AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 Er det ulovlig å eie og/eller flagge med IS-flagg i Norge? Det er jo en veldig voldelig organisasjon/stat. Hva med brutale stater som Nord-Korea? Anonymous poster hash: 8a20c...223
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Hvis det er lovlig med IS-flagg bør det være lovlig også med nazi-flagg. Anonymous poster hash: 5e00e...778
Morpheus Skrevet 22. april 2015 #3 Skrevet 22. april 2015 Begge flaggene er helt lovlig å ha. Ingen kan nekte deg det. Men det er som en kniv. Henger den på veggen hjemme hos deg som et samleobjekt osv. Så går det greit. Men vifter du rundt med det med vold for å true og fremme ekstreme politiske meninger. Så er det forbudt.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorisme/kjoerte-rundt-i-oslo-med-is-flagg/a/23302127/Anonymous poster hash: 0b230...727
FrittIndivid Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 Er det ulovlig å eie og/eller flagge med IS-flagg i Norge? Det er jo en veldig voldelig organisasjon/stat. Hva med brutale stater som Nord-Korea?Anonymous poster hash: 8a20c...223 Nei, det er ikke det ettersom vi heldigvis har ytringsfrihet her til lands
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 (endret) Begge flaggene er helt lovlig å ha. Ingen kan nekte deg det. Men det er som en kniv. Henger den på veggen hjemme hos deg som et samleobjekt osv. Så går det greit. Men vifter du rundt med det med vold for å true og fremme ekstreme politiske meninger. Så er det forbudt. Man kan gå å vifte med flagget i gata også, helt lovlig, men ville ikke anbefalt det siden folk blir voldsomt provosert av det. Kniv derimot kan man ikke vifte lenge med før politiet kommer Endret 22. april 2015 av Evilposelos
Example Skrevet 22. april 2015 #7 Skrevet 22. april 2015 Man kan gå å vifte med flagget i gata også, helt lovlig, men ville ikke anbefalt det siden folk blir voldsomt provosert av det. Kniv derimot kan man ikke vifte lenge med før politiet kommer Du kan vel bli straffet for å gå med hakekors-flagg på gata. Så spørs hva IS-flagget gjelder. Synes ikke det er noe bedre enn et hakekors i grunn, og vil nok få ganske lik dårlig mottagelse.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #8 Skrevet 22. april 2015 Det er etter straffelovens § 135a ulovlig å fremsette "diskriminerende eller hatefulle ytringer", og det står også i loven at "som ytring regnes også bruk av symboler". Videre defineres diskriminerende eller hatefulle ytringer som blant annet det å fremme hat, ringeakt eller forfølgelse av personer som følge av deres religion/livssyn, legning, leveform eller etniske opprinnelse. IS driver med alt sammen. Så man har hjemmel for å gripe inn under visse forutsetninger. Men dette toucher innom ytringsfrihetens domene, så det er klart man er litt forsiktige med å håndheve slike regler så lenge det bare er snakk om å henge opp et flagg et sted. Flagget er provoserende nok, men selv om vi kan mene at det alene fyller kriteriene etter denne paragrafen er man tilbakeholdne med å ta folk for symbolbruk alene. Samme hvor jævlige IS er. Det kan man være uenig i, men den praksisen har man for det meste holdt fast ved. Anonymous poster hash: 6bfbd...224 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Du kan vel bli straffet for å gå med hakekors-flagg på gata. Så spørs hva IS-flagget gjelder. Synes ikke det er noe bedre enn et hakekors i grunn, og vil nok få ganske lik dårlig mottagelse. Nei, man blir ikke straffet for det, siden vi har ytringsfrihet. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorisme/kjoerte-rundt-i-oslo-med-is-flagg/a/23302127/ Denne saken endte uten straff.
Gjest Meeh Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Nei, det er ikke det ettersom vi heldigvis har ytringsfrihet her til lands Norge har soldater som er engasjert mot IS og Taliban, det å støtte en fiendtlig makt som dreper norske soldater og sprer ødeleggelse og terror i Norge og vesten går ikke under ytringsfriheten.
Timza Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 (endret) Kjøp IS flagg på nett, så skal jeg banne på at politiet spretter opp øynene. ^^ Klarer google å følge med på søkevanene dine, så klarer andre det samme. Endret 23. april 2015 av Timza
FrittIndivid Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 Norge har soldater som er engasjert mot IS og Taliban, det å støtte en fiendtlig makt som dreper norske soldater og sprer ødeleggelse og terror i Norge og vesten går ikke under ytringsfriheten. Å tolerere at andre har meninger du ikke liker går under ytringsfrihet, forbyr man meninger man ikke liker selv som støtter totalitære regimer så er man selv totalitær og kaster stein i glasshus 1
Mann 42 Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Norge har soldater som er engasjert mot IS og Taliban, det å støtte en fiendtlig makt som dreper norske soldater og sprer ødeleggelse og terror i Norge og vesten går ikke under ytringsfriheten. Jo, det gjør det faktisk. Og takk og pris for det. Ytringsfriheten ville vært null verdt om det ikke var tilfelle.
Example Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Jo, det gjør det faktisk. Og takk og pris for det. Ytringsfriheten ville vært null verdt om det ikke var tilfelle. Sier han som vil ha Hermansen sparket fra jobben sin på grunn av sine ytringer. So much for ytringsfrithet liksom. Forøvrig enig at det er tullete å skulle straffe folk for å holde på sånn. Vi skal ikke la oss provosere så lett. Men ifølge loven kan bruk av symboler som symboliserer hatfulle ytringer også straffes, og det gjelder for eksempel hakekors. Å vifte rundt med et flagg som representerer en terrorlistet organisasjon, er vel neppe noe bedre i mine øyne. 1
Mann 42 Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 (endret) Sier han som vil ha Hermansen sparket fra jobben sin på grunn av sine ytringer. So much for ytringsfrithet liksom. Forøvrig enig at det er tullete å skulle straffe folk for å holde på sånn. Vi skal ikke la oss provosere så lett. Men ifølge loven kan bruk av symboler som symboliserer hatfulle ytringer også straffes, og det gjelder for eksempel hakekors. Å vifte rundt med et flagg som representerer en terrorlistet organisasjon, er vel neppe noe bedre i mine øyne. Han blir ikke sparket fra noe som helst pga sine ytringer. Ikke blir han straffet på andre måter, heller. Det er en viss forskjell på å få sparken for noe man har sagt, og på å ikke få et oppdrag pga at man har profilert seg sterkt på en måte som ikke er forenlig med den jobben man skal gjøre. Endret 23. april 2015 av Mann 42
Example Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Han blir ikke sparket fra noe som helst pga sine ytringer. Ikke blir han straffet på andre måter, heller. Det er en viss forskjell på å få sparken for noe man har sagt, og på å ikke få et oppdrag pga at man har profilert seg sterkt på en måte som ikke er forenlig med den jobben man skal gjøre. Så du ønsker dermed at han skal få fortsette som lærer? 1
Mann 42 Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Så du ønsker dermed at han skal få fortsette som lærer? Det er ingen som har nekta ham å fortsette som lærer. Han har sjukmeldt seg fordi han ikke ville stå i den situasjonen han selv har skapt gjennom å utbasunere for all verden at halvparten av hans elever er et samfunnsproblem som han gjerne vil bli kvitt.
Example Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Det er ingen som har nekta ham å fortsette som lærer. Han har sjukmeldt seg fordi han ikke ville stå i den situasjonen han selv har skapt gjennom å utbasunere for all verden at halvparten av hans elever er et samfunnsproblem som han gjerne vil bli kvitt. Det er ikke poenget her. Poenget her om du synes det er greit eller ei, med tanke på at du i denne tråden mener det er greit å vifte med IS-flagg i ytringsfrihetenes navn. Du har jo tidligere argumentert mot at han skal jobbe som lærer etter det han har sagt, så derfor jeg spør. Så om Hermansen kommer tilbake i lærerjobb, er det greit?
Mann 42 Skrevet 23. april 2015 #19 Skrevet 23. april 2015 (endret) Det er ikke poenget her. Poenget her om du synes det er greit eller ei, med tanke på at du i denne tråden mener det er greit å vifte med IS-flagg i ytringsfrihetenes navn. Du har jo tidligere argumentert mot at han skal jobbe som lærer etter det han har sagt, så derfor jeg spør. Så om Hermansen kommer tilbake i lærerjobb, er det greit? For min del skal han gjerne vende tilbake til sin lærergjerning. Jeg tror ikke det kommer til å skje, blant annet fordi Max Hermansen selv ikke vil. Det jeg har sagt om Hermansen som lærer, var forøvrig ikke at han BURDE sparkes, men at han ikke kunne forvente annet enn at hans jobbsituasjon ble fullstendig umulig pga måten han har profilert seg som motstander av muslimer generelt, når halvparten av elevene hans ER muslimer. Det er ikke noe merkelig ved at man får disiplinproblemer når man oppfører seg sånn. Og det er ikke noe merkelig at han dermed gjør seg uegnet som lærer. Det anser jeg som temmelig logisk. Og for å korrigere deg mht hva jeg synes om å vifte med IS-flagg: Jeg synes ikke det er "greit". Jeg sier at det ikke er forbudt, og at det er en god ting at det ikke er forbudt, fordi jeg setter ytringsfriheten høyt. Endret 23. april 2015 av Mann 42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå