Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til en undersøkelse på sykehuset, og trenger drosje frem og tilbake. Det må i følge brevet jeg fikk ordnes via fastlegen. Problemet er at jeg ikke vet når jeg er ferdig, og det kan jo lett oppstå forsinkelser også. Hvordan gjøres det da med returen? Er det mulig å betale selv og få det tilbakebetalt i ettertid?

Jeg skal ha med meg mannen min, må legen informere kjørekontoret om det? Og hva med samkjøring? Risikerer jeg det hvis jeg ikke får legen til å skrive at jeg skal reise alene sammen med mannen min?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på den billigste formen for transport. Går det ikke buss eller tog får du taxi.

Kan ikke mannen din kjøre?

Som regel ringer man taxi når en er ferdig på sykehuset, og du får en bil



Anonymous poster hash: 10668...894
Skrevet

Du har rett på den billigste formen for transport. Går det ikke buss eller tog får du taxi.

Kan ikke mannen din kjøre?

Som regel ringer man taxi når en er ferdig på sykehuset, og du får en bil

Anonymous poster hash: 10668...894

Jeg har rett på drosje. Dette er ikke ment å være en debatt om hvorvidt jeg har rett på/bør ha rett på drosje. Jeg ønsker kun svar på noen konkrete spørsmål. Fint om du kan svare på det jeg lurer på.

Hvem ringer drosje? Og hvordan går jeg frem for å få det dekket? Jeg har fått beskjed om at det er fastlegen som må ordne det, og han vet jo ikke når jeg er ferdig på sykehuset. Det vet ingen før jeg faktisk er ferdig.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må til fastlegen din for en rekvisisjon, og der kan han også krysse av for ledsager, slik at mannen din kan bli med.

Når du skal hjem, er det legen på sykehuset som gir beskjed til sekretærene at du skal ha taxi m/ledsager, og de ordner dette. Kan være opptil 1 times ventetid, da da forsøker seg på sammkjøring....

Ett alternativ er å betale selv, be om å få kviteringen stemplet av legen. og få med skjema for reisegodtgjørelse som sendes til Helfo.



Anonymous poster hash: b0046...c2e
  • Liker 1
Skrevet

Du må til fastlegen din for en rekvisisjon, og der kan han også krysse av for ledsager, slik at mannen din kan bli med.

Når du skal hjem, er det legen på sykehuset som gir beskjed til sekretærene at du skal ha taxi m/ledsager, og de ordner dette. Kan være opptil 1 times ventetid, da da forsøker seg på sammkjøring....

Ett alternativ er å betale selv, be om å få kviteringen stemplet av legen. og få med skjema for reisegodtgjørelse som sendes til Helfo.

Anonymous poster hash: b0046...c2e

Jeg skal ikke ha samkjøring, er det også noe jeg må be legen krysse av for?

Jeg har snakket med sykehuset, og forsto det sånn at fastlegen måtte ordne drosje frem og tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Det må bo være enklere at mannen din kjører, siden han likevel skal være med, også sende regning på antall km til Helfio.

Og med tanke på samkjøring så er ikke det noe du kan bestemme selv. Det blir benyttet i de aller fleste tilfeller uavhengig av hvorfor du er på sykehuset. Selv nyopererte må samkjøre hjem.

Da samler de opp i en minibuss også er det "ut på tur"...

Anonymous poster hash: 53d28...591

  • Liker 2
Skrevet

Det må bo være enklere at mannen din kjører, siden han likevel skal være med, også sende regning på antall km til Helfio.

Og med tanke på samkjøring så er ikke det noe du kan bestemme selv. Det blir benyttet i de aller fleste tilfeller uavhengig av hvorfor du er på sykehuset. Selv nyopererte må samkjøre hjem.

Da samler de opp i en minibuss også er det "ut på tur"...

Anonymous poster hash: 53d28...591

Vi har ikke bil, så det er ikke aktuelt at han kjører. :laugh:

Samkjøring er heller ikke aktuelt, noe legen støtter meg i. Eller kan kjørekontoret overprøve legens vurdering? Vil bare forsikre meg at alt er i orden før jeg drar.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke bil, så det er ikke aktuelt at han kjører. :laugh:

Samkjøring er heller ikke aktuelt, noe legen støtter meg i. Eller kan kjørekontoret overprøve legens vurdering? Vil bare forsikre meg at alt er i orden før jeg drar.

Så lenge legen begrunner det godt, så kan ikke pasientreiser overkjøre legen din.

Anonymous poster hash: 5cd77...1f1

Skrevet

Jeg har blitt kjørt hjem ganske mange mil med taxi, alene. Jeg hadde vel med meg et skriv eller noe (husker ikke), men det tror jeg jeg fikk på sykehuset der jeg hadde en operasjon. Da jeg kom hjem, betalte jeg bare de 120 kronene (for 5-6 år siden) og det var det. Taxisjåføren hadde vært med på det før, så alt gikk greit.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke bil, så det er ikke aktuelt at han kjører. :laugh:

Samkjøring er heller ikke aktuelt, noe legen støtter meg i. Eller kan kjørekontoret overprøve legens vurdering? Vil bare forsikre meg at alt er i orden før jeg drar.

Kjørekontoret kan egentlig ikke overprøve legen, men det gjørt de stadig vekk alikevel, hvis ikke legen har begrunnet alenekjøring grundig.

Men det er jo ikke alltid det er noen som skal i samme retning på samme tid, og da får du jo alenebil uansett.

Når du har vært hos legen å fått rekvisisjonen, må du selv ringe pasientreiser (05515) for å bekrefte turen.

Anonymous poster hash: b0046...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Vær klar over at du må være klar til henting 40-60 minutter før avtalt tidspunkt, og at drosjen kan komme 40-60 minutter etter avtalt tidspunkt. Det varierer fra sted til sted hvor mye forsinket/tidlig ute de kan være.

Samkjøring bestemmes av Pasientreiser.

Når du skal hjem fra sykehuset er det gjerne 15-45 minutters ventetid. Er det rushtid kan det fint ta 90 minutter.

Du må ta med deg frikort om du har det. Ellers betaler du en liten egenandel.

Anonymous poster hash: 59bd4...fdf

Anonymous poster hash: 59bd4...fdf

  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Fastlegen din rekvirerer transport til behandlingsstedet.

Når du skal hjem igjen er det behandlingsstedet som bestiller den taxien til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Du må til fastlegen din for en rekvisisjon, og der kan han også krysse av for ledsager, slik at mannen din kan bli med. Når du skal hjem, er det legen på sykehuset som gir beskjed til sekretærene at du skal ha taxi m/ledsager, og de ordner dette. Kan være opptil 1 times ventetid, da da forsøker seg på sammkjøring.... Ett alternativ er å betale selv, be om å få kviteringen stemplet av legen. og få med skjema for reisegodtgjørelse som

sendes til Helfo. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

b00465924885cd7a9b19939b2faaec2e"] b0046...c2e [/

i]

Drosjerekvisasjon er utgått på dato, det eksisterer ikke mer, i mitt fylke i hvertfall.

Du ringer og ber fastlegen ordne transport tur/retur og oppgir at du må ha ledsager med. (Ellers nekter drosjen ledsager å være med).

Når du er ferdig gir du beskjed til kontorpersonalet eller sykepleier dit du skal at du har fått pasienttransport fra fastlegen og ber de gi beskjed om at du er ferdig for retur til heimen.

Pleier gå helt fint.

Anonymous poster hash: d0f9d...c95

AnonymBruker
Skrevet

Kan du av medisinske grunner ikke samkjøre, så gir legen beskjed om dette når han ordner pasientreise for deg.

Egenandelene finner du på Helfo/pasientreiser sine sider.

Tror det er 140-150 kr. Pr. Tur.

Betaler du uten at der er bestilt pasientreiser for deg, blir det vanskelig å få refundert, i ettertid.

Anonymous poster hash: d0f9d...c95

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...