AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Jeg er sykepleier, og har søkt på jobb som saksbehandler. Jobben går ut på å vurdere behov ifht tildeling av kommunale tjenester (hjemmespl, etc). Jeg vil så inderlig sterkt ha denne jobben - klarer ikke helt å forklare hvorfor, men vet jeg vil stortrives i en slik jobb. "Problemet" er at jeg har erfaring fra sykehus, og ingen erfaring fra å jobbe på sykehjem, hjemmesykepleie osv. Det betyr jo absolutt ikke at jeg ikke er kvalifisert til jobben, men er jo redd andre med erfaring fra dette vil ha et fortrinn. Så; hva gjør jeg for å kapre "drømmejobben"? Hvordan overbevise på et evnt intervju? kan du i korte trekk si litt om jobben din? (på den måten kan jeg være bedre forbredt). Og bør jeg ringe å vise min interesse etter å ha sendt søknad? Og hva tjener man i en slik jobb? (tenker bare å være forbredt når de spør om lønnsforventninger) Håper noen kan være så snille å gi meg gode råd/innspill/fakta - jeg har så sinnsykt lyst på denne jobben!!! Anonymous poster hash: 15a1e...bbe
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Motivasjon er det aller viktigste stikkordet her. Du sier du har inderlig lyst på denne jobben, men kunsten er å sette ord på hvorfor du har så lyst på denne jobben, og hva som gjør at du kan gjøre en god jobb. Jeg jobber ikke med dette selv, så jeg kan ikke si eksakt hva jobben går ut på. Lønn er vanskelig å si noe om: stillingsbetegnelsen sier noe om lønnsplassering, men akkurat hvor saksbehandler ligger i landskapet vet jeg ikke. Fra dårligst til best i det kommunale er vel gjerne sekretær - førstesekretær - konsulent - førstekonsulent - rådgiver - seniorrådgiver. Med mindre det er en seniorrådgiverstilling vil du trolig ha mindre utbetalt per mnd enn en sykepleier med alle tillegg. Anonymous poster hash: a8683...eef 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Takk for svar! Skulle gjerne hatt flere innspill/gode råd. Gjerne om noen delte litt av hverdagen i en jobb som dette. Håper noen tar seg tid til å svare?? Anonymous poster hash: c3c31...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 TS her - dytter litt jeg.. Skulle så gjerne hatt litt flere gode råd/innspill Anonymous poster hash: c3c31...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Uff, jeg traff akkurat en slik saksbehandler nå nylig. Hvis du får jobben håper jeg du lytter til de du skal hjelpe. Han her var kun sykepleier, men det virket ikke som om han lyttet i det hele tatt. Selv om jeg forklarte flere ganger hva jeg hadde og ikke hadde behov for fortsatte han å mase om det jeg allerede hadde takket nei til. Anonymous poster hash: 975d3...b60
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Uff, jeg traff akkurat en slik saksbehandler nå nylig. Hvis du får jobben håper jeg du lytter til de du skal hjelpe. Han her var kun sykepleier, men det virket ikke som om han lyttet i det hele tatt. Selv om jeg forklarte flere ganger hva jeg hadde og ikke hadde behov for fortsatte han å mase om det jeg allerede hadde takket nei til. Anonymous poster hash: 975d3...b60 TS her. Ja har fått litt inntrykk av slike situasjoner av flere - at det føles som en tung vegg å forhandle med kommunen om hva man har behov for. DET skal jeg absoltt ta med meg videre - hvis jeg får jobben vil jeg gjøre alt hva jeg kan ifht å faktisk lytte til den enkelte bruker/pårørende. Men når det er sagt - så vet jeg jo at kommunen ikke har utømmelig av ressurser, og dessuten kan enkelte være ganske naive og kravstore ifht hva de trenger/ønsker. Men vil jobbe hardt for å finne en fin balanse på dette.. Anonymous poster hash: c3c31...a4a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #7 Skrevet 24. april 2015 Vanlig at sukepleiere i kommunene som trenger omplassering av ulike årsaker får disse jobbene, med såkaltes "flat overføring". Så du bør ikke ha store forventninger om å få den jobben. Begynn å jobbe i kommunen så kan du og om noen år søke deg over i en slik attraktiv jobb, uten turnus. Anonymous poster hash: fd58a...85f 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #8 Skrevet 25. april 2015 Saksbehandlerlønn for oslo kommune ligger på rundt 400-430k brutto Anonymous poster hash: 73c29...fb8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 Saksbehandlerstillinger jeg har sett i det siste har krevd minimum mastergrad,helst innen juss.Dette gjelder også jobber innenfor kommunene. Anonymous poster hash: b1d0b...4c1
Gjest O___o Skrevet 26. april 2015 #10 Skrevet 26. april 2015 Det holder å ha en bachelor i sykepleie. Det legges mye vekt på personlig egnethet og evnen til å tenke løsninger. Jeg tenker derfor at det er et stort pluss at du har arbeidet " på gulvet " i noen år. Jeg vil anbefale deg å gjenoppfriske gamle kunnskaper om helsepersonelloven, lov om sosiale tjenester, forvaltningsloven, folketrygdloven, lov om pasient- og brukerrettigheter, kommunehelsetjenesteloven, etc Dersom du ønsker mer kompetanse, vil et kurs eller videreutdanning i helsejus, helserett og saksbehandling, offentlig forvaltning, etc. kunne være et alternativ. Dette tilbys både som kurs i de store kommunene, som nettkurs eller som et deltidsstudie på høgskole- og universitetsnivå. Masse lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #11 Skrevet 26. april 2015 Det holder å ha en bachelor i sykepleie. Det legges mye vekt på personlig egnethet og evnen til å tenke løsninger. Jeg tenker derfor at det er et stort pluss at du har arbeidet " på gulvet " i noen år. Jeg vil anbefale deg å gjenoppfriske gamle kunnskaper om helsepersonelloven, lov om sosiale tjenester, forvaltningsloven, folketrygdloven, lov om pasient- og brukerrettigheter, kommunehelsetjenesteloven, etc Dersom du ønsker mer kompetanse, vil et kurs eller videreutdanning i helsejus, helserett og saksbehandling, offentlig forvaltning, etc. kunne være et alternativ. Dette tilbys både som kurs i de store kommunene, som nettkurs eller som et deltidsstudie på høgskole- og universitetsnivå. Masse lykke til! Takk for gore tips! Anonymous poster hash: c3c31...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå