Gå til innhold

Spearman’s rangkorrelasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skal levere semesteroppgåva nå. Har skrevet alt ferdig, men får beskjed om en endring som må gjøres for å få den godkjent.

Den ble altså ikke godkjent. Men jeg får en ekstra frist, da alle på gruppen min har sluttet, og jeg har sittet med 70% av semesteroppgåva alene..

Beskrivé Hvordan vi kan teste hypotesen vha.denne metoden..

Hyposen vår er at det er Negativ samvariasjon mellom prosent deltidsarbeid ved siden av studiene og resultater ved studiet.

Kan noen hjelpe ? Vi startet med en gruppe på 4 stk. Og ila.semesteret har tre andre sluttet, og jeg sitter alene med hele arbeidet. og her er jeg dessverre helt blank, og har ingen jeg kjenner ved studiet..

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 27d06...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal levere semesteroppgåva nå. Har skrevet alt ferdig, men får beskjed om en endring som må gjøres for å få den godkjent.

Den ble altså ikke godkjent. Men jeg får en ekstra frist, da alle på gruppen min har sluttet, og jeg har sittet med 70% av semesteroppgåva alene..

Beskrivé Hvordan vi kan teste hypotesen vha.denne metoden..

Hyposen vår er at det er Negativ samvariasjon mellom prosent deltidsarbeid ved siden av studiene og resultater ved studiet.

Kan noen hjelpe ? Vi startet med en gruppe på 4 stk. Og ila.semesteret har tre andre sluttet, og jeg sitter alene med hele arbeidet. og her er jeg dessverre helt blank, og har ingen jeg kjenner ved studiet..

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 27d06...723

Ville ha fokusert på å kontakte andre ved studiet og spørre dem om hjelp. Forklare situasjonen og se hva som skjer. Tror du vil ha mer flaks med den metoden enn å spørre vilkårlige folk på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, men jeg kjenner ingen på studiet, da jeg byttet over etter ett år. Men hvis noen har mulighet til å hjelpe eller komme med forslag i dag,blir jeg veldig glad.. Om noen kan dette da. :)



Anonymous poster hash: 27d06...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, men jeg kjenner ingen på studiet, da jeg byttet over etter ett år. Men hvis noen har mulighet til å hjelpe eller komme med forslag i dag,blir jeg veldig glad.. Om noen kan dette da. :)

Anonymous poster hash: 27d06...723

Igjen, slik som jeg ser det må du bare tvinge deg til å bli kjent med dem og forklare situasjonen. Du har en klasseliste, vær modig og ring, introduser deg selv. Spør fint! :)

Hadde noen ringt meg på den måten så hadde jeg sagt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg er litt usikker på hva du spør om, men du kan teste Spearman's Rho i SPSS for eksempel.

Da mener jeg å huske at du velger Correlation -> Bivariat -> og legger inn din independent og dependent variabel der, altså deltidsarbeid og resultater ved studiene, før du krysser av for Spearman's.

Kjør analysen. Her får du svar på hvor sterk korrelasjon det er mellom de to variablene dine, en slags effektmodell. Er det over 1 er det weak, er det over 3 er det medium, er det over 5 er det sterk.

Du får dobbeltsjekke en enkel statistikkbok (som Pallant, Field eller noe) siden jeg ikke er helt sikker på om jeg husker rett, men i oppgaven kan du jo fortelle hva korrelasjon er, at du vil teste det med Spearman's og hvorfor du gjør det.

En p-verdi alene er jo sjelden interessant, man må gjerne vite noe om det er interessant å rapportere, og det kan man gjøre på denne måten.

Edit: Du bør også si noe om hvorfor du velger Spearman's Rho fremfor Pearson's r, OR osv. Det har med utvalget og variablene dine å gjøre, og dette finner du også svar på i en statistikkbok.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...