AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Hva har du prøvd og hva anbefaler du? Hadde også vært greit med svar fra noen som reagerer på østrogen, for det gjør nemlig jeg... Jeg bruke Cerazette og glemmer piller regelmessig. Har ikke merket til noen bivirkninger, og sånn sett er den perfekt. Men jeg og kjæresten har mindre sex pga. at jeg glemmer piller hele tiden og vi begynner å bli lei. Jeg er veldig skeptisk til ting som skal settes inn i meg eller under huden, så vet ikke om jeg tør å bruke spiral eller p-stav, men... Det skal være trygt da. Er bare så redd for ting som skal føres inn i kroppen; får frysninger. Men sett bort i fra min redsel for spiral og p-stav; anbefales det? I så fall, hvilken anbefales for meg som reagerer negativt på østrogen? Eller, hvilken likte du best? Burde gå til legen, men har ikke råd enda. Greit å kanskje få svar fra noen som har prøvd ut noe av dette. Anonymous poster hash: 364a6...149
PrincessConsuela Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Jeg fikk satt inn en p-stav (3 åring) mens jeg studerte i England ettersom det var gratis og det var fristende å "miste" mensen. Det funket helt fint: hadde blødninger ca 1 måned etter den var satt inn, men etter det hadde jeg ingenting i 1.5 år! :D Tok den ut nå i januar (måtte ut nå i desember) ettersom jeg hadde hatt små blødninger i noen måneder, og gynekologen sa jeg hadde fått en liten cyste. Etter 2 sykluser med progesteron var cysten borte og jeg har nå fått satt inn en spiral som er hormonfri. Måtte ta sterke smertestillende før den ble satt inn, ettersom jeg har prøvd en gang tidligere og da fikk gynekologen ikke satt den inn fordi det var for smertefullt og jeg klarte ikke å slappe av. Kan ikke si så mye om spiralen enda, men p-staven er helt grei - men man reagerer nok på den forskjellig
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Jeg fikk satt inn en p-stav (3 åring) mens jeg studerte i England ettersom det var gratis og det var fristende å "miste" mensen. Det funket helt fint: hadde blødninger ca 1 måned etter den var satt inn, men etter det hadde jeg ingenting i 1.5 år! :D Tok den ut nå i januar (måtte ut nå i desember) ettersom jeg hadde hatt små blødninger i noen måneder, og gynekologen sa jeg hadde fått en liten cyste. Etter 2 sykluser med progesteron var cysten borte og jeg har nå fått satt inn en spiral som er hormonfri. Måtte ta sterke smertestillende før den ble satt inn, ettersom jeg har prøvd en gang tidligere og da fikk gynekologen ikke satt den inn fordi det var for smertefullt og jeg klarte ikke å slappe av. Kan ikke si så mye om spiralen enda, men p-staven er helt grei - men man reagerer nok på den forskjellig Okei Opplevde du av p-staven flyttet på seg og du måtte få den på riktig plass? Kunne du kjenne at den var under huden din? Oppsto det noe slags irritasjon e.l.? (Den kan vel ikke stikke hull på huden?? ) haha... Det eneste jeg nesten utelukker er spiral pga smertene ved innsetting og det at den kan flytte på seg. Man bør vel sjekke om trådene er der regelmessig, tror jeg at jeg leste en plass. Men det fungerer vel greit for de fleste ts Anonymous poster hash: 364a6...149
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Har di vurdert p-ring?Anonymous poster hash: 6be56...fbf 1
PrincessConsuela Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Nei, staven satt helt fint og rørte seg ikke - men du kjenner jo at den er der om du føler med fingrene (som en tannpirker). Jeg hadde ingen plager med den, men jeg har hørt at det er noen som har problemer med å få den ut igjen fordi de som har satt den inn ikke har vært flinke nok. Men, slik det var med meg (vet ikke om det er det samme i Norge) så er det en "pistol" som setter den, så det er ikke manuelt Spurte om tråden til spiralen når jeg fikk satt den inn, og gynekologen sa det jeg ikke trengte å gjøre noe som helst! Han kuttet tråden ganske høyt oppe tror jeg, og han sa jeg kun trengte å komme tilbake om jeg hadde plager - ellers så må jeg på årlig kontroll for å sjekke at alt er bra, men det synes jeg er helt greit
Gjest sjakkmatt Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Hei Jeg fikk også satt inn p-stav for ca et år siden. Jeg mistet mensen de tre første månedene og hadde ganske så hormonelle svingninger, men etter dette har det stabilisert seg fint. Jeg fikk mensen tilbake og den er normal som før jeg tok staven. Kan virkelig anbefale det! Er så deilig å slippe å tenke på de pillene hver dag. Ei venninne av meg satte inn stav ca samtidig og hun blødde en hel del i starten, så det varierer nok fra person til person ja! Det eneste jeg går og tenker på er om jeg tør å stole på at den holder i tre hele år eller om jeg tar den ut før, hehe.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Har di vurdert p-ring?Anonymous poster hash: 6be56...fbf Nei, har ikke det. Det er for mye å tenke (huske) på for min del. Jeg er så utrolig glemsk; jeg bør egentlig ha noe som er i kroppen over lengre tid, framfor et par uker om gangen Nei, staven satt helt fint og rørte seg ikke - men du kjenner jo at den er der om du føler med fingrene (som en tannpirker). Jeg hadde ingen plager med den, men jeg har hørt at det er noen som har problemer med å få den ut igjen fordi de som har satt den inn ikke har vært flinke nok. Men, slik det var med meg (vet ikke om det er det samme i Norge) så er det en "pistol" som setter den, så det er ikke manuelt Spurte om tråden til spiralen når jeg fikk satt den inn, og gynekologen sa det jeg ikke trengte å gjøre noe som helst! Han kuttet tråden ganske høyt oppe tror jeg, og han sa jeg kun trengte å komme tilbake om jeg hadde plager - ellers så må jeg på årlig kontroll for å sjekke at alt er bra, men det synes jeg er helt greit Ok! Men det høres jo egentlig greit ut. Tror jeg skal prøve ut p-stav, etter en samtale med legen for å høre hva han tenker. Hei Jeg fikk også satt inn p-stav for ca et år siden. Jeg mistet mensen de tre første månedene og hadde ganske så hormonelle svingninger, men etter dette har det stabilisert seg fint. Jeg fikk mensen tilbake og den er normal som før jeg tok staven. Kan virkelig anbefale det! Er så deilig å slippe å tenke på de pillene hver dag. Ei venninne av meg satte inn stav ca samtidig og hun blødde en hel del i starten, så det varierer nok fra person til person ja! Det eneste jeg går og tenker på er om jeg tør å stole på at den holder i tre hele år eller om jeg tar den ut før, hehe. Okei Synes det høres ut som et greit prevensjonsmiddel da, og ikke så skummelt som jeg trodde. Lurer på hvordan man finner ut om den holder. Kanskje man bør gå og sjekke hos legen av og til..? ts Anonymous poster hash: 364a6...149
Fireflies Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Fikk beskjed om når jeg spurte om p-stav hos legen at jeg skulle være relativt tilbakestående før jeg fikk det.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Jeg anbefaler p-ring. Anonymous poster hash: 63326...94d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Hva med p-sprøyte da? Det har jeg erfaring med stopper mensen. Og ikke noen plager. Anonymous poster hash: 89370...27d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #11 Skrevet 22. april 2015 Hormonspiral! Ingen hormoner, så mister ikke mensen.Anonymous poster hash: 14725...a3a
peppermyntete Skrevet 22. april 2015 #12 Skrevet 22. april 2015 Har to venninner som ikke tålte p-stav (de blødde i ett sett et halvt års tid før de gav opp) og selv har jeg kun forsøkt p-piller siden det funker utmerket for meg. Jeg har forresten også venninner som er superfornøyde med spiral (både kobber og hormon). De to på kobber kan ikke bruke noe med hormoner i så de hadde jo ikke store valget men det funker visst bra for begge.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 Hva med p-sprøyte da? Det har jeg erfaring med stopper mensen. Og ikke noen plager. Anonymous poster hash: 89370...27d Skulle gjerne prøvd, men er dessverre en person som besvimer så snart jeg får en nål i meg. Tåler svært lite før jeg faller i bakken egentlig haha... Har skjedd alt for mange ganger, så da er det prevensjonsmiddlet utelukket, for nå. TS Anonymous poster hash: 364a6...149
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #14 Skrevet 22. april 2015 Hormonspiral! Ingen hormoner, så mister ikke mensen.Anonymous poster hash: 14725...a3a Kobberspiral mener du? Hihi. Har det selv, veldig fornøyd!Anonymous poster hash: 14725...a3a
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. april 2015 #15 Skrevet 22. april 2015 Jeg har hormonspiral, kjempefornøyd, ikke hatt mensen på 2 år
Gjest sjakkmatt Skrevet 22. april 2015 #16 Skrevet 22. april 2015 Fikk beskjed om når jeg spurte om p-stav hos legen at jeg skulle være relativt tilbakestående før jeg fikk det. Hva mener du med relativt tilbakestående? Uansett: Hvis du ikke er så glad i sprøyter bør du også revurdere p-stav. Du får lokal bedøvelse og legen "skyter" en liten pinne inn ved undersrmen, så man kjenner ikke noe og det eneste jeg synes var ubehagelig var at væsken (steriliseringen antar jeg) var litt kald, haha. Så det var overhode ikke farlig, men selve settingen kan føles ekkel hvis du ikke trives med den slags. Og når det gjelder varighet tror jeg egentlig den holder i mer enn tre år, men de har satt den som "sikkerhetsgrense", så det skal ikke være noe å bekymre seg over (men jeg kommer nok til å ta den ut etter to og et halvt uansett:p) Mitt siste tips ved pstav er at du bør være sikker på at du ikke ønsker barn de neste tre årene. Du kan selvfølgelig ta den ut før, men det koster jo ca 1000 kr og det er ikke verdtå bruke så mye penger hvis du ikke tror de vil være verdt det
LiKa1986 Skrevet 26. april 2015 #17 Skrevet 26. april 2015 Jeg har prøvd både p-stav og p-sprøyte, men blødde såpass mye på begge, så fant ut at jeg mest sannsynligvis ikke tålte hormonene i de (ikke spør meg hvilke). Men fungerer kjempegodt på p-piller, da det er andre hormoner i dem. Men tror legen kan teste deg for om du tåler hormoner i p-stav eller sprøyte, dumt å begynne med noe langsiktig hvis du ikke skulle tåle dem.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #18 Skrevet 26. april 2015 P-ring er jo genialt! Jeg sluttet med p-piller fordi jeg stadig vekk glemte dem. Med p-ring setter jeg huskelapp på mobilen på hver fjerde uke ("gjentakende avtale") for å ta den ut, og så uken etter det (hver fjerde uke der også) for å sette inn ny. Lett som en plett og mensen kommer på samme tidspunkt hver gang. Menssmertene er også mye mer moderate. Etter mine erfaringer anbefaler jeg ikke p-sprøyte. Jeg mista mensen, og det er jo flott, men jeg mista også det som var av slimhinner der nede. Helt tørt, lukta ingenting engang, og man kunne jo tenkt at det var fint, men det er jo meningen at man skal ha en naturlig bakterieflora. Det ga masse sopproblemer, og å være så tørr er jo ikke akkurat noen høydare for sexlivet. Anonymous poster hash: 97218...369
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #19 Skrevet 26. april 2015 Innsettingen av p-stav går veldig fint! Jeg er veldig pinglete på slikt selv, og blir både kvalm og svimmel av små kutt o.l. Men man kjenner virkelig ingenting pga lokalbedøvelsen og så lenge man ser vekk får man faktisk ikke med seg noe som helst. Vips er den inne. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne prøve meg på cerazette i 3 mnd før jeg satte inn p-stav for å sjekke hvordan jeg reagerte på de, da staven er nokså lik. Valgte å ikke gjøre det fordi jeg glemmer å ta piller, men dersom du reagerer fint på cerazette bør jo p-staven også fungere fint. Anonymous poster hash: db54c...3bc
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #20 Skrevet 26. april 2015 Jeg er superfornøyd med både hormospiral (null mensen) og kobberspiral. Trenger ikke tenke på prevensjon på 5 år om du synes piller er vanskelig å huske på Har også testet p-ring, da hadde jeg soppinfeksjon konstant, så ingen slager hos meg. Anonymous poster hash: 72042...1a5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå