Gå til innhold

Hoven etter biestikk: normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor hoven er det normalt å bli etter biestikk? Kan noen fortelle meg det? Hvis man blir stukket i den ene foten, hvor mange cm forskjell er det normalt å ha i forhold til den andre foten?

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke unormalt å hovne opp etter et biestikk. Det er helt normalt å ikke hovne opp i det hele tatt, men det er også normalt å hovne opp flere cm. Normalen er individuell variasjon, så jeg kan ikke gi deg noe mer eksakt. Så lenge det bare er i foten er det ikke så farlig.

Hvis du nylig er stukket bør du ta allergimedisin om du har tilgang på det, og det er også lurt å holde foten høyt og i ro. Fjern brodden hvis den sitter igjen.

Hvis du hovner opp av biestikk er det viktig at du drar til legevakt om du i fremtiden blir stukket i eller rundt munnen og på halsen, siden hevelse der kan gi pustevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt å hovne opp etter et biestikk. Det er helt normalt å ikke hovne opp i det hele tatt, men det er også normalt å hovne opp flere cm. Normalen er individuell variasjon, så jeg kan ikke gi deg noe mer eksakt. Så lenge det bare er i foten er det ikke så farlig.

Hvis du nylig er stukket bør du ta allergimedisin om du har tilgang på det, og det er også lurt å holde foten høyt og i ro. Fjern brodden hvis den sitter igjen.

Hvis du hovner opp av biestikk er det viktig at du drar til legevakt om du i fremtiden blir stukket i eller rundt munnen og på halsen, siden hevelse der kan gi pustevansker.

Det var endel cm forskjell, og klødde i endel uker etterpå. Ble stukket under en tå, og hele foten hovnet opp. Grunn til å være redd for bier i fremtiden?

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var endel cm forskjell, og klødde i endel uker etterpå. Ble stukket under en tå, og hele foten hovnet opp. Grunn til å være redd for bier i fremtiden?

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Nei, du trenger ikke å være redd for bier. Du trenger heller ikke være redd for veps, selv om du sannsynligvis kan reagere litt på dem også om du blir stukket. Hvis det skal fjernes et vepsebol bør du prøve å få noen andre til å gjøre det, og du må kanskje revurdere eventuelle drømmer om å bli birøkter.

Hvis du drikker søte ting i sommer bør du passe på at det ikke er bier i glasset, for du bør unngå å svelge dem, og hvis du gjør det må du til legevakt asap. Det gjelder alle, men litt ekstra for deg som vet du hovner opp.

Bier og andre stripete stikkedyr stikker bare når du angriper dem eller kuben/bolet deres. Hvis du holder deg rolig, ikke går for nær kuben og unngår å tråkke på dem er du lite utsatt for stikk. Å løpe rundt mens du veiver med armene kan virke truende, og dermed føre til stikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å hovne opp. Tråkket i ett jordvepsebol for noen år siden, så ut som en ballong etterpå for å si det sånn, hahah

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vi er flere som har vært uheldige å tråkke på en bie ja...

La oss si det slik at den stakk, i skrekk og desperasjon (jeg forstår den godt selv om det jo betyr døden for en bie når den stikker siden brodden har mothaker og dermed rives ut av biekroppen sammen med giftkjertlene som fortsetter å pumpe gift).

Det var lilletåen min den stakk... og den lilletåen ble omtrent like stor som stortåen :hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er flere som har vært uheldige å tråkke på en bie ja...

La oss si det slik at den stakk, i skrekk og desperasjon (jeg forstår den godt selv om det jo betyr døden for en bie når den stikker siden brodden har mothaker og dermed rives ut av biekroppen sammen med giftkjertlene som fortsetter å pumpe gift).

Det var lilletåen min den stakk... og den lilletåen ble omtrent like stor som stortåen :hoho:

Hovnet du ikke opp i foten? Jeg hovnet opp på hele over- og undersiden.

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hovnet du ikke opp i foten? Jeg hovnet opp på hele over- og undersiden.

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Veldig lite, det var den fantastiske økningen i størrelsen på lilletåen som gjorde størst inntrykk.

- det var nok litt hevelse i området rundt (giften spres jo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er normalt, ja. jeg ble stukket på en finger en gang og da hovnet hele hånden min opp. hadde veldig vondt og klarte ikke bruke hånden. men jeg blir veldig hoven og øm av myggstikk også.. jeg er livredd for bier/veps/humler/klegg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hoven er det normalt å bli etter biestikk? Kan noen fortelle meg det? Hvis man blir stukket i den ene foten, hvor mange cm forskjell er det normalt å ha i forhold til den andre foten?Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Gå og få en lege til å vurdere og å se på stikket.

Hovner det mye opp nå, så kan det være verre neste gang du blir stukket. Mulig du bør få medisiner å ha i beredskap ved stikk!

Anonymous poster hash: 2207f...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har blitt stukket sikkert over 100 ganger av fortrinnsvis bier, en og annen sjelden gang har det hovnet opp. Fikk to stikk mellom øynene en gang, da så jeg skikkelig rar ut i noen dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sannsynligvis bare litt allergisk mot biestikk, siden hele foten hovnet opp og ikke bare tåa.
Så lenge du ikke er alvorlig allergisk, holder det lenge å ta en allergipille for å få ned hevelsen.

Som regel tar det bare noen timer før hevelsen gir seg igjen, men tar det en dag eller to kan det være lurt å sjekke om du er allergisk mot stikk hos legen, for å se om du har behov for epi-penn. (akutt allergisprøyte for å unngå anafylaktisk sjokk)

Selv hovnet jeg nesten ikke noe opp i det hele tatt når jeg har blitt stukket av bier eller veps. Blir omtrent dobbelt så stort som et myggestikk, som i mitt tilfelle er omtrent en halv cm i diameter de få gangene jeg blir stukket av mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et vepsestikk på kneet for noen år siden, da jeg satt ute på verandaen og leste en bok. Vi hadde fått et vepsebol under plankegulvet på denne verandaen, så det yret av veps der (inntil vi fikk tatt has på det fordømte vepsebolet med en spray).

Mitt vepsestikk hovnet opp ganske bra, men det som var det verste var at det "aldri" grodde. Det ble et sår der og såret bare vokste. Måtte til legen til slutt og få antibiotika.

Legen sa ingenting om at jeg måtte passe meg for veps i fremtiden. Det er jo ikke sånn at man blir allergisk bare fordi man er stukket en gang. Alvorlig allergisk reaksjon innebærer ofte anfall og åndenød osv, og inntreffer kun hos enkelte sjeldne tilfeller.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sannsynligvis bare litt allergisk mot biestikk, siden hele foten hovnet opp og ikke bare tåa.

Så lenge du ikke er alvorlig allergisk, holder det lenge å ta en allergipille for å få ned hevelsen.

Som regel tar det bare noen timer før hevelsen gir seg igjen, men tar det en dag eller to kan det være lurt å sjekke om du er allergisk mot stikk hos legen, for å se om du har behov for epi-penn. (akutt allergisprøyte for å unngå anafylaktisk sjokk)

Selv hovnet jeg nesten ikke noe opp i det hele tatt når jeg har blitt stukket av bier eller veps. Blir omtrent dobbelt så stort som et myggestikk, som i mitt tilfelle er omtrent en halv cm i diameter de få gangene jeg blir stukket av mygg.

Dette er ikke nå, men det tok TO UKER før foten var normal igjen, klødde som bare fy.. Og var hoven i en uke eller noe. Er det vanlig? Kan jeg sjekke allergi mot bie ved blodprøve?

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sannsynligvis bare litt allergisk mot biestikk, siden hele foten hovnet opp og ikke bare tåa.

Så lenge du ikke er alvorlig allergisk, holder det lenge å ta en allergipille for å få ned hevelsen.

Som regel tar det bare noen timer før hevelsen gir seg igjen, men tar det en dag eller to kan det være lurt å sjekke om du er allergisk mot stikk hos legen, for å se om du har behov for epi-penn. (akutt

allergisprøyte for å unngå anafylaktisk sjokk)

Selv hovnet jeg nesten ikke noe opp i det hele tatt når jeg har blitt stukket av bier eller veps. Blir omtrent dobbelt så stort som et

myggestikk, som i mitt tilfelle er omtrent en halv cm i diameter de få

gangene jeg blir stukket av mygg.

Nettopp fordi dette nå er mer hevelse enn folk flest får skal ts, som tidligere skrevet, kontakte lege.

Er dette allergi så kan neste stikk fort bli "siste stikk" dersom ts er allergisk mot stikk av denne typen.

Anonymous poster hash: 2207f...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi dette nå er mer hevelse enn folk flest får skal ts, som tidligere skrevet, kontakte lege.

Er dette allergi så kan neste stikk fort bli "siste stikk" dersom ts er allergisk mot stikk av denne typen. Anonymous poster hash: 2207f...bfb

Hvordan finner jeg ut om det er allergi eller ikke da? Skrev et svar over dette og

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iblant kan man få en stor lokalreaksjon etter stikk uten at det er noen allergi i bunnen. Det kan arte seg som at en fot sveller opp og svir og klør i en uke eller to.

Det kan være greit å konferere med lege, men det er ikke nødvendigvis slik at en kraftig reaksjon alltid er synonymt med allergi.

Anonymous poster hash: 9beed...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mal på hvordan man reagerer på biestikk. Noen reagerer kun med et lite rødt irritert merke, andre hovner opp så mye at de må på legevakten. Så lenge du ikke vet du er allergisk så er det ikke noe å bekymre seg for. Viss du er usikker så kan du snakke med de på apoteket eller ringe til legevakten og spør hva de synes du skal gjøre.



Anonymous poster hash: 1cbc1...381
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nå, men det tok TO UKER før foten var normal igjen, klødde som bare fy.. Og var hoven i en uke eller noe. Er det vanlig? Kan jeg sjekke allergi mot bie ved blodprøve?

Anonymous poster hash: 8e2a2...8c3

To uker er IKKE normalt, da har du sannsynligvis hatt flaks som ikke gikk inn i anafylaksis (allergisjokk). :haar:

På den annen side er det kanskje ikke så rart at du unngikk anafylaksis siden du ble stukket så langt unna vitale organer som det går an å komme, slik at giften ikke har fått spredd seg lenger enn til foten.

Allergitest kan taes hos lege, som regel med prikktest; altså du får de aktuelle allergener du skal testes for prikket inn i huden på ryggen eller armen med en liten nål og så tegner legen en ring rundt der du har blitt prikket, og så sjekker de hvor mye hevelse eller rødhet huden har fått utenfor ringen i løpet av en viss tidsperiode. Prikktester kan ta alt fra noen timer til en ukes tid, alt ettersom hva du testes for.

Mengden hevelse eller rødhet utenfor ringen indikerer alvorlighetsgraden av allergien, hovner du voldsomt opp indikerer det at du er hyperallergisk mot de aktuelle allergenene og i verste fall utstyres du med en epi-penn som du skal ha med deg om du er i nærheten av de aktuelle allergenene.

I ditt tilfelle skal du da til en hver tid ha pennen med deg om du feks er ute i skogen, i hagen eller på steder det kan være bier, slik at du kan ta pennen så snart som overhodet mulig etter at du har blitt stukket for å unngå anafylaksis.

Det er ikke dermed sagt at du trenger å bli spinnvill om du ser en bie, som regel stikker de ikke med mindre de absolutt MÅ, og jeg regner med at den stakkars bien følte den måtte, om du tråkket på den ;)

Nettopp fordi dette nå er mer hevelse enn folk flest får skal ts, som tidligere skrevet, kontakte lege.

Er dette allergi så kan neste stikk fort bli "siste stikk" dersom ts er allergisk mot stikk av denne typen.

Anonymous poster hash: 2207f...bfb

TS skrev ingenting om hvor lenge foten var hoven før etter at jeg svarte, så jeg antok feilaktig at det hadde gått over i løpet av relativt kort tid. Mange klarer seg fint om de bare tar antihistaminer med en gang, men alvorlige tilfeller som TS viste seg å være, bør selvfølgelig ha med seg epi-penn i tilfelle rottefelle.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker er IKKE normalt, da har du sannsynligvis hatt flaks som ikke gikk inn i anafylaksis (allergisjokk). :haar:

På den annen side er det kanskje ikke så rart at du unngikk anafylaksis siden du ble stukket så langt unna vitale organer som det går an å komme, slik at giften ikke har fått spredd seg lenger enn til foten.

Allergitest kan taes hos lege, som regel med prikktest; altså du får de aktuelle allergener du skal testes for prikket inn i huden på ryggen eller armen med en liten nål og så tegner legen en ring rundt der du har blitt prikket, og så sjekker de hvor mye hevelse eller rødhet huden har fått utenfor ringen i løpet av en viss tidsperiode. Prikktester kan ta alt fra noen timer til en ukes tid, alt ettersom hva du testes for.

Mengden hevelse eller rødhet utenfor ringen indikerer alvorlighetsgraden av allergien, hovner du voldsomt opp indikerer det at du er hyperallergisk mot de aktuelle allergenene og i verste fall utstyres du med en epi-penn som du skal ha med deg om du er i nærheten av de aktuelle allergenene.

I ditt tilfelle skal du da til en hver tid ha pennen med deg om du feks er ute i skogen, i hagen eller på steder det kan være bier, slik at du kan ta pennen så snart som overhodet mulig etter at du har blitt stukket for å unngå anafylaksis.

Det er ikke dermed sagt at du trenger å bli spinnvill om du ser en bie, som regel stikker de ikke med mindre de absolutt MÅ, og jeg regner med at den stakkars bien følte den måtte, om du tråkket på den ;)

TS skrev ingenting om hvor lenge foten var hoven før etter at jeg svarte, så jeg antok feilaktig at det hadde gått over i løpet av relativt kort tid. Mange klarer seg fint om de bare tar antihistaminer med en gang, men alvorlige tilfeller som TS viste seg å være, bør selvfølgelig ha med seg epi-penn i tilfelle rottefelle.

Nå skal du ikke overdrive. Denne typen reaksjoner faktisk ikke uvanlige. Jeg kan gå med på at det ikke sorterer under "normalt" i den betydning at det er slik de fleste stikk arter seg, men det er ikke uvanlig å se slike reaksjoner.

Det er helt fint å ta det opp med lege for sikkerhets skyld, men det er veldig langt fra at man har vært "heldig" som ikke har fått anafylaktisk sjokk.

Gift fra bier veps og lignende er dessuten ikke noe som kommer i standardisert mengde og styrke, og reaksjonen kan variere veldig ut fra hvilke strukturer brodden treffer og injiserer giften inår den penetrerer huden.

Det skal forøvrig mye til at giften sirkulerer i blodbanen, da ingen slike insekter kan penetrere til store kar.

Man skal ta sine forsiktighetsregler, men her overdrives det voldsomt.

Anonymous poster hash: 9beed...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...