Gå til innhold

VG: "Advarer mot facebook"


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F.eks. om noen på facebook reiser på en spennende ferie, lager en nydelig kake, ikke ser ut til å eldes, eller eksen forlover seg, venninne avslører graviditet, osv... Kommer an på hva man føler man mangler selv, kanskje?

Sosial sammenlikning kan være veldig destruktive greier, og med facebook o.l. kan man få det midt i fleisen. Og bildet som vises er ikke nyansert heller, for de færreste legger ut et representativt utvalg av vanlige opplevelser, motgang og medgang...

Hva tenker dere?

Er facebook i realiteten egentlig usunt for de fleste?

http://www.vg.no/forbruker/helse/sosiale-medier/advarer-mot-sosiale-medier-er-du-nedfor-boer-du-ikke-surfe-paa-facebook/a/23436159/



Anonymous poster hash: 2cb5c...9bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usunt? Tja, kommer vel an på hva slags folk man følger og hvor hardt man engasjerer seg og hvor stor del av livet Fb får? En trenger strengt tatt ikke følge med på en masse greier som gir en dårlig selvtillit?

Gjest Jean Valjean
Skrevet

Er ikke på facebook så jeg bryr meg ikke om hva som skjer med eller på facebook.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler facebook dårlig. Å se alle lykkelige par som gifter seg og får barn når jeg aldri kommer til å få oppleve det.. føles helt jævlig. Føler meg ikke verdt noe som helst, kunne bare verdt død.



Anonymous poster hash: 1dda4...c26
AnonymBruker
Skrevet

Facebook er som det meste annet, kan brukes på gode og dårlige måter. Fucker du opp livet ditt på Facebook så er det ikke Facebook som er problemet, men din egen bruk av nettsiden.



Anonymous poster hash: 5e20e...ab3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler facebook dårlig. Å se alle lykkelige par som gifter seg og får barn når jeg aldri kommer til å få oppleve det.. føles helt jævlig. Føler meg ikke verdt noe som helst, kunne bare verdt død.

Anonymous poster hash: 1dda4...c26

Ser den. Bare husk på at Facebook lyver. Bak alle de tilsynelatende perfekte livene skjuler det seg mange triste skjebner. Hvis det får deg til å føle deg bedre.

Uansett, når du er litt deprimert burde du nok logge av Facebook og begynne å fokusere på ditt eget liv og hva du kan forbedre. Ikke lese alle venninnene dine sine skryteoppdateringer.

Anonymous poster hash: 5e20e...ab3

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å være lykkelig og vise det?

Det er visst ikke stuetent lengre. Mener folk at jo tristere liv en har og jo dårligere en føler seg, jo bedre er det?

Skal ikke vi som er så heldige at vi faktisk har det godt, få lov til å poste dette...?

Anonymous poster hash: a1142...623

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å være lykkelig og vise det?

Det er visst ikke stuetent lengre. Mener folk at jo tristere liv en har og jo dårligere en føler seg, jo bedre er det?

Skal ikke vi som er så heldige at vi faktisk har det godt, få lov til å poste dette...?

Anonymous poster hash: a1142...623

Du evner tydeligvis ikke til å se lenger enn din egen nesetipp. Det er ingen som sier at man ikke får lov til å poste det, men Facebook har da langt mer negative sider enn positive. Dersom du tror at Facebook illustrerer hele livsinnholdet og den faktiske lykkelighetsgraden tar du kraftig feil. De færreste legger ut om negative tanker og opplevelser på Facebook, og det er nettopp dette som blir så kunstig. I Norge har det blitt en konkurranse om vellykkethet og å være lykkelig. Det er destruktivt.

Jeg synes det er så merkelig at enkelte brukere ikke forstår trådens budskap når det til og med er linket til en artikkel som omhandler nettopp dette. Det lyser av ignoranse når man da kommer med slike spørsmål som du gjør. Jeg blir temmelig oppgitt av uvitenheten din.

Anonymous poster hash: 38920...d47

  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet om ei dame som legger ut nesten hver eneste dag om hvordan livet hennes er med kreft. Dette er på det siste stadiet, så om hun plutselig slutter å legge ut ting, så vet vi nesten hvordan det har gått med henne..
Men hun kan poste om ting som har vært dårlig, hvor vondt alt er, men samtidig legger ut hun hvor glad hun er i at folk bryr seg om henne... Daglig får hun hets av ukjente som skjønner ikke hvorfor hun gidder å legge ut tragiske ting, fordi de færreste vil vite hvor mye væske hun fikk tappet..Eller hvorfor hun var lei seg fordi hun ikke kunne delta på forskjellige ting. Og bare for å sette prikken på i'en, så skriver folk til henne at kreften er selvgjort, at det ikke er rart at hun fikk kols...Men det de færreste vet, er at det ikke er kols hun har. Men kreft med spredning, de som gidder å lese innleggene hennes fra tidligere vet det.
Det virker som om alle skal vise hvor perfekte de er på facebook, fordi det er SÅ forbanna mye bedre å lese om søte små nusk som smiler for første gang og 100 bilder om akkurat det.. Eller folk som elsker hverandre så høyt at de MÅ skrive om det på facebook 100 ganger iløpet av en dag.. Eller folk som er treningsnarkoman, de som vet at de har bra kropp, men likevel poster 100 bilder av seg selv i forskjellige vinkler, bare for å få en haug med likes, booste egoet...

Da synes jeg det er bedre med de få vennene jeg har som legger ut ett bilde fra hvordan kjøkkenet ser ut etter en barnefeiring...
Hun med kreft som holder oss oppdatert med hvordan livet hennes er nå.
Han som har tatt seg kraftig sammen og ønsker å gå ned i vekt, med blod,svette og tårer.
Hun som endelig har fått seg en utdanning etter 10år. (barn i bildet)
Eller hun som nettopp har fått ett barn, tiltross for at legene sa hun egentlig var steril..

Det er slike småting på facebook som jeg blir ordentlig glad av å lese om...Alt andre ignorerer jeg bare :)

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du evner tydeligvis ikke til å se lenger enn din egen nesetipp. Det er ingen som sier at man ikke får lov til å poste det, men Facebook har da langt mer negative sider enn positive. Dersom du tror at Facebook illustrerer hele livsinnholdet og den faktiske lykkelighetsgraden tar du kraftig feil. De færreste legger ut om negative tanker og opplevelser på Facebook, og det er nettopp dette som blir så kunstig. I Norge har det blitt en konkurranse om vellykkethet og å være lykkelig. Det er destruktivt.

Jeg synes det er så merkelig at enkelte brukere ikke forstår trådens budskap når det til og med er linket til en artikkel som omhandler nettopp dette. Det lyser av ignoranse når man da kommer med slike spørsmål som du gjør. Jeg blir temmelig oppgitt av uvitenheten din.

Anonymous poster hash: 38920...d47

En må lære å glede seg over andres lykke.

Anonymous poster hash: a1142...623

AnonymBruker
Skrevet

En må lære å glede seg over andres lykke.

Anonymous poster hash: a1142...623

Det er ikke det det dreier seg om. Igjen: ignoranse.

Anonymous poster hash: 38920...d47

Gjest Vevila
Skrevet

Det kommer vel an på hva slags folk man har på fb og hvor lett man blir påvirket av alle andre. Personlig gjør det meg lite å se gladstatuser og bilder på newsfeeden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...