Gå til innhold

Sobril utgått på dato


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere dømmer meg, jeg har sobril liggende til å bruke KUN foran situasjoner som gir meg ekstra angst som tannlege, operasjoner, blodprøve hos legen og sånt. Tar aldri i andre situasjoner selv om jeg sliter veldig med sosial angst. Liker nemlig ikke å ta sånt. Tar en pille max to ganger i året og det er også derfor de jeg har har gått ut på dato. De gikk ut i august 14 og imorgen skal jeg til legen og er livredd siden jeg har legeskrekk. Men jeg må da jeg har en alvorlig nevrologisk sykdom i tillegg til angsten. Tar da sobril for å få sove natta før og slippe å være så innmari redd. Er det farlig om jeg tar en pille ikveld selv om den er utgått på dato?

Anonymous poster hash: 1b016...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være et sjansespill å ta medikamenter som er gått ut på dato. Men så kommer det jo også an på hvor lenge siden det gikk ut på dato. Men jeg vil tro at det går bra med Sobril, det eneste jeg kan tenke meg kan skje er at virkestoffet blir svakere. Men ikke kompenser for dette ved å doble dosen.

Skrevet

Du kan saktens ta den, men vær forberedt på at den da kan ha redusert effekt. Og du skal ikke til legen før i morgen. Hvorfor ikke bare ringe legen din nå, og spørre om h*n kan skrive ut resept til deg. Da kan du også forklare situasjonen, så kanskje h*n skriver ut Sobril til deg i dag, du får den vel på elektronisk resept, og da kan du jo hente den på apoteket i dag hvis legen kan ordne det så fort, eller hente det i morgen hvis det er tid før legetimen.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være et sjansespill å ta medikamenter som er gått ut på dato. Men så kommer det jo også an på hvor lenge siden det gikk ut på dato. Men jeg vil tro at det går bra med Sobril, det eneste jeg kan tenke meg kan skje er at virkestoffet blir svakere. Men ikke kompenser for dette ved å doble dosen.

Et sjansespill? :) Flytende medikamenter har redusert holdbarhet, men det er jo begrenset hva som kan skje med medikamenter i pilleform, ammet enn at virkningen avtar?

Anonymous poster hash: 9e392...279

AnonymBruker
Skrevet

Takk, dere. Nei, jeg tar bare en pille. Tør ikke doble dosen, da er jeg redd jeg forsover meg imorgen. Blir jo så sløvav dem. Hater å være så redd for alt. :( men i situasjoner med lege og tannlegebesøk hjelper de veldig. Føler meg dum og mislykket pga denne angsten. :(

Anonymous poster hash: 1b016...2ca

Skrevet

Et sjansespill? :) Flytende medikamenter har redusert holdbarhet, men det er jo begrenset hva som kan skje med medikamenter i pilleform, ammet enn at virkningen avtar?

Hvis det er snakk om livsviktige medikamenter vil jeg kalle det et sjansespill, ja.

Skrevet (endret)

Takk, dere. Nei, jeg tar bare en pille. Tør ikke doble dosen, da er jeg redd jeg forsover meg imorgen. Blir jo så sløvav dem. Hater å være så redd for alt. :( men i situasjoner med lege og tannlegebesøk hjelper de veldig. Føler meg dum og mislykket pga denne angsten. :(

Anonymous poster hash: 1b016...2ca

Det er ikke bare du som er sånn. Som sagt så kan du prøve å be legen om å skrive ut ny til deg i dag. Om du ikke får snakke direkte med legen din så forklarer du situasjonen for telefonvakta.

Endret av Millimani
Skrevet

Takk, dere. Nei, jeg tar bare en pille. Tør ikke doble dosen, da er jeg redd jeg forsover meg imorgen. Blir jo så sløvav dem. Hater å være så redd for alt. :( men i situasjoner med lege og tannlegebesøk hjelper de veldig. Føler meg dum og mislykket pga denne angsten. :(

Det er nok flere enn du tror som sliter med angst :) Har du prøvd å oppsøke hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan saktens ta den, men vær forberedt på at den da kan ha redusert effekt. Og du skal ikke til legen før i morgen. Hvorfor ikke bare ringe legen din nå, og spørre om h*n kan skrive ut resept til deg. Da kan du også forklare situasjonen, så kanskje h*n skriver ut Sobril til deg i dag, du får den vel på elektronisk resept, og da kan du jo hente den på apoteket i dag hvis legen kan ordne det så fort, eller hente det i morgen hvis det er tid før legetimen.

Får ikke henter idag dessverre og timen er imorgen tidlig, så må ta ikveld før jeg legger meg. Ellers et godt tips om jeg bare hadde fått hentet idag. Får bare ta en pille og håpe den virker. Har ligget mørkt og i ikke for varm romtemperatur hele tiden.

Anonymous poster hash: 1b016...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om livsviktige medikamenter vil jeg kalle det et sjansespill, ja.

Sobril kan neppe klassifiseres som et livsviktig medikament. Hvis vi snakker om for eks hjertemedisiner, er jeg enig i at det kan være farlig om virkningen er redusert.

Anonymous poster hash: 9e392...279

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok flere enn du tror som sliter med angst :) Har du prøvd å oppsøke hjelp?

Jeg tør ikke søke hjelp. Tør ikke gå til

Psykolog og tør ikke gå på medisiner fast av frykt for å bli avhengig og/eller bli feit. Har veldig dårlig selvtillit og. Men skal nevne det for legen imorgen siden jeg må ha sobril til jeg skal til tannlegen. Jeg er veldig sånn som skal greie meg sjæl selv om jeg ofte må snu om jeg går tur med hunden i skogen og ser folk. Ikke alltid jeg må det, men ganske ofte. Jeg klarer meg jo selv om jeg ikke klarer å være så sosial. Også er det lege, tannlege og sånt, det er fali det. Æsj.

Anonymous poster hash: 1b016...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst?! Råder folk her inne andre om å ta medisiner som er utgått på dato? Er det noen her som kan bevise at de er apotekerteknikere eller leger tru?



Anonymous poster hash: 0a33b...f31
  • Liker 2
Skrevet

Sobril kan neppe klassifiseres som et livsviktig medikament. Hvis vi snakker om for eks hjertemedisiner, er jeg enig i at det kan være farlig om virkningen er redusert.

Ja, det var derfor jeg skrev "medikamenter" i mitt innlegg. Jeg skrev også at Sobril mest sannsynlig ikke ville være farlig.

Jeg synes det er viktig å informere om at selv om ett medikament kan tas etter utgått dato, betyr ikke det at dette gjelder for alt.

Skrevet

Seriøst?! Råder folk her inne andre om å ta medisiner som er utgått på dato? Er det noen her som kan bevise at de er apotekerteknikere eller leger tru?

Det er ingen som råder noen til å ta medikamenter som er utgått på dato. Men TS sin situasjon er litt spesiell, og det utgjør ingen reell fare ved å ta Sobril som har gått ut på dato.

Skrevet

Jeg tør ikke søke hjelp. Tør ikke gå til

Psykolog og tør ikke gå på medisiner fast av frykt for å bli avhengig og/eller bli feit. Har veldig dårlig selvtillit og. Men skal nevne det for legen imorgen siden jeg må ha sobril til jeg skal til tannlegen. Jeg er veldig sånn som skal greie meg sjæl selv om jeg ofte må snu om jeg går tur med hunden i skogen og ser folk. Ikke alltid jeg må det, men ganske ofte. Jeg klarer meg jo selv om jeg ikke klarer å være så sosial. Også er det lege, tannlege og sånt, det er fali det. Æsj.

Jeg synes det er kjempebra at du er skeptisk til legemidler, for det er mange leger som skriver ut avhengighetsskapende medikamenter i hytt og pine. Men jeg synes du skal ta det opp med legen din, om du klarer det, så hun får henvist deg til en psykolog, og evt. gitt deg noen medikamenter som kan hjelpe deg når du skal til psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som råder noen til å ta medikamenter som er utgått på dato. Men TS sin situasjon er litt spesiell, og det utgjør ingen reell fare ved å ta Sobril som har gått ut på dato.

Jo det blir ufarligjort og fremstillt som det ikke er noen fare å ta. Å komme med slike råd kan være direkte skadelig, jeg har rapportert tråden. Dette er fullstendig horribelt!

Anonymous poster hash: 0a33b...f31

  • Liker 1
Skrevet

Jo det blir ufarligjort og fremstillt som det ikke er noen fare å ta. Å komme med slike råd kan være direkte skadelig, jeg har rapportert tråden. Dette er fullstendig horribelt!

Hva er så faren ved å ta Sobril som er gått ut på dato?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er så faren ved å ta Sobril som er gått ut på dato?

Fordi den har gått ut på dato. Ingen av dere har noen kompetanse til å vite at det ikke er skadelig. For alt dere vet kan TS bli syk av det eller nyrer osv. ta skade av det. En holdbarhetsdato er der for å fortelle deg at medisinen skal taes innen ett gitt tidsrom.

Anonymous poster hash: 0a33b...f31

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Frk.K, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...