Gå til innhold

Veps eller kveps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Konklusjon: På bokmål heter det veps, på nynorsk heter det tydeligvis veps eller kvefs. "Kveps" er altså ikke korrekt hvis det brukes skriftlig.

Muntlig kan det hete mye forskjellig, som utrolig mange ord her til lands. Selv snakker jeg omtrent så standard østnorsk man kan snakke, men jeg synes bare det er sjarmerende at vi har så mange forskjellige dialekter i Norge.



Anonymous poster hash: 39ba9...8dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kall det hva du vil, ingen er glad i dem uansett :P

Har har hørt noen kalle dem "kveks", noe jeg synes er et utrolig festlig ord, av ukjente og merklige årsaker.

Jeg tror nok at de fleste kaller dem veps, selv om det egentlig burde være "of those we do not speak"

Jeg er. Er ikke kult å bli stukket selvfølgelig, men jeg synes de hører hjemme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er. Er ikke kult å bli stukket selvfølgelig, men jeg synes de hører hjemme her.

JØsses, det var skjeldent man hører, og så bra for deg og kveksen i ditt nærmiljø !

Men, du blir vel ikke fornærmet om noen bruker ukvems ord når det snakkes "of those we do not speak"? :)

Kan forresten anbefale Norway Cup. Der skal visstnok være terrorister med vinger og brodd for alle med interesse for den slags.

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaks var litt stilig, da. Jeg får Donald-assosiasjoner.

Et kvakk, flere kvaks?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest korrekte er selvsagt "kvakks".



Anonymous poster hash: 42174...dc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farmor er 95 år gammel og sier "kvakks". Da er det det det (det det det) heter.



Anonymous poster hash: 42174...dc9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel hvilken dialekt man har. Jeg er trønder og sier kvaks.

Anonymous poster hash: a7cff...435

Aldri hørt en eneste trønder si "kvaks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter veps, men jeg har til og med hørt folk kalle det for "klæks"



Anonymous poster hash: 67595...06e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt en eneste trønder si "kvaks".

Alle mine trøndreske slektninger sier det. Nord-trøndere.

Anonymous poster hash: 42174...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt en eneste trønder si "kvaks".

Neivel. Jeg har hørt veldig mange.

Anonymous poster hash: a7cff...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JØsses, det var skjeldent man hører, og så bra for deg og kveksen i ditt nærmiljø !

Men, du blir vel ikke fornærmet om noen bruker ukvems ord når det snakkes "of those we do not speak"? :)

Kan forresten anbefale Norway Cup. Der skal visstnok være terrorister med vinger og brodd for alle med interesse for den slags.

Nei. Jeg er litt sånn der når det gjelder orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg er. Er ikke kult å bli stukket selvfølgelig, men jeg synes de hører hjemme her.

Da er vi to som synes de hører hjemme her.

Med mindre man er allergisk, så er de ikke farlige heller. De spiser ikke menensker, og tar man seg tid til å studere dem så finner man ut at de er svært vakre og beveger seg med en utrolig eleganse.

Får man anledning så bruk den tiden det tar til å rolig studere en veps som sitter på armen din og pusser 'følehornene' sine. Det er et facinerende syn, og tilliten du vises når de tør å bruke tid på persnolig pleie mens de sitter på armen din er ubetalelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt en eneste trønder si "kvaks".

Jeg er Nord-Trønder og sier "kvaks" så det er veldig vanlig altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et facinerende syn

Fascinerende er vel det siste jeg ville tenkt hvis en veps satte seg på armen min...

hqdefault.jpg

Anonymous poster hash: 2a6f4...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som andre alt har skrevet, så heter det veps på bokmål, og veps eller kvefs på nynorsk.

Hva folk sier, er avhengig av dialekt.

Her hvor jeg bor heter det kvæks.



Anonymous poster hash: 9c35f...f8c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Nord-Trønder og sier "kvaks" så det er veldig vanlig altså.

Nå bor jeg i Trondheim, så er godt mulig det er veldig utbredt i Nord-Trøndelag. Selv har jeg aldri hørt noen si det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvepsen må gjerne finnes den men ike for nær meg,jeg er allergisk mot alt som har vinger, seks bein, og nebb med snabel eller brodd og livredd for å bli stukket, bare bildet et par poster over meg her fikk meg til å få åndenød og hjertebank, jeg sier at det som etter naturen sin side er ment å ha to eller fire bein er greit, og det som har ingen eller seks eller flere bein er ikke greit, så om mulig så syns jeg de kan holde avstand til meg og så skal jeg prøve som best jeg kan å holde avstand til de

Anonymous poster hash: ab4db...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...