Gå til innhold

Hvordan unngå depresjon?


Fremhevede innlegg

Gjest Sleeve
Skrevet

Håper det finnes noen her inne som har gode råd til hvordan det kan bli litt lettere å komme seg gjennom dagene uten å "gå ned i kjelleren"?

Jeg har vært sykemeldt fra jobben i 14 dager nå, og venter på en ryggoperasjon som vil kreve ytterligere 3 mnd med hvile i ettertid. Jeg holder allerede på å gå på veggen. Jeg er veldig fornøyd med livet mitt, og vil ikke virke "klagete", men det å være sykemeldt og i stor grad, sengeliggende, tar mye av gleden min for alt annet. Mannen min hjelper meg opp av senga om morgenen slik at jeg får kommet meg på do og til stua, og deretter ligger jeg flatt ut i 8 timer til han er hjemme igjen. Selv om jeg til vanlig er en aktiv og rastløs person så går dagene raskt etter at han er hjemme, og ellers generelt i helgene. Da føler jeg meg ikke ensom. Har også mye besøk fra annen familie, og venner, men dette skjer også på ettermiddag/kveld, og jeg merker at jeg sliter mer og mer for hver morgen når jeg igjen blir alene. Vet liksom ikke helt hva som skjer med meg. Jeg har tidligere likt alenetid, og har aldri følt på "slike følelser". Føler at jeg er på nippet til å gråte hele tiden, og jeg blir mer og mer redd for å gå inn i en depresjon. Jeg prøver å tenke positivt, og vet at jeg vil bli bra, men jeg savner virkelig følelsen av å dra på jobb, prate med mennesker, og komme hjem sliten etter en arbeidsdag.

Vet det er mange der ute som sikkert kan relatere seg til dette, og håper jeg kan få litt positiv feedback på hva jeg kan gjøre for å "holde motet oppe" :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet akkurat hva du snakker om, har vært i lignende situasjon selv. Trikset er å finne en aktivitet som gir deg mening og som du kan gjøre i ventetiden. Feks hekling/ strikking - du skaper noe, og ser progresjon i det du lager. Målet kan feks være å hekle ferdig et pledd på de tre månedene. Eller friske opp fransken/ tysken på lydbok feks. Men savnet av sosialt liv kan jo ikke hekling og franske verb bøte på. Det jeg gjorde var å fortape meg i gode tv- serier; Mad Men, House of Cards, etc. Iallefall i øyeblikket glemmer du litt dine egne følelser og det er godt, når tingene er som de er. Du blir helt besatt av å få vite hva som skjer i neste episode, og sånn flyr timene... I tillegg har man jo alltids noen bestemødre el. som blir veldig glad for en telefon?

Anonymous poster hash: 27c5e...015

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med kommunen om en psykiatrisk sykepleier.

Anonymous poster hash: f38f1...7bc

  • Liker 2
Gjest Sleeve
Skrevet

Vet akkurat hva du snakker om, har vært i lignende situasjon selv. Trikset er å finne en aktivitet som gir deg mening og som du kan gjøre i ventetiden. Feks hekling/ strikking - du skaper noe, og ser progresjon i det du lager. Målet kan feks være å hekle ferdig et pledd på de tre månedene. Eller friske opp fransken/ tysken på lydbok feks. Men savnet av sosialt liv kan jo ikke hekling og franske verb bøte på. Det jeg gjorde var å fortape meg i gode tv- serier; Mad Men, House of Cards, etc. Iallefall i øyeblikket glemmer du litt dine egne følelser og det er godt, når tingene er som de er. Du blir helt besatt av å få vite hva som skjer i neste episode, og sånn flyr timene... I tillegg har man jo alltids noen bestemødre el. som blir veldig glad for en telefon?

Anonymous poster hash: 27c5e...015

Tusen takk for gode tips. Har ikke fått meg til å starte på en serie enda, men vet jo at timene flyr når en først er i gang! Bestemor kommer faktisk innom i dag nå, så kjenner jeg setter stor pris på å ha henne nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig irriterende å høre "tenk positivt!" når ting er vanskelig. Lett for andre å si! Men... Du må i alle fall holde fast på tanken om at dette ikke egentlig er så lenge - du vet at det tar slutt og cirka når det er. Dette går seg nok til også. Du blir vant til å være mer alene og i ro, og tiden går ikke så sneglelangsomt. Familie og -vennebesøk er veldig lurt, samme når på dagen det er. Impulser er viktig for deg. God bedring!

Anonymous poster hash: 4b76a...996

Gjest Sleeve
Skrevet

Det er utrolig irriterende å høre "tenk positivt!" når ting er vanskelig. Lett for andre å si! Men... Du må i alle fall holde fast på tanken om at dette ikke egentlig er så lenge - du vet at det tar slutt og cirka når det er. Dette går seg nok til også. Du blir vant til å være mer alene og i ro, og tiden går ikke så sneglelangsomt. Familie og -vennebesøk er veldig lurt, samme når på dagen det er. Impulser er viktig for deg. God bedring!

Anonymous poster hash: 4b76a...996

Ja, det er jeg enig i. Veldig vondt å høre når de rundt meg sier at jeg må tenke positivt. Føler nesten som om følelsene mine bare er til for å skyve under teppet. Utrolig vanskelig å forklare dette til mennesker som aldri har følt på depresjon, selv om jeg forstår at de kun mener det godt. Impulser er nok viktig ja. Har funnet frem 4-5 album som virkelig trenger en sortering nå, så dette blir nok et prosjekt :)

AnonymBruker
Skrevet

Utnytt venner og familie som best du kan. Lag avtaler med de slik du har noe å se frem til på ettermiddag og kveldstid. Om kroppen tillater det så sørg også for at de hjelper deg slik du kommer deg ut av huset. Gå ut og spise, biltur eller se en forestilling f.eks.

På dagtid så gjelder det å finne prosjekt som kan holde deg opptatt. Lån bøker på biblioteket. Planlegg neste års sommerferie. I helgen kjøpte jeg meg en fargeleggingsbok for voksne. Det er mange detaljer så det er tidkrevende, men moro. http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Ingrids-fargeskole Jeg er foreløpig ikke så avansert som i linken. ;)



Anonymous poster hash: 203a9...bd5
Gjest Sleeve
Skrevet

Utnytt venner og familie som best du kan. Lag avtaler med de slik du har noe å se frem til på ettermiddag og kveldstid. Om kroppen tillater det så sørg også for at de hjelper deg slik du kommer deg ut av huset. Gå ut og spise, biltur eller se en forestilling f.eks.

På dagtid så gjelder det å finne prosjekt som kan holde deg opptatt. Lån bøker på biblioteket. Planlegg neste års sommerferie. I helgen kjøpte jeg meg en fargeleggingsbok for voksne. Det er mange detaljer så det er tidkrevende, men moro. http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Ingrids-fargeskole Jeg er foreløpig ikke så avansert som i linken. ;)

Anonymous poster hash: 203a9...bd5

Dette så jo moro ut!

Blir aldri for gammel til å fargelegge, så takk for godt tips :) Kvinneguiden hjelper jo litt i seg selv det også. Noen å kommunisere med kjenner jeg er godt :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette så jo moro ut!

Blir aldri for gammel til å fargelegge, så takk for godt tips :) Kvinneguiden hjelper jo litt i seg selv det også. Noen å kommunisere med kjenner jeg er godt :)

Så bra jeg kunne være til hjelp. :)

Anonymous poster hash: 203a9...bd5

Skrevet

Hvordan unngå depresjon: Invester i en klovn :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Bli "hekta" på en TV-serie eller en spennende bok. Jeg har vært deprimert maaaange ganger, og det er faktisk en av de tingene som hjelper meg til å holde motet oppe. Lykke til med operasjonen :blomst:



Anonymous poster hash: 80917...857
Gjest Sleeve
Skrevet

Hvordan unngå depresjon: Invester i en klovn :fnise:

Lurt! Hvor leier mann inn disse klovnene? :ler: Klovner som motkjemper depresjon kunne blitt kjempesuksess ;)

Gjest Sleeve
Skrevet

Bli "hekta" på en TV-serie eller en spennende bok. Jeg har vært deprimert maaaange ganger, og det er faktisk en av de tingene som hjelper meg til å holde motet oppe. Lykke til med operasjonen :blomst:

Anonymous poster hash: 80917...857

Sitter å glor på "Breaking bad" nå. Ikke kommet helt inn enda, men har hørt den får mye skryt, så vi får se.

Tusen takk for det :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må la deg selv kjenne på følelsene. Prøv å aksepter dem. Prøv å akseptere situasjonen din nå. Dersom tankene om alt det negative begynne å kjøre, så prøv å fortelle deg selv at det er greit. Det er greit å være skuffet akkurat nå, det er greit å være frustrert. Så trekker du pusten dypt og finner på noe koselig (drikke en kopp varm kakeo/ te), se en episode av en serie eller program, gå ut og kjenn på været, tren.



Anonymous poster hash: ef9ae...3e7
AnonymBruker
Skrevet

Du må la deg selv kjenne på følelsene. Prøv å aksepter dem. Prøv å akseptere situasjonen din nå. Dersom tankene om alt det negative begynne å kjøre, så prøv å fortelle deg selv at det er greit. Det er greit å være skuffet akkurat nå, det er greit å være frustrert. Så trekker du pusten dypt og finner på noe koselig (drikke en kopp varm kakeo/ te), se en episode av en serie eller program, gå ut og kjenn på været, tren.

Anonymous poster hash: ef9ae...3e7

Ut og løpe nå, TS! :fnise:

Anonymous poster hash: 203a9...bd5

Gjest Sleeve
Skrevet

Ut og løpe nå, TS! :fnise:

Anonymous poster hash: 203a9...bd5

Skulle gjerne ha løpt litt ja, men må nok holde meg til krykkene for en tid :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Vil også anbefale podcaster, da kan du lukke øynene og hvile.



Anonymous poster hash: 4f2a7...a03
AnonymBruker
Skrevet

Quizapp er gøy! :)

Anonymous poster hash: 94312...727

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler på noe lignende. Jeg er i 20 årene og alvorlig syk med mye smerter. Jeg kan derfor ikke jobbe eller studere lengre og er sosialt begrenset. (Dette fører vanligvis til depresjon fordi man ser sine venner "vokse opp, slå seg til ro, få barn, mann, utdannelse, hus, få seg en Nissan quashkai Hehe.. Og leve livet når man selv står fast). Jeg har klart å holde meg psykisk frisk ved å lage en plan hver dag. Det trenger ikke være noe stort eller krevende.

Her er tingene jeg gjør for å holde humøret oppe:

- lager noe.Jeg syr, hekler, maler, fikser ting, pusser opp småting se pinterest.com for ideer.

-Jeg prøver meg må nye matretter, kaker og snacks

- legger akryl negler (kjøpte ett sett på ebay og følger YouTube instrukser)

- bruker lang tid på badet. I badekar, på negler, sminke osv

- lære nytt språk. Jeg prøver meg på italiensk. (Drømmer om å bli frisk nok til å oppleve Italia)

Fant en app som er veldig hjelpsom og gratis.

- lese bøker. Storytel er fantastisk. Da kan du lese både lydbøker og e-bøker. Jeg har lest meg gjennom min kamp serien. Det hjalp på humøret. Det er godt å lese om andre som har hatt det vanskelig.

- skriver

- jeg går mye tur og sitter mye på terrassen for å samle d vitaminer

- Podcaster. Jeg holdt på å glemme dem!!. Det finnes så mange gode podcaster.

- tv serier

- youtubere. Der lærer jeg om sminke, klær, heslige ting og blir underholdt av vloggere som foreksempel seccolyjoly familien.

- lager bildebøker

- rydder i forskjellige ting jeg burde rydde i som permer, smykkeskrin, garderoben, sminkepung, kjøkken skuffer osv.

- prøver alltid å lære meg noe nytt. Få litt mestringsfølelse.

- undersøker mye for å finne noe som kan hjelpe mot sykdommen min.

Masse lykke til med denne perioden, aldri la noen ta motet fra deg!

Anonymous poster hash: 79fe1...a94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...