Gå til innhold

Grubler mye, klarer ikke slutte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker hele tiden, uten å stoppe, analyserer og grubler over de minste ting.

Tidligere fikk jeg mye angst og var plaget med depresjoner pga overanalysering. Jeg gikk i terapi for dette og føler meg ikke tynget på samme måte, jeg har det bedre.

Men all denne grublingen gjør meg utslitt, hodet får liksom aldri hvile ordentlig. Jeg har prøvd å bruke noen strategier fra kognitiv terapi, men jeg klarer ikke å opprettholde det.

Jeg kan tenke på alt mulig, lage lange historier bare ut fra et menneske jeg ser på bussen, og mye "tenk om atte"-tenking...

Det er noen ganger så dominerende at jeg ikke klarer å fokusere på å være tilstede på en måte.. Akkurat som om jeg blir nærsynt.

Er det noen andre som har det slik?

Hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 20653...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det også slik! Det er dessverre ikke enkelt å la være, er en del av meg tror jeg. Har akseptert at det er slik og det som hjelper meg er å ha mye å gjøre for da har jeg mindre tid til å gruble over alt mulig. I tillegg prøver jeg å ikke lese mye nyheter, da slike ting har tendens til å hebge med meg redten av dagen/uka/livet..

Anonymous poster hash: 4852b...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skrive ned tankene dine? Det hjelper meg når det er kaos i hodet mitt. Blir vel ikke helt det samme, men uansett det kan være verdt å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likedan til en viss grad og det er klart det går utover livskvaliteten.

Noen ting som hjelper meg;

- Skrive ned tankene. Deretter detaljere litt sannsynligheten for ting, worst case scenario, mulige svar. Deretter anser jeg meg som ferdig med det. Kommer tankene inn på samme tema igjen ser jeg på det jeg har skrevet og kan lettere tenk "det der er du ferdig med".

- Foreta meg noe som krever min fulle oppmerksomhet. Noe som må ordnes hjemme, en vanskelig oppgave, få utfordringer på jobben osv. Da tvinges andre tanker ut.

- Sosial tid. Velg spesifikt å ha positive og inspirerende mennesker med ambisjoner i livet ditt. Mennesker som har suksess og et rikt liv har ofte en naturlig mekanisme som stenger ut irrasjonelle tanker - hvis ikke hadde de aldri kommet dit de er. Men holdninger smitter over. Husk at du blir som de fem menneskene du imgir deg mest med.

Dette er noen ting som hjelper meg i alle fall. Det som er vanskelig er at jeg har et par familiemedlemmer som er enda mer irrasjonelle og grublende enn meg. Og de er ikke noen jeg bare kan stenge ute. Derfor baller det på seg når vi er sammen.



Anonymous poster hash: cb102...e74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg overanalyserer også altfor mye, men heldigvis ikke slik at det hindrer meg i hverdagen. Mesteparten av overanalyseringen min har med fyren jeg dater å gjøre :fnise:

For meg så hjelper det å finne noe å gjøre som krever mye oppmerksomhet slik at jeg slipper å sitte å tenke hele tiden. Gjøre noe med familien eller treffe noen venner. Merker at det også hjelper å snakke med venner om det for de ser det fra et litt annen perspektiv enn det jeg gjør og kan gi meg litt andre synspunkter på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...