Gå til innhold

Har jeg diabetes?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste følt meg slapp, svimmel og skjelven ca 1-2 timer etter måltider, og bestemte meg derfor for å kjøpe et blodsukkerapparat for å sjekke blodsukkeret mitt selv. I dag tidlig målte jeg fastende blodsukker og da lå jeg på 2,4 mmol/L, og jeg følte meg litt dårlig. Jeg målte igjen 90 min etter frokost, da viste apparatet 3,6. Jeg foretok også en måling 2 timer etter middag i går, da lå jeg på 6.6.

Er det fastende blodsukkeret mitt unormalt lavt, og hva betyr dette? Burde jeg få sjekket meg ordentlig hos legen? Jeg er ganske ung, har en BMI på 17.3 og trener regelmessig, men når det gjelder kostholdet vet jeg at jeg må skjerpe meg og jeg er innstilt på det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har diabetes har du et høyt blodsukkernivå, som følge av at kroppen ikke produserer nok insulin. Insulin "åpner" cellene slik at de blir mottakelige for sukkeret (glukosen).

Syns ikke det høres ut som det er noe galt med bldsukkeret ditt, men hvis du er bekymret er det ikke verre enn å ta en tur til legen å be om en blodprøve. Kan hende du mangler noen vitaminer eller andre sporstoffer. :)

Anonymous poster hash: c6013...7aa

  • Liker 1
Gjest Jean Valjean
Skrevet

Tror du KG er et legesenter ?

Om du lurer på om du har diabetes. Da må du faktisk gå til en ekte lege for å finne det ut.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ganske undervektig, og jeg ville definitivt gått til lege for å få sjekket ordentlig. Er nok ikke diabetes som er problemet ditt. Ville heller trodd at du spiser altfor lite.



Anonymous poster hash: 6e6e2...0e3
Skrevet

Du har for lavt blodsukker, kanskje til og med farlig lavt. Diabetes er når blodsukkeret er for høyt.

Kom deg til lege, fortell om måleresultatene og ta det derfra. Og spis mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste følt meg slapp, svimmel og skjelven ca 1-2 timer etter måltider, og bestemte meg derfor for å kjøpe et blodsukkerapparat for å sjekke blodsukkeret mitt selv. I dag tidlig målte jeg fastende blodsukker og da lå jeg på 2,4 mmol/L, og jeg følte meg litt dårlig. Jeg målte igjen 90 min etter frokost, da viste apparatet 3,6. Jeg foretok også en måling 2 timer etter middag i går, da lå jeg på 6.6.

Er det fastende blodsukkeret mitt unormalt lavt, og hva betyr dette? Burde jeg få sjekket meg ordentlig hos legen? Jeg er ganske ung, har en BMI på 17.3 og trener regelmessig, men når det gjelder kostholdet vet jeg at jeg må skjerpe meg og jeg er innstilt på det.

Så lavt, fastende blodsukker er farlig. Kom deg til lege. Det går ikke an å gi diagnoser her inne. Det er det kun legen som kan gjøre.

Anonymous poster hash: 507b5...bf8

  • Liker 1
Skrevet

Kun en lege vil kunne gi deg et ordentlig svar. Hvor har du målt blodsukkeret? Hjemme eller hos lege?

Frem til du får legetime så kan du prøve å spise flere små måltider gjennom dagen enn få og store. Da holder også blodsukkeret seg mer jevnt. Husk på å spise "tunge" karbohydrater som feks grovt brød og ikke lyst brød, yoghurt stappfull med sukker, mye frukt osv. Da vil blodsukkeret nå toppen fort og senkes like raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...