Gå til innhold

Narkotika - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om ulike narkotiske stoffer, samt "kjennetegn" på misbruker?

Trenger litt input her.

(Waco - IKKE svar på denne! *banke* :D)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hallo, alle veit at man blir gatejunkienarkoman dersom man prøver hasj en gang for det har nemlig myndighetene lært oss.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjempesaklig svar!!! :evil:

Hvis spørsmålet er seriøst ment finner du jo mye info på nettet.

www.mot-narkotika.no er en adresse hvor du i allefall finner info om de ulike stoffene.

Skrevet

Jepp, men det var ikke hasj-debatten jeg ønsket å sette i gang her...

Skrevet

Siste gjest, vi posta på likt. :) Takk skal du ha.

Skrevet

hadde alt dem sier om narkotika vært sant hadde ingen brukt dop.....

Gjest *Perser*
Skrevet

Hei

hmm det er vanskelig å utale seg når du ikke nevner hva da! men jeg får prøve noe av det jeg vet av kjennetegn

hasj: røde øyner, små pupiller, ukontrolert latterkick, veldig sløv, ukontrolert bevegelser, mat kick, tørs, går ikke an å ha vanlig samtale altså glemmer ut hva personen snakker om, kan bli veldig parnoid!

speed: store pupiler, helt gira, tørst, kan ikke stå i ro, av og til røde øyner, snakker hele tida, eller må gjøre ett eller annet og her glemmer personen ut hva personen snakker om etter en liten stund altså sporer av og klarer ikke å spore inn igjen! har personen vært lenge om gangen på speed, kan han bli veldig veldig parnoid! usikker, men samtidig tror han at han er tøff! nesen renner!

XTC: veldig veldig store pupiler, av og til kan han ikke fokusere. kan ikke stå i ro, av og til kan ikke i hele tatt stå! slikker seg selv rundt munnen, øyene ruller, det ser ut at personen har orgasme (!) han har nok det også da! kan bli parnoid, men det avhengi av hva han har tatt! gi faen innstillingen pga han har det for godt til kunne bry seg om noe annet som er ikke så godt!

Cocain, veldig store pupiler, tror at han er veldig tøff, danse kick, nesen renner, tror han er verdens mester! er ikke redd for noen! kan ikke stå i ro!

GHB: store pupiler, kan ikke fukosere, kan ikke stå i ro, for det meste kan han ikke stå skikkelig uten å holde seg fast i noe!

kvalm, besvimmel. velig redd og usikker! kan ikke føre en vanlig samtale med personen!

LSD: veldig veldig veldig store pupiler så stor at du ser ikke noe annet enn pupiler, ser nøye på ting, veldig skvetten, veldig usikker, kan ikke ha en samtale uten at personen sporer av etter faktisk hver 3-4sekund! for personen virker alt så dypt og når en person har tatt LSD ER DET BEST Å LA HAM TRIPPE FERDIG, HVIS IKKE KAN HAN ALDRI KOMME SEG NED IGJEN!!!! Veldig parnoid, og tror at alle er etter ham hvis noen prøver å være stygg mot ham, i det tilfelle kan han ta livet av seg selv hvis det blir for mye! så for all del ikke skrem personen når han tripper på lsd!!!!

heroin: veldig veldig veldig små pupiler, sår på armene, personen er rett og slett i sin egen lille verden!

'

flainsopp, han har store pupiler, han går ikke, han svever, tror han da, han tror at han gjør så store bevegelser men han bare står der og ser faktisk veldig teit ut! i mange tilfaller masse latterkick! her gjelder nesten de samme kjennetegnene som lsd!

håper det hjalp litt, og håper at det er ikke noen av dine som har narkotiske problemer! men bare spør hvis du lurer på noe mer så skal jeg prøve så godt jeg kan å hjelpe deg mer!

lykke til

Skrevet

Det merkverdige i rusdebatten er at det kun er lov til å beskrive rusen utenifra....

Selv om waco har inngående selvopplevde kjennelser til disse drogene....., sensuerer man altså hans tekst....

Skrevet

Takk Perser!

Jo, det er dessverre en kamerat av meg som er ute og bøller til livet sitt. Jeg får ikke gjort stort uten å ha noe å slå i bordet med, jeg kjenner ikke engang lukten av hasj *flire*

Waco, forstår du ikke ordre? :P

Gjest *Perser*
Skrevet

hmm er du sikker på at det er hasj han holder på med da?

hvis det er det, så ser det du på øyene for at de er alltid rød! og øyene er mindre enn vanlig!

uffa trist å høre om kameraten din, si i fra hvis det er noe mer du lurer på eller vil bare snakke med noen! :)

Skrevet

Waco, dine beskrivelser var mye nærmere det som kalles "anbefalinger".

Narkotika er ikke til å spøke med, og man skal ikke la folk få inntrykk av at det er gøy. Det er det nemlig ikke, for den som har havnet i dette svineriet.

Ser du forskjellen?

Skrevet

Hei igjen Perser,

vel, han røyker sikkert en del hasj, men er mer bekymra siden han bruker kokain i tillegg. Og sikkert litt av hvert jeg ikke vet.

Skal prøve å fordype meg litt i sakene, kommer sikkert på flere spørsmål etterhvert - supert om jeg får mase på deg... ;)

Gjest *Perser*
Skrevet

uff så trist å høre amanda!

mange sier at man ikke kan bli avhengig av hasj, men man blir nok avhengig av rusen og når man blir avhengig så bedøver hasjen hjernecellene så da har han veldig store problemer når han ikke vil mer, han kommer til å slite når han vil se folk i øyene eller snakke med folk, det kommer han faktisk til å gjøre med uannset hva han putter i seg!

men angående cocain, uff det som er så drit med cocain det er at den dreper alt gode i hode, altså dreper de gode hjernecellene! og da kan han faktisk være veldig farlig! en venn av meg døde av noen som hadde tatt cocain, de drepte han! så vær forsiktig!

Kan jeg gi deg ett godt råd, la ham ruse seg, ikke prøv å hjelp ham nå mens han tror at han har det så kult, men si til ham hver gang du treffer ham at du er der for ham hvis han trenger deg, men aldri mas om at han skal slutte for da vil han ikke komme til deg når han trenger noen!

men ikke bland deg så mye for folk blir faktisk veldig skummle på cocain! de vet bare ikke hva de gjør for de tror de eier verden! så hold deg langt unna!

skulle ønske at jeg var der for vennen min og advarte han om rare folk som tar masse rart og tror de er noe stort, men han viste godt hvordan de var, men han tok sjansen men ble drept!!

men det er folk som kommer seg unna og klarer å holde seg langt vekke, så ikke gi opp :).

du er god som bryr deg om vennen din, men ikke la ham friste deg med noe! selv om det ser ut at han har det godt, (han har det nok godt der og da) men han kommer til å slite som bare det etterpå!

lykke til! og pass godt på deg selv, og når det gjelder narkotika så må du nok tenke først på deg selv! tror du makter å se ham helt jævlig?

kan du bare prøve å være vennen hans, uten at du begynner med noe selv!?

TENK PÅ DEG SELV NÅ, OG PASS GODT PÅ DEG SELV! han kommer til deg, men han gjør nok ikke det nå!

ps. ikke mas om at det er så farlig og masse annet for det gjør at det blir mer spennende! uffa nå må jeg slutte maser håll i hode på stakkas deg!

mener ikke å være så masete, men vil bare hjelpe!

enda en gang lykke til så masse :)

Skrevet

Hei Perser!

men angående cocain, uff det som er så drit med cocain det er at den dreper alt gode i hode, altså dreper de gode hjernecellene! og da kan han faktisk være veldig farlig! en venn av meg døde av noen som hadde tatt cocain, de drepte han! så vær forsiktig!

Jeg vet, jeg kjenner en som har brukt kokain i cirka 15 år, og han er totalt ødelagt i hodet. Ingen følelser, null empati igjen. Vanvittig.

Kan jeg gi deg ett godt råd, la ham ruse seg, ikke prøv å hjelp ham nå mens han tror at han har det så kult, men si til ham hver gang du treffer ham at du er der for ham hvis han trenger deg, men aldri mas om at han skal slutte for da vil han ikke komme til deg når han trenger noen!

Ja, litt redd for å mase for mye. Men, jeg har allerede snakket med ham, og sagt at det han gjør er helt uakseptabelt. Jeg klarer ikke å se på at en person blåser i ansvaret for seg selv, og ødelegger seg slik. Noen fikser det, men jeg er ikke en person som går unødvendig langt rundt grøten, selv om det kanskje er lurt. Tenker slik at på den måten er han alltid klar over mitt synspunkt, og kan også være sikker på at jeg mener det når jeg sier at han kan komme til meg om han vil.

skulle ønske at jeg var der for vennen min og advarte han om rare folk som tar masse rart og tror de er noe stort, men han viste godt hvordan de var, men han tok sjansen men ble drept!!

Så leit, Perser. Det er jo et viktig poeng, at ikke bare stoffet er farlig, men også miljøet rundt...

du er god som bryr deg om vennen din, men ikke la ham friste deg med noe! selv om det ser ut at han har det godt, (han har det nok godt der og da) men han kommer til å slite som bare det etterpå!

Jeg kommer aldri til å røre hasj en gang. Det er fordi jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg vet rører jeg litt, rører jeg alt. Så ingen fare, jeg har dessuten ikke veldig lyst til å se like fjern ut som ham... Mulig de tror de har det gøy, men intelligente blikk, det har de ikke...

tror du makter å se ham helt jævlig? kan du bare prøve å være vennen hans, uten at du begynner med noe selv!?

Første spørsmål: Ja. Jeg fikser å se ham helt jævlig, om det at jeg faktisk må det, er eneste mulighet for ham. Det handler ikke om meg, men om ham.

Andre spørsmål: Ja, absolutt. Jeg begynner ikke selv, det er en grunn til at jeg snakket med ham sist jeg så ham, og det er fordi jeg vet at det han gjør er forferdelig dumt. Gjør med andre ord ikke samme tabbe selv.

Takk for at du gidder å svare Perser, setter pris på det. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Min tre år yngre søster havna skikkelig på skråplanet her for to år siden og det første vi merket med henne var:

Blank i øynene (ofte)

Skulket skolen

begynte å henge mye ute på kvelder og i helger

Oppfarende

Det endte med at hun tok en overdose utenfor en av de lokale videregående skolene her i Stavanger. Hun overlevde og vi fikk henne tvangsinnlagt på Rogaland Psykiatriske. Dette er nå to år siden og det er først nå hun begynner å få litt orden på livet sitt. Hun har ellers fått diagnosen Manisk Depressiv og Psykotisk i tillegg.

Vær obs på tegnene og gå til et lokalt rådgivnings kontor for Narkotika.

Vi var heldige at hun overlevde begge forsøk.

Gjest *Perser*
Skrevet

Hei Amanda

det var godt å lese at du er så pass sterk! det er kjempe modig og flott gjordt av deg!

beundrer at du er så sterk og så fornuftig jenta!

ta så send meg PM hvis det er noe du vil snakke om eller spør!

og du, sku bare mangle at jeg ikke svarte deg! vil hjelpe de jeg kan hjelpe, så godt jeg kan :)

lykke til!

Gjest fialine
Skrevet

hei,

det er nok ikke helt riktig at man ALLTID blir røde i øynene av hasj. Men noen og sikkert mange blir tørre, så jeg ville vel heller sett om de brukte mye øyedråper...... bare en liten digresjon.

Og at hasj automatisk fører til tyngre stoffer, det er faktisk helt feil det også.

Alkohold og hasj skaper et lystforhold - dvs man blir lystavhengig mens de andre stoffene skaper et måforhold - dvs kroppen blir avhengig og man blir faktisk syk hvis man ikke får tilført stoffet.

Tiden det tar å bli kroppsavhengig av tyngre stoffer varierer helt fra person til person og seffers hvor mye og når....

En person som tar tyngre stoffer, må selv ønske å slutte. Det har overhode ingen hensikt å snakke til denne personen når han/hun er ruset - for da er alt greit, du er nødt til å snakke med han/hun i rene perioder. Men om du når frem - nei det er en helt annen sak.

Gjest Anonymous
Skrevet

Var det noen som skrev at det var alltid man ble rød i øynene - dersom det var tl meg så sa jeg bare hva som skjedde med min søster.

Men uansett man kan se etter tegn.

Skrevet

Takk for flere svar...

Kameraten min har allerede hoppet av studiene. Det gidder jeg ikke mase om - en konsekvens av valget han har tatt.

Jeg vil bare få ham til å forstå at det er hans ansvar å sørge for at konsekvensene ikke ødelegger livet hans. Jeg kan ikke passe på ham, jeg vil ikke heller. Være der, ja - passe på, nei.

Han er blank og rød i øynene, "vassent" blikk. Smiler og "ler" ("ha-ha-ha... jammen moro gitt... ha-ha...") til vanlig, men gråt når han skjønte poenget mitt. Han skjønte det, men kommer ikke til å gjøre noe med det.

Er ganske frustrert, er ikke engang særlig glad i ham, jeg bare kjenner ham for godt. Han skryter av at han doper seg, og liker ikke når jeg ikke henger meg på "koret". Bor veldig langt fra ham, så de siste "sjekkene" har gått via telefon.

Men nå skal jeg hjem, og leke mora hans... Det blir han sikkert kjempeglad for. :roll:

Jeg hater den rollen, men noen må stoppe den dumme gutten fra å fucke opp hodet sitt.

Det er ingen som selv har vært misbruker her, som vet hva man bør si - hva gir reaksjon?

Hva sitter, og ikke bare glir gjennom øra som alt "alle andre" sier?

Gjest Anonymous
Skrevet

Amanda: Jeg synes at du er ei go venninne jeg :wink: og jeg håper at du blir satt pris på. Men noe som er viktig at du husker å ta vare på deg selv samtidig også. Ønsker deg lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...