsamtale fordi dama som hadde to unger i bilen kjørte i ruspåvirket tilstand og endte nesten i front kollisjon. Mye skremmende på veiene om dagen.. Passerte ei dame på motorveien også for en tid tilbake. To unger bak i bilen og hun var så opptatt av telefonen sin at hun nesten havnet i kollisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestvest Skrevet 24. april 2015 #12 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg har ringt når jeg har sett elg på veien. Fordi elgen var frekk mot meg. Den gikk ikke den veien jeg sa den skulle gå. Den så bare kongelig på meg, så gikk den videre i boligområde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #13 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg kjører med dashcam både på moped og bil. Leverer inn masse film til politiet hver måned av folk som kjører forbi på doble heltrukkede linjer. HeheAnonymous poster hash: 42c30...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #14 Del Skrevet 24. april 2015 Har ringt når jeg har sett vinglete øvelseskjøring -altså folk som ikke bør ut på traffikert vei før de har lært seg start og stopp. Har ringt når jeg har blitt forbikjørt i høy fart i 50 sonen utenfor huset her-det er jo en grunn til at fartsgrensen er 50. Har ringt for å melde ifra om store stein i veien. Har ringt når jeg har observert grisekjøring og ved ulykker. Stort sett så virker politiet glad for å få melding. Den eneste gangen de var litt oppgitt var da jeg meldte om stein i veibanen, men det var fordi jeg var den 10 som ringte ila kort tid. Jeg mener det er i alles interesse at de farlige bilførerne blir luket ut. Der er mange nok ulykker som det er. Anonymous poster hash: b1f8c...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 25. april 2015 #15 Del Skrevet 25. april 2015 slik som i dag, hvor en lastebil lå en billengde eller mindre bak meg i mange mil Jammen hva er du for en elendig bilist? Må du stenge for trafikk i "mange mil" og så attpåtil ringe politiet om det? Om du har lest og bryr deg om veitrafikkloven, om du har et minimum av sosiale evner og forståelse av deg selv i en sosial og romslig kontekst, ja, da bør du forstå at det eneste rette her hadde vært å stoppe og slippe lastebilen og resten av køen forbi. Det koster deg mindre enn to minutter og noen dråper drivstoff. Det du istdf holdt på med er å jobbe med ditt eget fremtidige hjerteinfarkt, og å legge beslag på verdifulle politiressurser til absolutt ingen nytte. Tenk litt på det, vær så snill! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #16 Del Skrevet 25. april 2015 Jammen hva er du for en elendig bilist? Må du stenge for trafikk i "mange mil" og så attpåtil ringe politiet om det? Om du har lest og bryr deg om veitrafikkloven, om du har et minimum av sosiale evner og forståelse av deg selv i en sosial og romslig kontekst, ja, da bør du forstå at det eneste rette her hadde vært å stoppe og slippe lastebilen og resten av køen forbi. Det koster deg mindre enn to minutter og noen dråper drivstoff. Det du istdf holdt på med er å jobbe med ditt eget fremtidige hjerteinfarkt, og å legge beslag på verdifulle politiressurser til absolutt ingen nytte. Tenk litt på det, vær så snill! Les tråden, vær så snill. Jeg lå over fartsgrensa og stoppet ved første egnede sted. Det var heller ingen kø bak meg, bare en svært aggressiv lastebilsjåfør. Anonymous poster hash: 5c220...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 25. april 2015 #17 Del Skrevet 25. april 2015 Les tråden, vær så snill. Jeg lå over fartsgrensa og stoppet ved første egnede sted. Det var heller ingen kø bak meg, bare en svært aggressiv lastebilsjåfør. Anonymous poster hash: 5c220...d6b Det har jeg jo gjort. Jeg bor på Vestlandet og vet mye om dårlige veier. Denne kommentaren: "I det konkrete tilfellet denne uka var det ikke mulig å slippe noen forbi uten å kjøre av på en passende avkjøring, som var ndttopp det jeg gjorde. Det er dessverre ikke alle veier som er like oversiktlige her til lands." ...og "mange mil" henger bare ikke på greip i det hele tatt. Og angående spm overfor: Ja, jeg har ringt politiet om tydelig berusete sjåfører. Ingenting utenom det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #18 Del Skrevet 26. april 2015 Mange tystere i Norge, hadde Norge vært en politistat hadde mange tystet der ja. Anonymous poster hash: c497b...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 26. april 2015 #19 Del Skrevet 26. april 2015 Mange tystere i Norge, hadde Norge vært en politistat hadde mange tystet der ja. Anonymous poster hash: c497b...f92 Og disse "tysterne" kan redde liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #20 Del Skrevet 28. april 2015 Og disse "tysterne" kan redde liv. Forskning som viser dette? Anonymous poster hash: c497b...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå