Gå til innhold

Gener som har spilt dere et puss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noengang eksempler på gener som har spilt dere et puss 😄? For eksempel to kortvokste foreldre som har fått lange barn, to sindige, rolige foreldre som har fått ei lita kruttønne etc.

Bare et forsøk på å starte en litt morsom tråd altså!

Anonymous poster hash: 3e574...935

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både faren og jeg er ganske små, jeg er under 1.60 og faren er under 1.70. Sønnen vår ser ut til å bli over 2 meter. Men sånn er menn på morsiden av min familie, så det var ikke så veldig overraskende.

Det som derimot er litt mer overraskende, er at søsteren min har en sønn som alle sier er sååå lik på faren sin. Så kom sønnen min 8 år senere og er kliss lik fetteren sin. :fnise: Så regner med de to gutta egentlig er mest lik på noen ukjente forfedre søsteren min og jeg har.

Anonymous poster hash: 056ab...d9e
Gjest frk_Molly
Skrevet

Et vennepar av meg, begge med blondt slett hår og med blå øyne, fikk en liten datter med vakre brune øyne, mørkebrunt krøllete hår og nydelig olivenhud. Ser ganske morsomt ut:) Gener kan være pussige noen ganger :)

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av meg, begge med blondt slett hår og med blå øyne, fikk en liten datter med vakre brune øyne, mørkebrunt krøllete hår og nydelig olivenhud. Ser ganske morsomt ut:) Gener kan være pussige noen ganger :)

Trodde ikke to med blå øyne kunne få barn med brune øyne? Eller har ting endret seg siden jeg hadde naturfag:)

Ikke noe spesielt her, men datteren vår er helt blond og blåøyd. Jeg har mørkebrunt hår og mannen mørk kommunefarge.

Anonymous poster hash: ede06...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i barnehage, hvor det var en gutt med blå øyne, veldig lyst hår og lys hud. Mor var halvt afrikansk, så hun hadde jo svart hår, brune øyne og svakt brun hud. Far var afrikansk, og av den mørkere sorten. Husker jeg fikk litt sjokk første gangen.

Ellers har både jeg og far mørkebrunt hår, ene barnet har lyseblondt hår

Anonymous poster hash: ce9ef...ef3
Gjest Honeyblossom
Skrevet (endret)

Ingen av foreldrne mine er høyere enn 1,72, men broren min er av en eller annen grunn blitt 1,96. Jeg pleier å kødde med han å si at det egentlig er postmannen som er faren hans. :tongue:

Endret av Honeyblossom
Gjest Mythic
Skrevet

Her er alle i familien ganske lave, både på mor- og farssiden, både besteforeldre og foreldre. Jeg har en sønn som er 176, også fikk vi en som er nesten 2 meter høy. Helt merkelig, og jeg skjønner ikke hvor han har høyden sin fra. Begge gutta mine har brune øyne, og alle i familien har blå, både jeg, mine foreldre og besteforeldre på farssiden. Den eneste som har brune, er far til gutta mine, til tross for at begge hans foreldre har blå øyne.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen store greier men. Mamma og pappa var lyyys blond da de var små, jeg var lyyys blond da jeg var lita. Alle tre er mørk, mørk blond nå. Brore min er fortsatt lys blond i voksen alder. Både jeg, mamma og pappa har noen ekstra kilo for mye, broren min er tynn.Bror som er den heldige av oss med andre ord.

Anonymous poster hash: 5d735...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av oss er begge ganske bleke og blir aldri brune, men har fått ei datter som får nydelig farge når hun soler seg. Det er visst noen besteforeldre som har en del pigment og det hoppet tydeligvis over en generasjon.

Ellers kjenner jeg minst to par hvor begge foreldrene er blåøyde, men hvor er av barna har brune øyne. Mener å ha lest at det kan skje fordi det som kan se ut som blå øyne, faktisk kan ha brune elementer i seg som kan arves videre.

Anonymous poster hash: 3e574...935

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke to med blå øyne kunne få barn med brune øyne? Eller har ting endret seg siden jeg hadde naturfag:)

Ny forskning viser at det er flere genpar som avgjør øyenfarge enn man trodde før, så det er mulig at to med blå øyne får brune.

Skrevet

Meg og bf er begge utenlandske med brune øyne og brunt hår. Sønnen vår er blond med blå øyne :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om 2 par hvor den ene har mørkt hår og den andre blondt, som har fått barn med oransje hår, jeg har overhodet ikke noe i mot oransj hår, men litt rart at mørkt + blondt = oransj :fnise: Nei, postmannen har ikke vært involvert :laugh:

Anonymous poster hash: 62fcc...a45
AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: ede06...f2d

Det vi lærte på ungdomsskolen var grovt forenklet jallabiologi, så ja, det har endret seg etter at man ble voksen.

Anonymous poster hash: dba2a...9b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om 2 par hvor den ene har mørkt hår og den andre blondt, som har fått barn med oransje hår, jeg har overhodet ikke noe i mot oransj hår, men litt rart at mørkt + blondt = oransj :fnise: Nei, postmannen har ikke vært involvert :laugh:

Anonymous poster hash: 62fcc...a45

Ikke rart i det hele tatt. Mørkhårete kan være bærer av rødt, men det synes ikke fordi håret er for mørkt. Mørkhårete kan også være bærer av blondt, så dersom begge disse slår til vil den rød fargen tre frem med en gang man har 2x lyse gener. (enkelt forklart)

Anonymous poster hash: dba2a...9b6

Skrevet

Min mor er blond, min far er rødhåret, søsknene mine er blonde, alle slektninger er enten blonde eller rødhårete, men jeg og min kusine har mørkt hår ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ny forskning viser at det er flere genpar som avgjør øyenfarge enn man trodde før, så det er mulig at to med blå øyne får brune.

Det er også mulig når både hår, øyne og hudfarge ikke stemmer med foreldrenes, at det finnes en annen forklaring. Men det bringer ikke noe godt med seg å spekulere over perifere bekjentes interne saker.

Anonymous poster hash: ef656...924

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en venninne som er 155cm høy, har mørkebrunt hår og blir nøttebrun om sommeren. De to søsknene hennes er over 180cm (søster) og over 195 (bror). De er begge blonde, og blir bare røde, ikke brune om sommeren. De er forøvrig kliss like mor og far og nesten hele resten av slekta. Venninnen min sin farmors søster er den eneste som ser ut som henne, og det finnes også enkelte eksempler bakover i familien (har de som driver med slektsforskning funnet ut). Disse små, mørke dukket opp i familien ikke så lenge etter at et portugisisk skip forliste utenfor stedet der familien kommer fra en gang på 1700-tallet. Det var visstnok ikke så mange som overlevde, men noen klarte tydeligvis å legge igjen noen gener på veien 😁

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen der hele familien er helt blonde unntatt en.. Han har fått kullsvart hår :P

Anonymous poster hash: 13cce...982
AnonymBruker
Skrevet

ikke akkurat noe puss, men jeg kjenner et norsk-indisk par hvor hun er typisk mørk inder og han er typisk blond nordmann. datteren er prikk lik mor og sønnen prikk lik far - så søsknene ser ikke ut som søsken overhodet.

Anonymous poster hash: 1c87a...051
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldrene mine og de tre søstrene mine er overvektige og over 175 cm. Jeg er 170 cm og naturlig slank og atletisk. Jeg var heldig med den.

Anonymous poster hash: 61ba8...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...