Gå til innhold

Hvor lang tid å finne ny jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det avhenger selvfølgelig av mye, men hvor lang tid i snitt tar det å finne ny jobb i disse dager?

Har ingeniørutdanning og flere års erfaring i oljen.

Snakker vi om et par mnd eller er det vanlig å være arbeidsledig i flere år?

Anonymous poster hash: d60d7...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du fremdeles har jobb, ikke slutt. Det er mange som har tenkt at de maks kom til å være arbeidsledige et par måneder etter at de sluttet i oljejobben så står de der fremdeles 6 mnd senere med null fremgang. De jobbene som for to år siden hadde 5 søkere har nå kanskje 50 eller 150.

Det er uvanlig å være arbeidsledig veldig lenge men akkurat nå er det veldig press fra folk som har erfaring fra oljebransjen. Om et år eller to vil du være inne i en god periode igjen der du raskt kan få deg jobb. Vet om ingeniører som har gått fra oljejobb til barnehagejobb (midlertidig) inntil forholdene bedrer seg igjen.

Kan nesten tenke at hvis man ansetter 10 om dagen og det er 500 ledige så tar det 50 dager å skaffe seg ny jobb. Mens nå er det 5000 ledige og man ansetter 10 om dagen, antall ledige vil gå ned i et behagelig tempo og det kommer ikke så mange "nye ledige" siden mange har sluttet pga sluttpakke og slikt. Men inntil mesteparten av de 5000 har fått seg jobb kommer det til å være svært mye konkurranse om de stillingene som blir ledige men så normaliserer ting seg igjen.



Anonymous poster hash: 1e6b3...aac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Har allerede mistet jobben. Lurer på å søke jobber som innebærer å flytte ut av landet, evt ta noen år med studier i utlandet. Men vil først gi jobbsøkingen her hjemme litt tid før jeg tar en slik stor avgjørelse. Er derfor jeg lurer på hvor lang tid jeg bør gi jobbsøkingen

Anonymous poster hash: d60d7...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Har allerede mistet jobben. Lurer på å søke jobber som innebærer å flytte ut av landet, evt ta noen år med studier i utlandet. Men vil først gi jobbsøkingen her hjemme litt tid før jeg tar en slik stor avgjørelse. Er derfor jeg lurer på hvor lang tid jeg bør gi jobbsøkingen

Anonymous poster hash: d60d7...219

Aha, vel alt jeg kan si sånn sett er at du bør skaffe deg jobb mens du fremdeles er ferskvare. Om du har gått ledig i 6 mnd vil mange arbeidsgivere sky deg rett og slett på grunn av det, selv om du bare hadde lyst til å gjøre det og nyte livet litt.

Ville ha fokusert på å skaffe meg en jobb raskest mulig nesten uansett hva så lenge det er relevant for så og søke videre. Å være arbeidsledig over tid er verre enn du kan forestille deg.

Anonymous poster hash: 1e6b3...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Har vært arbeidsledig siden februar, og som sagt er jeg usikker på hvor lenge jeg skal være tolmodig ang jobbsøkingen.

Alternativet er å selge hus og hjem, pakke med familie inkl barn og takke ja til en jobb i utlandet.

Anonymous poster hash: d60d7...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Har vært arbeidsledig siden februar, og som sagt er jeg usikker på hvor lenge jeg skal være tolmodig ang jobbsøkingen.

Alternativet er å selge hus og hjem, pakke med familie inkl barn og takke ja til en jobb i utlandet.

Anonymous poster hash: d60d7...219

Umulig for meg eller andre å si om du burde gjøre det uten å ha alt slags info om deg, utdannelse osv.

Men, det jeg kan anbefale deg å gjøre er å kontakte fagforeningen din for å be om råd. De har nemlig tallene på hvor lang tid de regner med at det vil ta før jobbmarkedet løsner, hvor lenge folk er ledige, hvor mange som er ledige for øyeblikket osv. For noen år siden når jeg skulle begynne å studere gjorde jeg det samme ettersom jeg var usikker på hvordan arbeidsmarkedet kom til å se ut noen år fremover i tid, jeg søkte og søkte og søkte etter god informasjon på nettet selv men fant ikke det jeg trengte.

Til slutt gjorde jeg er halvdesperat forsøk på å kontakte fagforeningen og spørre dem og svaret jeg fikk fra Tekna angående studievalg er rett og slett det mest fantastiske svaret jeg har fått på et spørsmål noensinne. Alle spørsmålene jeg selv hadde lett uker og måneder etter svar på ble besvart med kilder og tallmateriell, helt gratis for en kar som ikke en gang var medlem på tidspunktet men bare vurderte ingeniørstudier. De hadde tatt en rask runde rundt på kontoret og spurt og fant frem til informasjonen med en gang.

Jeg blir helt varm i hjertet når jeg tenker tilbake på det for alternativet mitt på det tidspunktet var jo informasjon jeg kunne finne selv og informasjon fra "rådgivere" på vgs. Alt det var for svakt og for utdatert til at jeg kunne stole på det men tekna var straight to the point, akkurat det jeg trengte med kilder jeg kunne se over selv.

Anonymous poster hash: 1e6b3...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...