Gå til innhold

Fars rettighet ved brudd - gift/ugift

Fremhevede innlegg

Skrevet

De siste 8-9 årene har det vært slik at skjemaet er for foreldreansvar... Før det vet jeg ikke. Sykehuset har jo strengt tatt ikke noe med hvem faren er i det hele tatt. Mor og far fyller ut sammen. Far undertegner på at han er far. Så undertegner han på at han ønsker foreldreansvar, og mor må så signere på at hun er enig. Slik var det da stesønnen min ble født for over 8 år siden, og slik var det da datteren min ble født for under 1 år siden.

Dette skjemaet slipper man om man er gift, men om man undertegner har far samme rettigheter som en gift mann ved barna.

Åjoda. Skjemaet er primært for farskap. Dette er jordmødrene veldig nøye med, har hørt om fedre som er blitt nektet å gå ut av fødestuen før de har signert.

De siste årene er det lagt til avtale om foreldreansvar på skjemaet. Dette er imidlertid frivillig, og hvis mor ikke skriver under, blir det ingen deling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig - ordla meg litt feil. Primært for farskap, ikke for sykehuset.

Og de siste årene har det altså også omfattet foreldreansvar. Sorry taste-fingre-uklarhetene

Gjest Anonymous
Skrevet

Fødte for 6 og 3 år siden og fikk ingen skjema om foreldreansvar :-? Glipp fra sykehuset da kanske...

Skrevet

Siste nummer av "Dine penger" har en eveldig grei oversikt over hvilke juridiske og økonomiske fordeler man har dersom man er gift, og hva samboende par kan gjøre for å sikre seg best mulig siden de ikke har disse rettighetene. Ryddig og nyttig informasjon både om man har barn sammen og om man "bare" er samboere.

Gjest Far til 2
Skrevet
Fødte for 6 og 3 år siden og fikk ingen skjema om foreldreansvar :-?  Glipp fra sykehuset da kanske...

Noen sykehus nektet å påta seg jobben med disse skjemane. Årsaken var vistnok at en del jordmødre mente dette medførte en ekstra arbeidsbelastning som ikke var deres ansvar om jeg husker rett.

Uansett ble dette tatt opp i pressen kort tid etter at ordningen ble innført, men jeg vet ikke hvordan saken endte.

Far til 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...