Gå til innhold

Høysensitiv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som er høysensitive og vil fortelle litt om hvordan dette er?

Dersom man er høysensitiv, kan man da virke ukonsentrert og ikke få med seg beskjeder som blir gitt? At med et barn f.eks at en beskjed må gis opptil flere ganger før det når inn dersom man er høysensitiv?

Anonymous poster hash: 60b01...c35
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du ADD.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da har du ADD.

Jøss, det var en kjapp diagnose!

• Liker 2
Skrevet

Ja, hva trodde du? At du skulle få en jalladiagnose?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er barnet? Er der andre symptom? Høres ikke ut som høysensitivitet.

Anonymous poster hash: 3a1ef...c01
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva trodde du? At du skulle få en jalladiagnose?

Dette blir bare for dumt. Du kan ikke vite ut fra de to innleggene mine om mitt barn har ADD.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir bare for dumt. Du kan ikke vite ut fra de to innleggene mine om mitt barn har ADD.

Det er i alle fall ikke høysensitivitet.

Anonymous poster hash: a247d...ada

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall ikke høysensitivitet.

Nå har barnet flere ting som gjør at barnehagen tror hun er høysensitiv. Det jeg lurte på er om høysenstivite kan virke ukonsentrerte og dermed ikke få med seg beskjeder som blir gitt. Ukonsentrert pga mye tankevirksomhet...

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres ut som oppmerksomhet, men høysensitivt er ofte nesten " plaget" av det motsatte.

Bor sammen med en høysensitiv mann, mens jeg har Add/ ADHD, uten hyperaktivitet. Vi er ganske forskjellige, selv om vi begge er noe nerdete. - Han er perfeksjonist, svært fokusert på det han driver med, trenger mye ro og fred rundt seg, leser andre nesten som åpne bøker og alt han gjør er svært grundig, men han sliter med å sette i gang med ting som han ikke kan få tid til å gjøre helt perfekt.

Dersom han ikke får nok ro og fred, blir han irritabel, sint, misfornøyd og grinete, men svært sjeldent på meg, som blir godt behandlet og får fine ord hver dag.

Jeg har mange jern i ilden, kan riktignok også være perfeksjonistisk , men det er bare på noen få områder. Jeg vimser mye og får ikke med meg alle detaljer. Er flink til å sette i gang ting, selv om jeg vet at jeg ikke kan gjøre alt helt perfekt og sliter ikke med noe samvittighetsgnag over at jeg ikke alltid yter maks, da jeg er fornøyd med at ting blir " bra nok" .

Det vi har til felles er at vi liker ro og fred, ikke for mye daglig støy i form av høye lyder og blir slitne av folk som skravler formålsløst i vei. Vi er også kreative på hver vår måte, men jeg er mye mer løsningsorientert, fordi jeg ikke er så redd for at ting kan bli " feil".

Her kan du lese litt om høysensitivitet - er ikke noen diagnose, bare personlighetstrekk som viser hvordan du trenger,å ha det rundt deg. http://www.balder-klinikken.no/artikler/301/article/item/null/er-du-hoeysensitiv

Anonymous poster hash: 768d8...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ingen som kan si noe om høysensitivitet bare på bakgrunn av konsentrasjon. Vi må vite mer. Både asperger og ADHD er eksempler på ting som kan gjøre barn mer følsomme for stimuli, lyder og konsentrasjonsproblemer.

Vitaminmangler kan også gi problemer med konsentrasjon, samt fysiske sykdommer og angst og depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres ut som oppmerksomhet, men høysensitivt er ofte nesten " plaget" av det motsatte.

Bor sammen med en høysensitiv mann, mens jeg har Add/ ADHD, uten hyperaktivitet. Vi er ganske forskjellige, selv om vi begge er noe nerdete. - Han er perfeksjonist, svært fokusert på det han driver med, trenger mye ro og fred rundt seg, leser andre nesten som åpne bøker og alt han gjør er svært grundig, men han sliter med å sette i gang med ting som han ikke kan få tid til å gjøre helt perfekt.

Dersom han ikke får nok ro og fred, blir han irritabel, sint, misfornøyd og grinete, men svært sjeldent på meg, som blir godt behandlet og får fine ord hver dag.

Jeg har mange jern i ilden, kan riktignok også være perfeksjonistisk , men det er bare på noen få områder. Jeg vimser mye og får ikke med meg alle detaljer. Er flink til å sette i gang ting, selv om jeg vet at jeg ikke kan gjøre alt helt perfekt og sliter ikke med noe samvittighetsgnag over at jeg ikke alltid yter maks, da jeg er fornøyd med at ting blir " bra nok" .

Det vi har til felles er at vi liker ro og fred, ikke for mye daglig støy i form av høye lyder og blir slitne av folk som skravler formålsløst i vei. Vi er også kreative på hver vår måte, men jeg er mye mer løsningsorientert, fordi jeg ikke er så redd for at ting kan bli " feil".

Her kan du lese litt om høysensitivitet - er ikke noen diagnose, bare personlighetstrekk som viser hvordan du trenger,å ha det rundt deg. http://www.balder-klinikken.no/artikler/301/article/item/null/er-du-hoeysensitiv

Takk for mer informasjon.

Jeg tenker mer på at barnet er så inne i sine tanker og grublerier at det ikke helt får med seg at vi gir beskjeder.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ingen som kan si noe om høysensitivitet bare på bakgrunn av konsentrasjon. Vi må vite mer. Både asperger og ADHD er eksempler på ting som kan gjøre barn mer følsomme for stimuli, lyder og konsentrasjonsproblemer.

Vitaminmangler kan også gi problemer med konsentrasjon, samt fysiske sykdommer og angst og depresjon.

Som sagt så er det mye som tyder på høysensitiv, men jeg vil ikke utdype alle barnets utfordringer her.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å få med at min høysensitivt kjæreste alltid har fått med seg beskjeder og slikt, selv da han var liten, mens jeg derimot, med ADD, var et sånt barn som måtte snakkes til mange ganger, før man fikk min oppmerksomhet. Jeg var laaangt inne i min egen verden, med mye tankevirksomhet.

Jeg var noe klønete og glemsom, han veldig uklønete og sjeldent glemsom.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er mange utfordringer, så er det mulig du skulle fått utredning på barnet ditt hos psykolog. Dersom det er depresjon, angst, ADHD eller asperger er det viktig å få kartlagt dette tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er mange utfordringer, så er det mulig du skulle fått utredning på barnet ditt hos psykolog. Dersom det er depresjon, angst, ADHD eller asperger er det viktig å få kartlagt dette tidlig.

Det er planen å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Her er en link til Aftenposten, med en liten test. Ikke ta testen alt for seriøst, men den kan være en liten pekepinn.

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Barna-som-ikke-bare-kan-ta-seg-sammen-7618464.html

Det er en stor del av dette som treffer barnet.

Jeg har også lest om ADHD, men lite der som passer, bortsett fra uoppmerksomhet. Barnehagen har ikke nevnt noe om ADHD.

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest om ADHD PI (primary inattentive)? Den er ikke så utadvent og åpenbar hyper som den andre varianten. Dersom du er god på engelsk finner du generelt bedre forklaringer enn på norsk.

Bra du tar problemene til barna dine på alvor, forresten. +1 :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

At barnehagen snakker om høysensitivitet sier sitt om kunnskapsgrunnlaget. Høysensitiv er bare et nyere ord for smånevrotisk. Eller det kan være at man har en fysisk eller psykisk diagnose som kurerer høysensitvitieten når man får riktig behandling. Du får få barnet utredet hos noen som kan dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange tullete svar her.

Jeg er høysensitiv,og hvis det er mange inntrykk å ta inn på en gang kan jeg ha vanskelig for å huske beskjeder og hva folk snakker om.

Anonymous poster hash: e6165...a8f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...