Gå til innhold

Juliane og mini-sjefen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bunnen til pavlova kan også lages dager/uker i forveien, men da er du jo avhengig av å kunne kutte frukt og piske krem samme dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller så er jo iskake greit, hvis dere har bedre fryseplass enn kjøleskapsplass!

Skrevet
23 timer siden, Beccy87 skrev:

Suksess terte er i alle fall min ultimate favoritt (men jeg har ikke prøvd å bake den selv så har ingen oppskrift å dele), den kan jo fryses så jeg vet ikke om det teller som 'ikke tar opp plass i kjøleskapet' :P  

Også vet jeg at mange lager banankaker slik at den lille også kan få smake på uten å få i seg så mye sukker osv... :jepp:

Muffins med artige dekorasjoner 
Cake-pops 

Suksessterte ja, det tipper jeg A liker! :jepp: Muffins blir det, tror jeg lager gulrotkake-cupcakes, for det vet jeg jeg får til. Og så er det jo så godt med maaaaasse deilig ostekrem på toppen! 

21 timer siden, j86 skrev:

Vi skal på sydentur med mini i neste mnd, gir en oppdatering på det etterpå  :-) Vil tro at det skal gå helt fint, men er litt bekymret for flyreise, sol, bakterier og alt mulig.. Hva da overbeskyttende mamma? :roll:

Har i grunnen ikke noen gode tips til kaker som ikke tar opp plass, men de fleste kaker kan jo lages på forhånd og fryses ned. Sjokoladekaker og ostekaker er det ivertfall ikke et problem med. Et godt tips er jo å delegere kakebaking så godt du kan, det blir nok å henge fingrene i for deg uansett!

Da vil jeg veldig gjerne ha oppdatering etterpå med alle do´s and don´ts! Kommer jo til å koste oss massevis av penger bare med innkjøp av uv-drakt og barnesolkrem og antibac og solhatt og alt mulig rart. :fnise: 

Blir ikke så innmari mye å gjøre for meg siden vi skal være et annet sted og får maten servert, så kaker og pynt er egentlig alt jeg trenger å bruke tid og krefter på. (Og på å få betalt regningen for kalaset etterpå da...) Og den eneste inviterte som bor i byen er søstra til A, så er ikke så mange som kan bake for oss. Tenkte vi skulle spørre om svigermor ville lage karamellpudding da, men ellers er jeg egentlig veldig klar for å bake selv. :) 

11 timer siden, A4-livet skrev:

Vi var på sydenferie da jr var 6 mnd, gikk veldig fint. Men om dere skal ha leiebil må dere ta med eget sete. Det setet vi fikk vi kjempedårlig og jr som vanligvis elsket bil satt bare og hylte :(

Ville bakt kaker man kan fryse. Om topping ikke kan fryses kan jo den bare lages dagen før eller samme dagen. I helga hadde vi gulrotkake, sjokoladekake og ostekake. Var 20 stk. Går jo også an å ha en kremkake, muffins og f.eks oreokake også. 

Det var godt å høre! Vi tenkte ikke vi skulle ha leiebil (vi syns det er kjempeskummelt å kjøre!), men er litt bekymret for bussturen fra flyplassen da. Skjønner det sånn at det ikke er barneseter på bussen og som regel topunktsbelter slik at det ikke er noe vits i å ha med eget sete. Kjenner det ikke er veldig komfortabelt å skulle ha henne på fanget på bussturen, selv om jeg kan ha henne i bæresele så hun hvertfall er festet til meg. Men når det er sagt ligger hun jo usikret i vogna på buss her i byen hele tiden, så jeg møter jo meg selv litt i døra... 

3 timer siden, lille_frosk skrev:

Jeg har veldig lyst til å dra på sydenferie med baby, så jeg skal i alle fall få med meg andres tips og råd - om jeg ikke har så mye å komme med selv! :fnise: 

Kaker som kan fryses er genialt, som A4-livet sier. Gulrotkake er jo veldig lettvint, det samme er "min" brownies med bringebærkrem/"fromage"-topping (den er også laktose- og glutenfri, om det er et poeng). Kransekake kan lages/kjøpes i forveien og trenger ikke stå kaldt, samme med fyrstekake, kjeks og muffins (kan i alle fall stå et døgn i romtemp vil jeg tro?). Og så er det jo lov å spørre folk om de vil bake ... Jeg elsker å bake for folk selv, blir alltid glad for å bli spurt!

Jeg tenkte jeg skulle lage gulrotkake-cupcakes, og brownies med en eller annen form for pasjonsfruktcurd/pasjonsfruktkremtopping. Mine to favorittsmaker! :jepp: 

2 timer siden, Nautika skrev:

Bunnen til pavlova kan også lages dager/uker i forveien, men da er du jo avhengig av å kunne kutte frukt og piske krem samme dag.

Å, skulle så gjerne hatt pavlova, men tror egentlig det blir litt vanskelig siden vi skal være på en restaurant. Inngår ikke helt i avtalen at de skal piske krem og anrette kake på kjøkkenet der, og den blir jo soggy hvis vi leverer ferdig kake. :( 

2 timer siden, lille_frosk skrev:

Eller så er jo iskake greit, hvis dere har bedre fryseplass enn kjøleskapsplass!

Har ikke så mye fryseplass heller, bare den delen som hører til kjøleskapet. Og den er egentlig full av morsmelk. :fnise: 

Skrevet

Når det gjelder pavlova, så kan du levere bunnen på lokalet dagen før, og så kan du ha med deg en boks ferdigpisket krem, og noen bokser med oppkuttet frukt. Når det er tid for kaker, er det bare å bruke et minutt på å smøre krem og drysse over frukt - voila. Mamma gjorde det i dåpen til lillebror, nettopp for å unngå soggy pavlova. Hun gjorde alt ferdig på forhånd, og så brukte hun et minutt på kjøkkenet for å pynte den mellom middag og kaffe. Den var kjempegod og ble oppspist på null komma niks - mens en annen pavlova som ble laget ferdig på morgenen og var rimelig trist da vi spiste kaker ble stående nesten urørt.... 

Å stå på kjøkkenet og styre med noe på morgenen på dåpsdagen blir kanskje stress, men det tar jo ikke mer enn et kvarter å piske en krem og f. eks. kutte noen jordbær. Du kan jo kjøpe blåbær og bringebær i sånne bokser på butikken, de trenger du bare å skylle. Pavlova med bær er jo kjempegodt! Sett klar bolle, sukker (ellers glemmer du å ha det i) og mixmaster kvelden i forveien, og kjøp en ekstra pakke krem i tilfelle du er sånn som meg og mikser bittelitt for lenge :lol: 

Skrevet

Et annet tips til pavlova.. Bland ut kremen med ferdig vaniljekrem :sikle: en boks vaniljekrem til en liten boks fløte :jepp: 

Skrevet

All denne snakken om pavlova gjør meg kakesulten :( DERE ER ONDE. *hive vievann på dere for å drive ut demonene deres* 
Men jeg er enig med Trampe. Ferdig pavlova bunn som bare kan stå der og pynt den når det er rett før desserten skal spises. 
Ellers så kan cupcakes anbefales selv om det blir utrolig rosablogger :ler: Vi hadde sånne mini cupcakes med jordbær inni og vaniljekrem oppå toppen og de forsvant fort som fy. Ostekake og oreokake var også veldig godt mottatt. 
Egentlig så ble all kake veldig godt mottatt, så det stod egentlig ikke på det heller. Vi hadde helt sinnsykt mye mat igjen da. Det var helt vilt. Så familie fikk med seg kjempe mye. :P 

Skrevet

Mmm, kakeprat!! Nå fikk jeg veldig lyst på kake på morgenkvisten! Brownies med pasjonsfrukttopping hørtes utrolig digg ut! :nigo:

Skrevet

Herregud, nå må jeg fylle denne dagboka med noe annet enn kakeprat. Får cravings av en annen verden av å gå inn her jo...

I dag trillet jeg en tur i et område der vi skal på visning i helgen. Vi er ikke kjent der i det hele tatt og det er i et ganske annet strøk av byen enn det vi har sett for oss, så det er litt skummelt å evt skulle by på noe der. Hjalp litt å titte på området da, det ser jo hyggelig ut. :) Og vi får betydelig mer for pengene der enn de fleste andre aktuelle steder - men hvis alt der også går 10% over takst har vi vel neppe råd. Må nemlig kjøpe oss en bil også. :sjenert:

På veien hjem stakk jeg innom jobben siden jeg uansett måtte bytte buss der, og S skrudde virkelig på sjarmen. Hun gliste og lo til alle som stimlet rundt henne, så jeg var en ganske stolt mamma, gitt. :rodmer: 

Ellers er det mye hyling for tiden, selv om hun er stålende blid mesteparten av tiden. Vi er inni en ny fase med puppenekt, og hun illskriker når jeg legger henne til brystet. Naboene tror sikkert at jeg bedriver barnemishandling her inne. Jeg vinner alltid da, men selv da tar hun pauser hele tiden og titter seg rundt og gliser eller sutrer alt etter som. Mens spruten står på både henne, meg og sofaen, selvfølgelig. :roll: Må innrømme at jeg har hatt med flaske på togtur og kafe i det siste, kan ikke holde på sånn i offentligheten - hylende baby og jeg som slenger rundt med en udekkket, sprutende pupp... Og det nye er illskriking når hun skal sove...

Gjest BeKind
Skrevet

Skal ikke starte opp praten igjen, men nå fikk jeg veeldig lyst på kake :fnise: 

Så spennende med visning da! Når dere liker området og prisen i tillegg er god så høres jo det kjempefint ut :) Vi har nettopp flyttet fra Kristiansand til Trondheim, eller litt sånn på landet et godt stykke unna Trondheim da :fnise: Men jeg elsker å flytte! Jeg er en kaster, og får ryddet unna så mye unødvendig. Kjempe organisert i de første månedene i et nytt hus eller i en leilighet :hoho: Så bygger det seg opp igjen med unødvendig rot.. 

Så kosli å lese at S sjarmerte kollegaene dine også:rodmer: Det er såå kos når kollegaer kommer innom med babyer, og man kan liksom høre at det klør i eggstokkene til halvparten av damene, hverfall på min jobb :fnise: 

Puppenekt hos babyer kan jeg lite om, men husker ei venninne av meg faktisk smurte litt sjokolade på både brystvortene og flasketuten når gutten hennes ikke ville ta :ler: Vet ikke om det er å anbefale, men det fungerte i den perioden han nektet :fnise: 

Skrevet

Sjokolade på brystvortene! :hoho: Nei, da tror jeg heller jeg tar kampen! Jeg kommer til å være sånn kjempekjip mamma som ikke lar henne få sjokolade før hun er 15. :fnise: 

Det skumle med dette huskjøpet er jo at nå er det liksom "på ordentlig", nå er vi på jakt etter et sted der vi kan bo veldig lenge. Så da må man tenke på om det er et bra sted for S å vokse opp bla. Hva slags folk bor i nabolaget? Hvordan er skolen? Er det trygt for en liten snuppe å gå alene til og fra venner, mtp alt fra skumle folk til trafikk? Da hadde det vært tryggere å flytte til et kjent område der vi haddde vært sikre på hva som venter oss. Men, som jeg sa til A i går er det jo fem år til S begynner på skolen og vi må være etablert i et nabolag, så skulle vi kjøpe et sted vi ikke trives 100 % går det jo an å selge om fire år. Og da får vi større hus og hage i mellomtiden, prisstigning på noen ekstra millioner enn hvis vi blir boende her vi bor, og vi tjener kanskje litt bedre slik at vi kan betjene enda litt høyere lån. 

Skrevet

Dere som har babyer som er litt eldre enn min, hvordan sjonglerer dere dette med amming og fast føde, egentlig? Har fått beskjed av helsesøster om at jeg skal amme før hun får fast føde, men siden S ikke har lyst på pupp for tiden må jeg vente til hun er skrubbsulten før hun får melk. Hvis hun feks har diet kl 16 vil hun ikke ha melk kl 18.30 når det er på tide med kveldsgrøt (men spiser gjerne grøt!), og da kan jeg jo ikke vente til hun er skrubbsulten pga leggetid.. :bond: 

Nå har hun ikke spist siden ca 8, men vil ikke ha pupp. Skal jeg bare gi henne grøt og vann til, eller ødelegger jeg for meg selv da? :klo: Var liksom så greit tidligere da hun sa ja takk til pupp uansett når den ble tilbudt, da hadde det jo ikke vært noe problem å tilpasse fast føde-måltidene til planene for dagen...

Skrevet

Vi har ingen fast regel på det der. I begynnelsen var jeg veldig opptatt av å amme først,  men nå tar vi det sånn som det passer. Han her sier aldri nei til pupp da, uansett hvor mye eller lite han har spist. Ptøv å amme henne når hun nettopp har våkna kanskje, at hun er mer lysten da?

Skrevet

Prøver å time det slik:

Våkner mellom 0700-0800. Amming.

1.lur en gang mellom 0900-1000. Amming når han våkner og så en halv porsjon grøt

2. lur en gang mellom 14-15. Amming vanligvis både før han sovner og når han våkner

1800 - full porsjon grøt og amming etterpå.

Han her er vanskelig å få til å amme når det er mye folk eller aktiviteter rundt, så prøver å trekke meg tilbake til et stille sted med ham for å få han til å spise. Ellers blir det bare et par sugetak og melkesprut over en leende unge. Ikke så gøy hvis det er mange andre folk til stede..

Skrevet

Du må gjøre det du føler er riktig. Må ikke alltid høre på hs. Både når det gjelder amming og fast føde. Synes ikke det er noe galt å gi henne litt grøt eller noe annet hvis hun nekter å ta pupp.

Hos oss likte ikke E grøt før mye senere. Så hos oss gikk det mest i smoothie og søtpotet eller avokadomos. Noe hun elsket. 

Skrevet

Nå er jeg begynt på jobb jeg da, men dagene våre i ukene før det så omtrent slik ut: 

Våkner mellom 0500-0600 og får pupp

Første lur 0700-0800, får da pupp i senga mi og sovner i senga si etterpå, slik at jeg får sove litt til

Frokost rundt 0900: brødskive og vann

Andre lur ca 1100, får pupp først

Lunsj rundt 1200: fruktmos av ett eller annet slag og vann

Tredje lur ca 1300, får pupp først

Middag rundt 1500: middagsglass eller most versjon av vår mat og vann

Fjerde lur rundt 1600-1700, får pupp først

Kveldsgrøt 1830

Kveldspupp 1900-1930

Nattpupp 1 rundt midnatt

Nattpupp 2 rundt 0300

Totalt blir det vel da seks amminger om dagen og to om natta. Av og til tre om natta. Nå som jeg er begynt å jobbe er vi nede i fire amminger om dagen og to om natta. Han er åtte mnd nå, så det er innafor skulle jeg tro. Han får også bare en pupp om gangen, når den er tom er han enten trøtt og vil sove, eller mett, eller lei ;) 

Gjør det som føles rett. Gi pupp når du vil, og gi mat når du vil. Alle disse rådene man får hos helsesøster er ikke nødvendigvis det som er riktig for dere. 

Skrevet (endret)

Takk, snille dere! :)

Jeg ammer fremdeles endel på natta, og særlig på morgenkvisten klarer jeg ofte å utsette morgenen med å tilby pupp så hun sovner igjen. Hun spiser dermed ofte ca 7-8, og så våkner hun 8-9 en gang. Nå er vi oppe i to måltider om dagen, og da ville jeg gjerne hatt det første før første dupp som er ca 11 (litt avhengig av når hun står opp), for da pleier vi som regel å gå ut på trilletur eller hvis det er noe vi skal. Er ofte ute noen timer, så blir mat så seint hvis hun ikke får det før 11. Bør jo også spise før hun blir altfor trøtt, så ca 10 hadde vært passe, men de siste dagene har hun da ikke vært sulten nok og hyyylt på puppen - eller sånn som i dag, glist og laget godlyder, men absolutt ikke vært interessert i pupp. Tror likevel hun kunne ha syntes det var greit med noen skjeer mat, hun er jo uansett så liten at hun ikke får enorme porsjoner, og hun syns det er veldig godt. (Bortsett fra potet. :fnise:) Tror jeg skal forsøke å bare gi henne litt vann til istedenfor hvis hun ikke vil ha pupp, så ser vi hvordan det går... Samme på kvelden, får heller se om hun vil ha litt pupp på senga etterpå hvis hun ikke vil ha først. 

Jeg ammer jo hele natta føles det som, så det er jo ingen fare for produksjonen akkurat. :P 

@Trampe Fire lurer på dagtid, wow! Her har vi bare to, kanskje tre hvis hun sovner litt tidligere OG sover litt kortere enn vanlig. 

Endret av juliane
Skrevet

Nå er jo kanskje jeg litt annerledes fordi jeg gjerne vil slutte å amme.. 
Men jeg tenker at om ungen er sulten så er det bedre at du gir grøt enn at du krangler om å prøve å gi pupp... Det ødelegger mer enn det er verdt (og er mest sannsynlig bare en fase). 

Hvorfor sier HS at du skal amme først? 
Vi er nede i 3 amminger i døgnet nå (og ingen av dem er på natta) uten at det har ødelagt noe for produksjonen så hvis det er grunnen så har i alle fall ikke det ødelagt noe her.. 
Trodde det kunne være lurt når man innfører nye matvarer med tanke på at magen ikke skal få sjokk, men synes det virker litt i overkant å måtte på amme før hvert måltid hver gang.. :klo:

Skrevet

Jeg regner med det er en kombinasjon av at hun skal få væske, ikke spise for mye av den andre maten (hun er jo bare 5 mnd), ha noe "kjent" i magen når hun får noe nytt og å opprettholde produksjonen min? :vetikke: Men da tror jeg jeg forsøker å gi mat selv om hun ikke vil ha melk først altså, så ser vi hvordan det går. Kanskje hun vil ha litt pupp etterpå. Etter at jeg skrev innlegget her har hun selvfølgelig tatt pupp med den største glede, så kanskje jeg slipper å tenke noe mer på det. :fnise: 

Skrevet

Vi må ha fire på dagtid, for de er så korte :sukk: 

Hadde han sovet en time i slengen eller mer, hadde vi kunnet korte det ned. De dagene han slår til og sover en time på den ene holder det med tre. En gang sov han to timer på den i midten, og da holdt det med to. Hvis vi kutter ned, blir han så trøtt at kveldsgrøt blir et mareritt... 

Godt at hun vil ha pupp igjen :jepp: 

Skrevet

Så bra hun vil ha pupp igjen! Det må jo være frustrerende med babyer innimellom, kan de ikke bare skjønne at det er til deres eget beste å spise godt, sove godt og ta livet med ro liksom? :fnise: Skjønner forøvrig hva dere tenker i forhold til flytting og nytt og ukjent område, men som du sier, det er jo ikke sånn at dere automatisk er låst der om dere virkelig ikke trives. Det meste går det an å forandre etterhvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...