AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #1 Skrevet 18. april 2015 Vi har planer om å flytte sammen og har begge to barn fra tidligere forhold....noen som har noen gode råd og tips på veien for best mulig start og hvordan har deres erfaring vært med en slik situasjon....Er litt redd for at det skal bli kjempekræsj til tross for at barna nå går meget godt overens....Er supertakknemmelig for alle innspill og erfaringer :-)Anonymous poster hash: 3ffa0...7b4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #2 Skrevet 19. april 2015 Vi har planer om å flytte sammen og har begge to barn fra tidligere forhold....noen som har noen gode råd og tips på veien for best mulig start og hvordan har deres erfaring vært med en slik situasjon....Er litt redd for at det skal bli kjempekræsj til tross for at barna nå går meget godt overens....Er supertakknemmelig for alle innspill og erfaringer :-)Anonymous poster hash: 3ffa0...7b4 Alder på barn? Har dere rom til alle?Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2
Ulrikke Skrevet 19. april 2015 #3 Skrevet 19. april 2015 Det kommer an på så mye.... Hvor gamle barna er, om dere kjøper nytt felles hus eller om noen flytter inn til andre, om det er samme nærmiljø uansett osv osv osv....
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #4 Skrevet 19. april 2015 Det kommer an på så mye.... Hvor gamle barna er, om dere kjøper nytt felles hus eller om noen flytter inn til andre, om det er samme nærmiljø uansett osv osv osv..... Nytt felles hus hvor alle får sine egne rom....nærmiljø for noen,ikke alle.alder fra 5 til 13 år....Barna storkoser seg sammen nå...men tenker at det er såååå greit å kunne være forberedt om det er ting vi ikke har tenkt på...helt enkle grep for at hverdagen skal være best mulig for alle når vi blir så mange!!!Kansje noen gode husregler....!!!egentid med egne barn,blir det feil ovenfor de andre barna?Anonymous poster hash: 5ba37...05f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #5 Skrevet 19. april 2015 Huff, høres utrolig slitsomt ut for barna. Særlig for 13-åringen som enter puberteten, med alt det medfører. Hvis dere mener at det er til barnas beste, kjør på,men om det kun er fordi dere ikke ønsker særbo syns jeg dere skal la være. Dette er faktisk litt av "prisen" med å ha 2 barn og så møte en med 2 barn, i så spredt alder, en får kanskje ikke det forholdet en ønsker. Det avhenger også av hvordan forholdet er til deres ekser. Det blir en hausalig storfamilie her, og dette kan skape store frustrasjoner som fort kan føre til problemer i deres hjem og. Ta hensyn til deres egne familier, foreta analyser med ulike worst case utfall, og tenk på det før dere samler alle i en stor familieAnonymous poster hash: 12bd6...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #6 Skrevet 19. april 2015 Huff, høres utrolig slitsomt ut for barna. Særlig for 13-åringen som enter puberteten, med alt det medfører. Hvis dere mener at det er til barnas beste, kjør på,men om det kun er fordi dere ikke ønsker særbo syns jeg dere skal la være. Dette er faktisk litt av "prisen" med å ha 2 barn og så møte en med 2 barn, i så spredt alder, en får kanskje ikke det forholdet en ønsker. Det avhenger også av hvordan forholdet er til deres ekser. Det blir en hausalig storfamilie her, og dette kan skape store frustrasjoner som fort kan føre til problemer i deres hjem og. Ta hensyn til deres egne familier, foreta analyser med ulike worst case utfall, og tenk på det før dere samler alle i en stor familieAnonymous poster hash: 12bd6...f3b Herregud. Hvis barna deres og dere er klare for å flytte sammen så gjør det. Alle barna har egne rom og. Ja, man må ta hensyn, men man kan ikke droppe dette bare fordi et barn kommer i puberteten. Alle kommer i puberteten før eller siden, det ville blitt akkurat det samme om barna var helsøsken. Anonymous poster hash: 43f98...08b 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #7 Skrevet 19. april 2015 Herregud. Hvis barna deres og dere er klare for å flytte sammen så gjør det. Alle barna har egne rom og. Ja, man må ta hensyn, men man kan ikke droppe dette bare fordi et barn kommer i puberteten. Alle kommer i puberteten før eller siden, det ville blitt akkurat det samme om barna var helsøsken. Anonymous poster hash: 43f98...08b Det er ikke litt det samme som om det var helsøsken!! Det er to familier som skal dannes til en. Barna må forholde seg til en ny foreldre person, samt to nye barn. Det er ikke bare bare. Har en fått barn setter en de før seg selv, og det betyr at en må tenke ekstra mange ganger før en gjør ting som å flytte sammen med kjæresten sin. Det krever veldig mye av båd nye partnere, ekser og barn. Det er utrolig mye å forholde seg til. Samme hvor normalt dette tydeligvis har blitt, så er det en slitsom situasjon for barna. Anonymous poster hash: 12bd6...f3b 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #8 Skrevet 19. april 2015 . Nytt felles hus hvor alle får sine egne rom....nærmiljø for noen,ikke alle.alder fra 5 til 13 år....Barna storkoser seg sammen nå...men tenker at det er såååå greit å kunne være forberedt om det er ting vi ikke har tenkt på...helt enkle grep for at hverdagen skal være best mulig for alle når vi blir så mange!!!Kansje noen gode husregler....!!!egentid med egne barn,blir det feil ovenfor de andre barna?Anonymous poster hash: 5ba37...05f Egentid med barna MÅ dere ha, vel? Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #9 Skrevet 19. april 2015 Huff, høres utrolig slitsomt ut for barna. Særlig for 13-åringen som enter puberteten, med alt det medfører. Hvis dere mener at det er til barnas beste, kjør på,men om det kun er fordi dere ikke ønsker særbo syns jeg dere skal la være. Dette er faktisk litt av "prisen" med å ha 2 barn og så møte en med 2 barn, i så spredt alder, en får kanskje ikke det forholdet en ønsker. Det avhenger også av hvordan forholdet er til deres ekser. Det blir en hausalig storfamilie her, og dette kan skape store frustrasjoner som fort kan føre til problemer i deres hjem og. Ta hensyn til deres egne familier, foreta analyser med ulike worst case utfall, og tenk på det før dere samler alle i en stor familieAnonymous poster hash: 12bd6...f3b . Joda vi tar i aller høyeste grad hensyn til barna og barnas ønsker,i dette tilfellet er det vel mere barna som pusher på for å flytte sammen da de virkelig stortrives med hverandre :-) Ang puberteten så er jo det noe alle må igjennom uavhengig om det er hel eller halvsøsken!Ekser er og forblir ekser...men er forsåvidt greie forhold der ( noen humper er de jo selvfølgelig) Alle barna bor 50/50 og egentid med barna vil være høyt prioritert uten at det skal virke som forskjellsbehandling så langt det lar seg gjøre!Setter stor pris på vinklingen din...mye og tenke over og ta hensyn til i en slik omveltning i livet ;-)Anonymous poster hash: 5ba37...05f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #10 Skrevet 19. april 2015 Herregud. Hvis barna deres og dere er klare for å flytte sammen så gjør det. Alle barna har egne rom og. Ja, man må ta hensyn, men man kan ikke droppe dette bare fordi et barn kommer i puberteten. Alle kommer i puberteten før eller siden, det ville blitt akkurat det samme om barna var helsøsken. Anonymous poster hash: 43f98...08b Det er som regel litt mer avansert enn som så, dessverre.Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #11 Skrevet 19. april 2015 Egentid med barna MÅ dere ha, vel? Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2 . Det må vi ha ja....var egentlig min mening også...men ser mange andre slike storfamilier lever veldig opp til at all tid skal brukes sammen som en "vanlig" familie....Ser at det kan være godt for barna med litt "mammatid" som en kinotur,kaffebesøk etc....en gang i ny og ned :-)Anonymous poster hash: 5ba37...05f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #12 Skrevet 19. april 2015 . Det må vi ha ja....var egentlig min mening også...men ser mange andre slike storfamilier lever veldig opp til at all tid skal brukes sammen som en "vanlig" familie....Ser at det kan være godt for barna med litt "mammatid" som en kinotur,kaffebesøk etc....en gang i ny og ned :-)Anonymous poster hash: 5ba37...05f Mest sannsynlig blir det ikke like rosenrødt som man forestiller seg. Noen av barna er store allerede, det å bli den perfekte storfamilien er nok ikke bare, bare Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #13 Skrevet 19. april 2015 Jeg var det eldste barnet i en sånn her situasjon. Min stemor og hennes to barn flyttet inn med min pappa, lillesøster og meg for 8 år siden. For meg var det helt forferdelig. Jeg var da 16 år gammel, min lillesøster var 8 og hennes barn var 9 og 5 år, og selv om vi begynte hele innflytningen med et "familieråd" hvorpå pappa og stemor forteller meg at de kommer til å behandle oss likt, stemor kan rette på pappas barn, og pappa kan rette på stemors barn. Enden på visa var at min lillesøster og jeg fikk mye mer kjeft og fikk lov til mindre enn hennes barn. Hver gang hennes barn oppførte seg dårlig, og pappa kjeftet på dem, så fikk jeg og min lillesøster også kjeft, men da for bagateller, som for eksempel å ha hengt jakken på plass x i stedet for på plass y. Min stemors barn har alltid også fått mer til jul, bursdager etc enn det min lillesøster og jeg får. Nå bor ikke jeg hjemme lenger, så jeg får ikke ukepenger eller noe. Men min lillesøster får 60,- i uka i ukepenger, mot at hun tar ut søpla, tømmer ut av oppvaskmaskinen etc. Mine to stebrødre kan få en hundrelapp et par dager i uka, kun om de spør. Poenget her var at dere må huske å behandle barna likt, og å "se" alle barna, slik at det ikke blir noen forskjellsbehandling. Anonymous poster hash: 59c26...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #14 Skrevet 19. april 2015 Jeg var det eldste barnet i en sånn her situasjon. Min stemor og hennes to barn flyttet inn med min pappa, lillesøster og meg for 8 år siden. For meg var det helt forferdelig. Jeg var da 16 år gammel, min lillesøster var 8 og hennes barn var 9 og 5 år, og selv om vi begynte hele innflytningen med et "familieråd" hvorpå pappa og stemor forteller meg at de kommer til å behandle oss likt, stemor kan rette på pappas barn, og pappa kan rette på stemors barn. Enden på visa var at min lillesøster og jeg fikk mye mer kjeft og fikk lov til mindre enn hennes barn. Hver gang hennes barn oppførte seg dårlig, og pappa kjeftet på dem, så fikk jeg og min lillesøster også kjeft, men da for bagateller, som for eksempel å ha hengt jakken på plass x i stedet for på plass y. Min stemors barn har alltid også fått mer til jul, bursdager etc enn det min lillesøster og jeg får. Nå bor ikke jeg hjemme lenger, så jeg får ikke ukepenger eller noe. Men min lillesøster får 60,- i uka i ukepenger, mot at hun tar ut søpla, tømmer ut av oppvaskmaskinen etc. Mine to stebrødre kan få en hundrelapp et par dager i uka, kun om de spør. Poenget her var at dere må huske å behandle barna likt, og å "se" alle barna, slik at det ikke blir noen forskjellsbehandling. Anonymous poster hash: 59c26...1ed . Tusen takk for et flott innlegg tiltross for at det ikke alltid har vært like lett for dere barna!Flott få vinklingen fra noen som har vært i mine barns kommende situasjon :-) Absolutt mye å ta hensyn til fremover skjønner jeg.Vi er innforstått med at barna må behandles likt og alle må inkluderes og høres,alle har jo hver sine behov.Barna har jo en mor og en far så noe ste mor/ far har vi valgt å unngå og heller bruke navnene på den andre parten :-) Ang jul så tenker vi en felles gave til alle..feks brettspill,tvspill etc,noe de kan gjøre sammen..og kansje da en liten pengesum på hver i tillegg???bursdager blir jo litt mere individuelt...:-) Anonymous poster hash: 5ba37...05f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #15 Skrevet 19. april 2015 . Tusen takk for et flott innlegg tiltross for at det ikke alltid har vært like lett for dere barna!Flott få vinklingen fra noen som har vært i mine barns kommende situasjon :-) Absolutt mye å ta hensyn til fremover skjønner jeg.Vi er innforstått med at barna må behandles likt og alle må inkluderes og høres,alle har jo hver sine behov.Barna har jo en mor og en far så noe ste mor/ far har vi valgt å unngå og heller bruke navnene på den andre parten :-) Ang jul så tenker vi en felles gave til alle..feks brettspill,tvspill etc,noe de kan gjøre sammen..og kansje da en liten pengesum på hver i tillegg???bursdager blir jo litt mere individuelt...:-) Anonymous poster hash: 5ba37...05f Mange som bare bruker begrepet "ste" for å forklare, tror ikke det er mange som kaller dem for stemor/stefar. Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #16 Skrevet 19. april 2015 Det er som regel litt mer avansert enn som så, dessverre.Anonymous poster hash: 0d3aa...3b2 Alle barn er forskjellige selvsagt, men vi hadde ikke problemer med mine og mannens barn under puberteten. Vi flyttet sammen da hans eldste var 14. Hun var som tenåringer flest. Ingen problemer i forhold til henne og stesøsknene eller oss som en ny familie.Anonymous poster hash: 43f98...08b
Gjest Kaffelattn Skrevet 19. april 2015 #17 Skrevet 19. april 2015 . Nytt felles hus hvor alle får sine egne rom....nærmiljø for noen,ikke alle.alder fra 5 til 13 år....Barna storkoser seg sammen nå...men tenker at det er såååå greit å kunne være forberedt om det er ting vi ikke har tenkt på...helt enkle grep for at hverdagen skal være best mulig for alle når vi blir så mange!!!Kansje noen gode husregler....!!!egentid med egne barn,blir det feil ovenfor de andre barna?Anonymous poster hash: 5ba37...05f Jeg synes det høres best ut å være sær boere. Hvis dere absolutt må flyte sammen synes jeg det er selvsagt at man må ha alenetid - og alenetid med egne barn.
Tante-Sofie Skrevet 19. april 2015 #18 Skrevet 19. april 2015 Hvor lenge har dere vært sammen? Mitt tips er egentlig å vente til dere har vært sammen en god stund, og tilbringe mange helger sammen før dere flytter sammen. Vi ventet 3,5 år og det siste halvåret var vi sammen hver helg. Da begynte ungene å etterlyse at vi bodde sammen på ett sted alle sammen. For våre barn har det utelukkende vært positivt. De er blitt veldige glade i hverandre og omtaler hverandre som søsken. Om noen sier "han er bare stebroren" eller "bare stesøsteren din", får de tilsnakk av ungene. Men hos oss er det veldig lov med alenetid med eget barn. For oss voksne har det vært en forutsetning for å flytte sammen, og jeg tenker at det er viktig. Også hender det at jeg har alenetid med stedatteren min, eller at mannen min har alenetid med sønnen min. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #19 Skrevet 19. april 2015 Hvor lenge har dere vært sammen? Mitt tips er egentlig å vente til dere har vært sammen en god stund, og tilbringe mange helger sammen før dere flytter sammen. Vi ventet 3,5 år og det siste halvåret var vi sammen hver helg. Da begynte ungene å etterlyse at vi bodde sammen på ett sted alle sammen. For våre barn har det utelukkende vært positivt. De er blitt veldige glade i hverandre og omtaler hverandre som søsken. Om noen sier "han er bare stebroren" eller "bare stesøsteren din", får de tilsnakk av ungene. Men hos oss er det veldig lov med alenetid med eget barn. For oss voksne har det vært en forutsetning for å flytte sammen, og jeg tenker at det er viktig. Også hender det at jeg har alenetid med stedatteren min, eller at mannen min har alenetid med sønnen min.. Har hvert i lag i 2 år og har tilbringt mye tid sammen,ikke hver helg da jeg jobber turnus og dermed helgejobbing!Det er akkurat slik vi har det nå...at barna har begynt å etterlyse det å flytte sammen og det har jo vi voksne snakket om også,men det blir nok ikke før til høsten tidligst så fortsatt en god stund til enda :-) Hyggelig å høre at det funker for noen hvertfall :-) Og vi er superpositive til at dette skal gå bra :-)Anonymous poster hash: 5ba37...05f 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #20 Skrevet 19. april 2015 . Tusen takk for et flott innlegg tiltross for at det ikke alltid har vært like lett for dere barna!Flott få vinklingen fra noen som har vært i mine barns kommende situasjon :-) Absolutt mye å ta hensyn til fremover skjønner jeg.Vi er innforstått med at barna må behandles likt og alle må inkluderes og høres,alle har jo hver sine behov.Barna har jo en mor og en far så noe ste mor/ far har vi valgt å unngå og heller bruke navnene på den andre parten :-) Ang jul så tenker vi en felles gave til alle..feks brettspill,tvspill etc,noe de kan gjøre sammen..og kansje da en liten pengesum på hver i tillegg???bursdager blir jo litt mere individuelt...:-) Anonymous poster hash: 5ba37...05f jeg lurer på om dere har tenkt nøye nok gjennom ideen om julegaver? For jeg synes ikke det høres ut som en god ide. For det første, så er det såpass stor aldersforskjell, en gave som er til glede for den minste, er sansynligvis ikke like gøy for den eldste. Eldstemann kan da føle seg forskjellsbehandlet. Det samme gjelder for alle de andre også, det kan være store forskjeller på hva som er gøy dem mellom, om en gave passer best for en eller to av søsknene kan de andre føle at gaven var mest til de. Spill er jo gøy, men en tenåring vil kanskje like risk, mens en 5 åring vil like stigespillet:)Anonymous poster hash: 4ae52...1fb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå