Gå til innhold

visdomstenner fjerning, hvordan? (bilde)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må fjerne visdomstennene mine nede pga at de ligger horisontalt og kommer til å skade de andre tennene mine. Men da jeg ser inni munnen min er det null plass til å fjerne de heller, da må de jo skjære bort utenfor tannkjøttet.

Er det vondt? Hvordan gjøres dette egentlig? Får ikke sove for jeg gruer meg sånn.

Z3ZRaEQv.jpeg

cnZ5K0Zw.jpeg

Anonymous poster hash: bc31f...a9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var mine og.

Be om henvisning til kjeveortoped. Hos meg skar han ut en liten trekant av beinet og fisket ut tanna.

Det hele var gjort på 10 minutter og jeg ble sendt hjem med pinex forte og en advarsel om at jeg kom til å bli vanvittig stiv i kjevemuskulaturen.

Tok en pinex da bedøvelsen slapp. Trengte ikke noe mer, det gjorde nesten ikke vondt.

Jeg var jo selvsagt sinnsykt nervøs på forhånd, vi har jo alle hørt skrekkhistorier om tannleger som nesten sitter på pasienten for å trekke tenner.

Lykke til, ikke noe å grue seg for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke akkurat samme problem som deg, men ble anbefalt å fjerne visdomstennene sist jeg var hos tannlegen ettersom det ikke er plass til dem og fordi de av og til medfører noen ekstreme hodepiner pga. av presset.

Jeg spurte tannlegen, og hun sa at man ville få anestesi slik at man ikke kjente noe av den faktiske skjæringen. Men ja, jeg er pingle, så jeg har ikke gjort noe med det ennå :P

Anonymous poster hash: 9b6b1...7de
AnonymBruker
Skrevet

Man blir godt bedøvet, så vondt blir det først når bedøvelsen går ut. Man får smertestillende, som roer smertene.

Jeg har utført samme prosedyre. De kutter slik at de får ut tanna. Hos meg ble det en del kutt, og også fjerning av deler av kjevebeinet (små biter naturligvis). Det hele tok 1 times tid.

Tannlegene er flinke til å passe på at det ikke skal gjøre vondt under operasjonen, og de er dermed flinke med å gi påfyll av bedøvelse dersom det trengs. Du trenger ikke å grue deg.

Anonymous poster hash: a7631...fc1
Skrevet

Ts her:

Sånn var mine og.

Be om henvisning til kjeveortoped. Hos meg skar han ut en liten trekant av beinet og fisket ut tanna.

Det hele var gjort på 10 minutter og jeg ble sendt hjem med pinex forte og en advarsel om at jeg kom til å bli vanvittig stiv i kjevemuskulaturen.

Tok en pinex da bedøvelsen slapp. Trengte ikke noe mer, det gjorde nesten ikke vondt.

Jeg var jo selvsagt sinnsykt nervøs på forhånd, vi har jo alle hørt skrekkhistorier om tannleger som nesten sitter på pasienten for å trekke tenner.

Lykke til, ikke noe å grue seg for.

Oi, det hørtes voldsomt ut. Virker som det går fort iallefall :)

Jeg har ikke akkurat samme problem som deg, men ble anbefalt å fjerne visdomstennene sist jeg var hos tannlegen ettersom det ikke er plass til dem og fordi de av og til medfører noen ekstreme hodepiner pga. av presset. Jeg spurte tannlegen, og hun sa at man ville få anestesi slik at man ikke kjente noe av den faktiske skjæringen. Men ja, jeg er pingle, så jeg har ikke gjort noe med det ennå :PAnonymous poster hash: 9b6b1...7de

Det skjønner jeg godt, for det er ikke lett å bare gjøre noe såny som dette :P

Man blir godt bedøvet, så vondt blir det først når bedøvelsen går ut. Man får smertestillende, som roer smertene. Jeg har utført samme prosedyre. De kutter slik at de får ut tanna. Hos meg ble det en del kutt, og også fjerning av deler av kjevebeinet (små biter naturligvis). Det hele tok 1 times tid. Tannlegene er flinke til å passe på at det ikke skal gjøre vondt under operasjonen, og de er dermed flinke med å gi påfyll av bedøvelse dersom det trengs. Du trenger ikke å grue deg. Anonymous poster hash: a7631...fc1

Jeg spurte tannlegen, hun sa det går veldig raskt og man får så god bedøvelse at man merker ingenting. Men det høres så voldsomt ut :P

Takk :)

Skrevet

Hadde to slike visdomstenner i underkjeven.

De traff tannen ved siden av å lagde ordtlig betennelse.

Måtte gå på antibiotika før operasjon. Kjente ingenting da de fjernet den, men den lyden :S Ta med ipod eller noe :)

De åpnet opp til kjeven og tok ut en god del bein for å komme til hos meg.

Var nok ganske hardhendt. Så ut som en hamster etterpå. Værste var at jeg fikk låsning i kjeven. Så barnemat og suppe i to uker. På operasjonsstua lå jeg slik at jeg så ingenting annet en blomstene som var malt i taket :D

Nr 2 hadde 6 røtter. Så den kjente jeg hvordan de røska. Men da satt de noe greier i kinnet for at det ikke skulle hovne for mye opp.

Brukte ispose på det første døgnet. Seff ikke hele tiden!

Bruk smertestillende og ta den før det bedøvelsen går utav.

Det går greit :) Men bedre å ta noe smertestillende en å gå å ha vondt.

Værste syntes jeg var når jeg mistet noe på bakken å bøyde meg ned. Da ble det sjikkelig trykk i kjeven :(

Det går helt fint. Var værre når det var betennelse enn selve operasjon :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg har fjernet alle fire visdomstenner jeg hadde. De hadde vokst helt ut men var dårlige greier, alle hadde hull, var vanskelig å pusse osv osv. Alle satt meget godt fast så det gikk hardt for seg, to hadde også røtter som fungerte som kroker.

Det som gjorde vondt var at tannlegen fikk leppa mi i klem i tann-trekke-tanga, vridningen i kjeven da tannlegen måtte stå over meg for å få skikkelig tak var litt ubehagelig, vondt i hodet etter bedøvelsen gikk ut fordi jeg blir ganske tung i hodet/fyllesyk av bedøvelse. Men det aller verste var å gå med åpne sår/hull i munnen til de grodde. Selve trekkingen var ikke ille i det heletatt, men å bare spise med fortennene i dagesvis fordi hullene bakerst i munnen fyller seg opp med saus og smuler var desidert verst.

Anonymous poster hash: fe752...943
Skrevet

Oi, dæven, det var tanna si som stod i vinkel oO.

Regner med at tannlegen skal operere den ut, for det der er ikke noe særlig å trekke tenker jeg. :P

Jeg har trukket tre og operert ut en og jeg kan med hånden på hjertet si at den som ble operert ut var den som gjorde minst vondt av alle fire.

Det gikk så kjapt og enkelt etter at bedøvelsen var satt, og jeg merket omtrent ingenting før tanna var ute. Av smertestillende hadde jeg ikke behov for mer enn et par vanlige paracet den første kvelden. Det var i hovedsak stingene som ble irriterende resten av uka før de ble plukket ut igjen en uke seinere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...