AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #1 Skrevet 22. april 2015 I dag skal jeg lage hjemmelagde kjøttboller med fløtesaus og kokte poteter. Jeg prøver hele tiden å få husholdningen til å spise mer grønnsaker, da jeg er egentlig den eneste som synes dette er godt. Mannen i huset er ganske kresen på grønt også, og liker best maten uten. Jeg blir masete for jeg vet hvor viktig det er, og i tillegg vise barna at alle må spise det, og far kan heller ikke snike seg unna. Dette går fint om jeg lager supper, wok, salater fra bunnen av, men i dag var barnas ønske kjøttboller. Tips til en måte jeg kan lage grønnsakene på så de blir gode og ikke kjipe? Synes det er kjipt å bare koke gulrøtter og legge ved siden av. Jeg er flink på kjøkkenet, og får til det meste Jeg trenger bare litt inspirasjon til å lage grønnsakene til middag mer fristende.. Anonymous poster hash: d1f69...1b0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Skrevet 22. april 2015 Bruker mye frosne grønnsaksblandinger jeg. Det spiser i det minste det ene av barna mine, amerikansk blanding er hennes favoritt og til kjøttboller syns jeg også det er godt. Anonymous poster hash: ade9f...f3a
Sølvrosen Skrevet 22. april 2015 #4 Skrevet 22. april 2015 Hva med råkostsalat? Riv gulrøtter og epler. Ha i appelsinbiter og rosiner hvis dere liker det. Jeg synes finsnittet kål er godt i, men det smaker kanskje litt for kraftig.
Gjest Bossa Nova Skrevet 22. april 2015 #5 Skrevet 22. april 2015 Hva med honningstekte gulrøtter og evt andre rotgrønnsaker.
Viktualia Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Stekt løk og puré av grønne erter syns jeg er godt til kjøttboller.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #7 Skrevet 22. april 2015 Jeg foreslår å enten steke, sautere eller bake grønnsakene. Kokte og dampede grønnsaker er fort smakløse, frosne grønnsaker har ikke den beste konsistensen for kresne ganer. Eksempler: Stekt brokoli, minimais og paprikastrimler er godt og vil passe til (selv om det er en anelse eksotisk). Husk krydder: grønnsaker uten salt og pepper er kjipe saker. Desse passer også stekt i sesamolje. Sautert sopp, gulrot og brokoli i panne. Trenger endel salt (sopp gjør det) men ikke stort annet. Passer med et strø fersk timian. Denne er versjonen som er mest "riktig" til kjøttkaker. Men de andre to smaker like godt til. Ovnsbakte beter, gulrøtter og pastinakk. Krydre med olivenolje, balsamico, salt&pepper og en ss eller to med honning (eller lønnesirup). Husk at betene tar lengst tid så de må enten forstekes eller kappes i mindre biter enn resten. Anonymous poster hash: d5d73...4c5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #8 Skrevet 22. april 2015 Til kjøttboller er det knallgodt med gulrøtter, erter, brokkoli og blomkål. Bare vanlig kokt eller dampet, eller om det er skikkelig luksus søndagsmiddag, smørdampet. Tyttebærsyltetøy og rødkål må også være med. Anonymous poster hash: c21f9...ddc
Gjest Keikolina Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Rosenkål er også godt til kjøttboller.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Tusen takk for masse gode tips Blir gode grønnsaker til middag i dag! Anonymous poster hash: d1f69...1b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå