absinthia Skrevet 23. april 2015 #21 Skrevet 23. april 2015 Det er en stor del av dette som treffer barnet. Jeg har også lest om ADHD, men lite der som passer, bortsett fra uoppmerksomhet. Barnehagen har ikke nevnt noe om ADHD.Anonymous poster hash: 60b01...c35 I barnehagen skal vi ikke drive med utredning, vi skal bare observere at det kan være " noe",og fortelle om hva vi ser, ikke diagnostisere. Mange ansatte i barnehager tror at barn med ADHD er nødt til å være hyperaktive, fordi det stort sett er de som blir plukket opp på et så tidlig tidspunkt. Det som før het ADD men nå heter ADHD hovedsakelig uoppmerksom type,,kan være rolige barn som virker som de bare lever litt i sin egen verden og kanskje er litt klønete. Noen ganger er de også ganske impulsive, men siden det er normalt for barn, fremstår dette ikke som et problem før de blir eldre. Disse blir kanskje ikke plukket opp før senere skoletrinn, videregående eller som voksne. Når disse så blir plukket opp, er det ofte en del som allerede har utviklet angst og kanskje en depresjon, etter et liv der de har følt seg rare og litt utenfor. Selv om de gjerne har normalt med venner er disse barna også mer utsatt for mobbing og utfrysing. Meld heller barnet opp til utredning, så finner dere ut om det er noe. Det er også flust med barn som blir mistenkt å ha bokstavdiagnoser, men så viser det seg at det er noe fysisk. Om barnet er høysensitivt, får det ikke noen diagnose, men da kan dere jo uansett forsøke å legge opp barnets hverdag slik at det lærer å leve med en hverdag som særlig sensitiv.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #22 Skrevet 23. april 2015 I barnehagen skal vi ikke drive med utredning, vi skal bare observere at det kan være " noe",og fortelle om hva vi ser, ikke diagnostisere. Mange ansatte i barnehager tror at barn med ADHD er nødt til å være hyperaktive, fordi det stort sett er de som blir plukket opp på et så tidlig tidspunkt. Det som før het ADD men nå heter ADHD hovedsakelig uoppmerksom type,,kan være rolige barn som virker som de bare lever litt i sin egen verden og kanskje er litt klønete. Noen ganger er de også ganske impulsive, men siden det er normalt for barn, fremstår dette ikke som et problem før de blir eldre. Disse blir kanskje ikke plukket opp før senere skoletrinn, videregående eller som voksne. Når disse så blir plukket opp, er det ofte en del som allerede har utviklet angst og kanskje en depresjon, etter et liv der de har følt seg rare og litt utenfor. Selv om de gjerne har normalt med venner er disse barna også mer utsatt for mobbing og utfrysing. Meld heller barnet opp til utredning, så finner dere ut om det er noe. Det er også flust med barn som blir mistenkt å ha bokstavdiagnoser, men så viser det seg at det er noe fysisk. Om barnet er høysensitivt, får det ikke noen diagnose, men da kan dere jo uansett forsøke å legge opp barnets hverdag slik at det lærer å leve med en hverdag som særlig sensitiv. Melde det til utredning? Hvordan gjøres det? Barnehagen har kontaktet PPT.Anonymous poster hash: 60b01...c35
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #23 Skrevet 23. april 2015 Har du lest om ADHD PI (primary inattentive)? Den er ikke så utadvent og åpenbar hyper som den andre varianten. Dersom du er god på engelsk finner du generelt bedre forklaringer enn på norsk. Bra du tar problemene til barna dine på alvor, forresten. +1 Anonymous poster hash: 3a1ef...c01 Takk! Og takk Anonymous poster hash: 60b01...c35
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #24 Skrevet 23. april 2015 Hvor gammel er barnet? Er der andre symptom? Høres ikke ut som høysensitivitet.Anonymous poster hash: 3a1ef...c01 Har ikke sett denne før nå. Tegn på høysensitiv: -Tar lett inn andres følelser - Trekker seg tilbake fra sosiale situasjoner for å få ro - Takler forandringer veldig dårlig. - Trenger å bli forberedt og ha rutiner - Mye empati - Dårlig selvfølelse - har dype tanker og spm rundt liv og død - misliker høye lyder. - har veldig sterke følelser, både gode og vonde - lærer bedre av milde irettesettelser enn straff Barnet er 4.5 år.Anonymous poster hash: 60b01...c35
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #25 Skrevet 23. april 2015 Mange tullete svar her. Jeg er høysensitiv,og hvis det er mange inntrykk å ta inn på en gang kan jeg ha vanskelig for å huske beskjeder og hva folk snakker om.Anonymous poster hash: e6165...a8f Takk for å få vite din oppfatning av det Anonymous poster hash: 60b01...c35
absinthia Skrevet 23. april 2015 #26 Skrevet 23. april 2015 Melde det til utredning? Hvordan gjøres det? Barnehagen har kontaktet PPT.Anonymous poster hash: 60b01...c35 Det er fint! Da kommer saken til å bli fulgt opp. Dersom barnehagen ikke hadde gjort det, ville jeg anbefalt deg selv å gjøre det, via lege og PPT.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #27 Skrevet 23. april 2015 Det er fint! Da kommer saken til å bli fulgt opp. Dersom barnehagen ikke hadde gjort det, ville jeg anbefalt deg selv å gjøre det, via lege og PPT. Ok. Da går dette sin gang da. Det som er mest frustrerende med alt er den dårlige evnen til å ta i mot beskjeder, og gjøre beskjeden.Anonymous poster hash: 60b01...c35
absinthia Skrevet 23. april 2015 #28 Skrevet 23. april 2015 Ok. Da går dette sin gang da. Det som er mest frustrerende med alt er den dårlige evnen til å ta i mot beskjeder, og gjøre beskjeden.Anonymous poster hash: 60b01...c35 Kjenner til den. Har en sønn med ADD. Det ble bedre da han ble ca 18-20. Du må bare finne deg i at slik er ditt barn og gi veldig konkrete bedkjeder og kun en beskjed i gangen. Dette hjelper uansett årsaken til hvorfor de er slik og så slipper de så mye negative følelser over at de merker at vi blir frustrerte.
Tibbie Skrevet 23. april 2015 #29 Skrevet 23. april 2015 Er selv høysensitiv, og for meg er flere ting ved det som tilhører meg. Kan lett begynne å gråte for dusteting. Og ikke bare for meg, men spesielt for andre. Er altfor omtenksom. Trives veldig godt i eget selskap. Føler ofte for å kose meg alene en kveld enn å dra ut med venner. Har veldig lav smerteterskel. "Mister" hjernen om det skjer mye rundt meg. Det er som om alt blir svart i hodet når jeg får mye å fokusere og konsentrere på Er også veldig nøyaktig og en god ansatt da jeg er opptatt av å ikke feile. Kjenner du sønnen din igjen i noe av dette? Er han veldig følsom og omtenksom? Hvordan er selvtilliten? Noen høysensitive sliter med det. Tror ikke at dårlig konsentrasjonsevne generelt er noe som er et symptom på høysensitivitet. Har dårlig konsentrasjon selv, men tror heller det har noe med kostholdet mitt å gjøre. Om du googler "symptomer høysensitivitet", så får du opp noen punkter du kan sjekke. Er hun en ivrig og/eller rampete jente kan det hende at hun bare sliter med konsentrasjonen på grunn av det. Da vokser det kanskje bort?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #30 Skrevet 24. april 2015 Kjenner til den. Har en sønn med ADD. Det ble bedre da han ble ca 18-20. Du må bare finne deg i at slik er ditt barn og gi veldig konkrete bedkjeder og kun en beskjed i gangen. Dette hjelper uansett årsaken til hvorfor de er slik og så slipper de så mye negative følelser over at de merker at vi blir frustrerte. Jeg må nok jobbe med meg selv på hvordan jeg gir beskjeder og at jeg ikke blir frustrert. Kan du gi eksempler på hvordan du gjorde det med din sønn? Hvor mange ganger måtte du gi samme beskjed? Jeg tror jeg må legge inn litt ekstra tid på morgenene.Anonymous poster hash: 60b01...c35
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #31 Skrevet 24. april 2015 Har ikke sett denne før nå. Tegn på høysensitiv: -Tar lett inn andres følelser - Trekker seg tilbake fra sosiale situasjoner for å få ro - Takler forandringer veldig dårlig. - Trenger å bli forberedt og ha rutiner - Mye empati - Dårlig selvfølelse - har dype tanker og spm rundt liv og død - misliker høye lyder. - har veldig sterke følelser, både gode og vonde - lærer bedre av milde irettesettelser enn straff Barnet er 4.5 år.Anonymous poster hash: 60b01...c35 Er selv høysensitiv, og for meg er flere ting ved det som tilhører meg. Kan lett begynne å gråte for dusteting. Og ikke bare for meg, men spesielt for andre. Er altfor omtenksom. Trives veldig godt i eget selskap. Føler ofte for å kose meg alene en kveld enn å dra ut med venner. Har veldig lav smerteterskel. "Mister" hjernen om det skjer mye rundt meg. Det er som om alt blir svart i hodet når jeg får mye å fokusere og konsentrere på Er også veldig nøyaktig og en god ansatt da jeg er opptatt av å ikke feile. Kjenner du sønnen din igjen i noe av dette? Er han veldig følsom og omtenksom? Hvordan er selvtilliten? Noen høysensitive sliter med det. Tror ikke at dårlig konsentrasjonsevne generelt er noe som er et symptom på høysensitivitet. Har dårlig konsentrasjon selv, men tror heller det har noe med kostholdet mitt å gjøre. Om du googler "symptomer høysensitivitet", så får du opp noen punkter du kan sjekke. Er hun en ivrig og/eller rampete jente kan det hende at hun bare sliter med konsentrasjonen på grunn av det. Da vokser det kanskje bort? Ser du over så har jeg sitert noe jeg skrev om barnet i går. Barnet er veldig omtenksomt og er utrolig flink til å dele. Har barnet en sjokoladebit så deles den mer enn gjerne med andre. Barnet er veldig på å spør om det går bra dersom noen andre slår seg. Er opptatt av å trøste. Barnet har lav smertesterskel ""Mister" hjernen om det skjer mye rundt meg. Det er som om alt blir svart i hodet når jeg får mye å fokusere og konsentrere på " Det er dette jeg kanskje føler og tenker på når jeg mener at barnet ikke får med seg beskjeder jeg gir. Selvtilliten til barnet er dårlig. Tror ikke det klarer ting som vi voksne vet at ikke er noe problem. Er ofte redd for å fosøke å prøve noe, eller gjøre noe fordi det er redd for å ikke få det til. Sammenligner seg med eldre barn og blir det motløs fordi det ikke klarer ting like raskt som andre barn. Anonymous poster hash: 60b01...c35
Tibbie Skrevet 24. april 2015 #32 Skrevet 24. april 2015 Ser du over så har jeg sitert noe jeg skrev om barnet i går. Barnet er veldig omtenksomt og er utrolig flink til å dele. Har barnet en sjokoladebit så deles den mer enn gjerne med andre. Barnet er veldig på å spør om det går bra dersom noen andre slår seg. Er opptatt av å trøste. Barnet har lav smertesterskel ""Mister" hjernen om det skjer mye rundt meg. Det er som om alt blir svart i hodet når jeg får mye å fokusere og konsentrere på " Det er dette jeg kanskje føler og tenker på når jeg mener at barnet ikke får med seg beskjeder jeg gir. Selvtilliten til barnet er dårlig. Tror ikke det klarer ting som vi voksne vet at ikke er noe problem. Er ofte redd for å fosøke å prøve noe, eller gjøre noe fordi det er redd for å ikke få det til. Sammenligner seg med eldre barn og blir det motløs fordi det ikke klarer ting like raskt som andre barn. Anonymous poster hash: 60b01...c35 Høres ut som om han kan være høysensitiv, ja Litt kjipt for hans del, men det kan være fint for andre rundt han Du får bare jobbe litt ekstra med å gi han selvtillit. Med den kan man klare det meste : )
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #33 Skrevet 27. april 2015 Høres ut som om han kan være høysensitiv, ja Litt kjipt for hans del, men det kan være fint for andre rundt han Du får bare jobbe litt ekstra med å gi han selvtillit. Med den kan man klare det meste : ) Tror nok det viktigste vil være å bygge selvtillit. Håper vi får det til.Anonymous poster hash: 60b01...c35 1
Djungelvrål Skrevet 27. april 2015 #34 Skrevet 27. april 2015 Jeg er høysensitiv. Plages lett av høy lyd og musikk. Lav, smerteterskel. Blir fort kald eller for varm. Trenger tid for meg selv. osv. Skårer høyt på testene her: http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Hvor_Sensitiv_Er_Du__Test_Deg_Selv.html
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #35 Skrevet 27. april 2015 Jeg er høysensitiv. Plages lett av høy lyd og musikk. Lav, smerteterskel. Blir fort kald eller for varm. Trenger tid for meg selv. osv. Skårer høyt på testene her: http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Hvor_Sensitiv_Er_Du__Test_Deg_Selv.html Hvordan var det å ta i mot beskjeder som barn?Anonymous poster hash: 60b01...c35
Djungelvrål Skrevet 27. april 2015 #36 Skrevet 27. april 2015 Hvordan var det å ta i mot beskjeder som barn?Anonymous poster hash: 60b01...c35 Råvimsete. Glemte det meste.
MissPierce Skrevet 27. april 2015 #37 Skrevet 27. april 2015 Er selv høysensitiv, og leve godt med det uten noen problemer. Er faktisk mye positivt med det Jeg leser folk som åpene bøker, og er veldig oppmerksom på kroppsspråk. Jobber i bhg uten problemer, og der går det ofte i full rulle fra man kommer til man går. Det at jeg er så oppmerksom på forandringer hos andre er til god nytte. Da jeg fort merker endringer hos barn, og legger merke til det andre ikke gjør. Husker f.eks hvem som eier ting som er navneløst, selv om det ikke er på min avdeling. Å husker navn på alle barna etter noen timer. Jeg får med meg ting som blir sagt til både meg og andre. Ofte f.eks stefaren min sier noe han skal om noen dager, og selv om det er til mamma. Så er det jeg som har fått det med meg, og må minne mamma på det. Kan følge med på flere ting samtidig, og få med meg både det jeg leser og ser på tv. Har alltid vært opptatt av rettferdighet, og var den som passet på så ingen ble holdt utenfor eller plaget da jeg var liten. Jeg sto opp mot de som var både eldre og større enn med, og fortalte akkurat hva jeg mente da de ikke var greie mot andre selv om jeg var både yngst og minst i mitt kull på skolen. Jeg har skikkelig bein i nesa, og finner meg ikke i dritt fra eller mot andre. Men blir fort lei meg og såret på både min egne og andres vegne, og gråter veldig lett. Kan blir frustrert og sliten av lyder og lys som andre ikke tenker over. Kollektiv transport med mye folk tapper meg helt, og jeg blir veldig sliten i hode. Går greit vist jeg kan koble ut med musikk på ørene. Er også veldig var på lukter. Dette kan gi meg migrene, så det er ett punkt for meg som er negativt. Er kjempe organisert, og liker å ha det ryddig og ordentlig rundt meg. Så på jobb går jeg ofte å rydder og ordner for andre. Men når jeg først gjør noe, så skal det gjøres ordentlig. Liker ikke å måtte stresse og slurve.
Djungelvrål Skrevet 27. april 2015 #38 Skrevet 27. april 2015 Vi er nok like forskjellige på det meste som de som ikke er høysensitive. Jeg er ikke spesielt organisert og kan være litt vimsete men tåler ikke ukontrollert rot. Er heller ikke spesielt flink til å lese mennesker, er for distrè. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #39 Skrevet 27. april 2015 Har ikke sett denne før nå. Tegn på høysensitiv: -Tar lett inn andres følelser - Trekker seg tilbake fra sosiale situasjoner for å få ro - Takler forandringer veldig dårlig. - Trenger å bli forberedt og ha rutiner - Mye empati - Dårlig selvfølelse - har dype tanker og spm rundt liv og død - misliker høye lyder. - har veldig sterke følelser, både gode og vonde - lærer bedre av milde irettesettelser enn straff Barnet er 4.5 år.Anonymous poster hash: 60b01...c35 Høres ut som ADD, hilsen en med ADD. Anonymous poster hash: ba1f6...4c1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #40 Skrevet 27. april 2015 Las riktignok berre første sida, men epilepsi (abcenser) var det første som streifa meg. Er sjølv høysensitiv og har den typen epilepsi. Har hatt det heile livet, men ingen som fann ut av det. ADD blant anna, som Silfen foreslo. Google det Anonymous poster hash: 125c2...8c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå