Gå til innhold

Finne blodtypen min?


Fremhevede innlegg

Gjest Sleeve
Skrevet

Kan jeg bare spørre legen min om hun kan teste hvilken blodprøve jeg har? Mulig leger har dette i journaler fra barndom av, eller er det ikke sånn at det egentlig bir testet?

Bare nysgjerrig på hvilken blodtype jeg har, for det aner jeg ikke :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å be om det ved neste legebesøk.

AnonymBruker
Skrevet

De selger tester på ebay.

Anonymous poster hash: a9e0e...982

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bare spørre legen min om hun kan teste hvilken blodprøve jeg har? Mulig leger har dette i journaler fra barndom av, eller er det ikke sånn at det egentlig bir testet?

Bare nysgjerrig på hvilken blodtype jeg har, for det aner jeg ikke :)

Du kan spørre, men svaret kommer ganske sikkert til å bli, nei.

Fordi dette er en kostbar undeewøkelse og ikke noe som gjøres fordi du ønsker å vite.

Testing av blodtyping gjøres kun i forbindelse med svangerskap/abort, og før operasjoner. Fordi sykehuset da må vite at de har blod i blodbanken i beredskap, og fordi sykehuset gjerne ikke har tid til å teste dersom en situasjon påkrever blodtransfusjon.

Har du vært gravid, eller gjennomgått en operasjon?

Da vil blodtypen finnes i journalen der du ble operert.

Anonymous poster hash: 01cd1...925

  • Liker 1
Gjest Sleeve
Skrevet

Oi, såpass. Opereres i ryggen snart faktisk, så må huske på å spørre da :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du vet blodtypen til din far og mor kan du i noen tilfeller finne ut av hvilken blodtype du selv er, eller i det minste et av to.

Anonymous poster hash: 34de8...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Det koster da nesten ingenting? Men om legen sier nei er det jo bare å n\bestille på nett



Anonymous poster hash: 7687a...434
AnonymBruker
Skrevet

Det koster da nesten ingenting? Men om legen sier nei er det jo bare å n\bestille på nett Anonymous poster hash: 7687a...434

Det koster på helsebudsjettet. Og likhetsprinsippet i det offentlige vektes tungt.

Skal alle som er nyskjerrige på sin egen blodtype komme til legen for å få tatt blodtyping, mens andre med alvorligere sykdommer ikke får behandling fordi det brukes så mange helsekroner på blodtyping?

Nlodprøve skal taes, den skal sendes og maskiner skal analysere og styres av mennesker. Tenk litt før du kommer med tankeløse kommentarer, er du snill.

Anonymous poster hash: 01cd1...925

AnonymBruker
Skrevet

Det koster på helsebudsjettet. Og likhetsprinsippet i det offentlige vektes tungt.

Skal alle som er nyskjerrige på sin egen blodtype komme til legen for å få tatt blodtyping, mens andre med alvorligere sykdommer ikke får behandling fordi det brukes så mange helsekroner på blodtyping?

Nlodprøve skal taes, den skal sendes og maskiner skal analysere og styres av mennesker. Tenk litt før du kommer med tankeløse kommentarer, er du snill.

Anonymous poster hash: 01cd1...925

Jeg syntes det er helt greit å bruke penger på de tja

Anonymous poster hash: 7687a...434

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvilken blodtype dine foreldre har?



Anonymous poster hash: 649bf...49c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er helt greit å bruke penger på de tja

Anonymous poster hash: 7687a...434

Ikke jeg. Jeg foretrekker at pengene går til sykdom.

Anonymous poster hash: ba7ed...636

AnonymBruker
Skrevet

Det er registrert i fødelsjournalen din bla.



Anonymous poster hash: 52908...049
Gjest Sleeve
Skrevet

Vet du hvilken blodtype dine foreldre har?

Anonymous poster hash: 649bf...49c

Nei, og de vet ikke selv de heller :ler:

Er det normalt å vite hvilken blodtype man har? Er det bare jeg som går rundt å ikke vet dette..?

Gjest Sleeve
Skrevet

Det er registrert i fødelsjournalen din bla.

Anonymous poster hash: 52908...049

Da får jeg be mamma om å lete litt :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, og de vet ikke selv de heller :ler:

Er det normalt å vite hvilken blodtype man har? Er det bare jeg som går rundt å ikke vet dette..?

Jeg fikk vite det på vgs, vi gjorde et forsøk i naturfagstimen.

Anonymous poster hash: 649bf...49c

Gjest Sleeve
Skrevet

Jeg fikk vite det på vgs, vi gjorde et forsøk i naturfagstimen.

Anonymous poster hash: 649bf...49c

Har vell gjort et slikt forsøk en gang selv, men det har jeg glemt desverre.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg fikk vite det på vgs, vi gjorde et forsøk i naturfagstimen.

Anonymous poster hash: 649bf...49c

Den blodprøven skal du ikke stole på; Min datter kom hjem fra skolen en dag (noen år siden) og fortalte at de hadde testet seg; "Hvilken blodtype har du?" spør hun "Jeg har 0, rhesus minus", sier jeg; "Pappa, da?" "A rhesus pluss", sier jeg; "Da har du vært utro, for jeg har B rhesus pluss";

Jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for et slikt resultat, men alle mine barn har samme far i hvert fall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...