AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #1 Skrevet 18. april 2015 Heihei! Jeg er en jente som nå går vanlig allmen på videregående med fordypning i fysikk og matte. Jeg har et sterkt ønske om å bli pilot, det er noe jeg brenner for. Er med i flyklubb og flyr litt med simulator på datamaskin hjemme. Det er trafikkflyger jeg har lyst til å bli. Føre passasjerfly, gjerne for de større bransjene men gjør ingenting hvis jeg får jobb i de mindre selskapene først. Er begynnerlønnen på 4-500.000 er jeg fornøyd nok! Er det noen her som er piloter, eller kan komme med litt info om utdannelsen og bare spytte ut masse fakta? Det står mellom flyskolen i Sandefjord og Universitetet i Tromsø sitt bachelorfag innen luftfart. Det er også ekstremt mange som blir skremt bare av tanken på at en kvinne skal føre et fly, og synes kvinnelige piloter er turn off, hva er deres tanker rundt det? Dette spør jeg kun for nysgjerrighetens skyld, hadde null aning om at kvinnelige piloter ble så uglesett på :-)Anonymous poster hash: f0bf5...976
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #2 Skrevet 18. april 2015 Heihei! Jeg er en jente som nå går vanlig allmen på videregående med fordypning i fysikk og matte. Jeg har et sterkt ønske om å bli pilot, det er noe jeg brenner for. Er med i flyklubb og flyr litt med simulator på datamaskin hjemme. Det er trafikkflyger jeg har lyst til å bli. Føre passasjerfly, gjerne for de større bransjene men gjør ingenting hvis jeg får jobb i de mindre selskapene først. Er begynnerlønnen på 4-500.000 er jeg fornøyd nok! Er det noen her som er piloter, eller kan komme med litt info om utdannelsen og bare spytte ut masse fakta? Det står mellom flyskolen i Sandefjord og Universitetet i Tromsø sitt bachelorfag innen luftfart.Det er også ekstremt mange som blir skremt bare av tanken på at en kvinne skal føre et fly, og synes kvinnelige piloter er turn off, hva er deres tanker rundt det? Dette spør jeg kun for nysgjerrighetens skyld, hadde null aning om at kvinnelige piloter ble så uglesett på :-)Anonymous poster hash: f0bf5...976 ? Dette stemmer jo ikke. Anonymous poster hash: 695dc...8fd 8
Kontormus Skrevet 18. april 2015 #3 Skrevet 18. april 2015 ? Dette stemmer jo ikke. Anonymous poster hash: 695dc...8fd Joda, hvis du leter finner du tråder her også hvor noen hevder de hadde forlatt flyet før takeoff om de fikk kjennskap til at piloten var en kvinne. 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #4 Skrevet 18. april 2015 Joda, hvis du leter finner du tråder her også hvor noen hevder de hadde forlatt flyet før takeoff om de fikk kjennskap til at piloten var en kvinne. Slike vil det alltid være, men at det er ekstremt mange stemmer ikke. Anonymous poster hash: 695dc...8fd 6
Chizue Skrevet 18. april 2015 #5 Skrevet 18. april 2015 Joda, hvis du leter finner du tråder her også hvor noen hevder de hadde forlatt flyet før takeoff om de fikk kjennskap til at piloten var en kvinne. hehe og siste store flykatastrofe ble gjort av en mann....._. 5
Kontormus Skrevet 18. april 2015 #6 Skrevet 18. april 2015 Slike vil det alltid være, men at det er ekstremt mange stemmer ikke. Anonymous poster hash: 695dc...8fd Nei, ekstremt mange er det nok ikke. Og det er så sjåvinistisk at det knapt kan taes seriøst.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #7 Skrevet 18. april 2015 Kan ts lukeparkere med bil? Anonymous poster hash: 985d8...456 1
Droid Skrevet 18. april 2015 #8 Skrevet 18. april 2015 Go for it sier nå jeg. Det vil nok alltids være noen som skal kommentere, men sånn er det med alt. Det er din jobb, ergo er det du som må finne noe som du er fornøyd med. 1
Gjest Bud Skrevet 18. april 2015 #9 Skrevet 18. april 2015 Jentene som er med oss er enten veldig gode eller totalt rævva. Skal ikke dele mine teorier om hvorfor, bare sier det. Én ting du må ha i bakhodet, TS, er at i den økonomiske situasjonen Norge er på vei inn i så vil vi amerikaniseres på enkelte områder. Alt og alle skal spare penger. I Amerika er det ikke mange piloter som har en fast lønn. Det fungerer sånn at hver pilot legger inn anbud på å fly en gitt rute over en gitt tid (gjerne ikke mer enn 2, 3, 4 uker om gangen). Det sier seg selv at det fører til at lønningene blir lave. For ikke å nevne at det ikke finnes kompetansekontroll på disse høytsvevende bussjåførene.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #10 Skrevet 18. april 2015 Jeg er i bransjen og jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bli trafikkflyger. Du ender opp med et enormt studielån uten mulighet til en fast og trygg jobb. Med mindre du går med på å bli ansatt av et bemanningsbyrå som leier deg videre til lavprisselskaper for sosial dumping-lønn. Har du få timer må du gjerne kjøpe deg typer på relevant flytype gjennom andre byråer. Der tilbyr de deg trening som styrmann - mot betaling. Da flyr du for et billigselskap, og tjener penger for dem, mens du må betale for å gå på jobb. (F.eks. WizzAir, Danish Air Transport, en rekke andre øst-europeiske selskap, og snart Norwegian - om de får det som de vil). Sykelønn, fritid og sosiale goder kan du bare glemme. Det samme gjelder barn. Lykke til! Anonymous poster hash: b6730...25d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #11 Skrevet 18. april 2015 Jentene som er med oss er enten veldig gode eller totalt rævva. Skal ikke dele mine teorier om hvorfor, bare sier det. Én ting du må ha i bakhodet, TS, er at i den økonomiske situasjonen Norge er på vei inn i så vil vi amerikaniseres på enkelte områder. Alt og alle skal spare penger. I Amerika er det ikke mange piloter som har en fast lønn. Det fungerer sånn at hver pilot legger inn anbud på å fly en gitt rute over en gitt tid (gjerne ikke mer enn 2, 3, 4 uker om gangen). Det sier seg selv at det fører til at lønningene blir lave. For ikke å nevne at det ikke finnes kompetansekontroll på disse høytsvevende bussjåførene. USA har et strengt regulert system for ansettelser. De betaler gjerne ikke bra, men de har ikke lov å bruke sosial dumping-kontrakter. I motsetning til Europa. USA har også strenge hviletidsbestemmelser. Kompetansekontrollen i luftfart er blant den strengeste uansett bransje. Det er resertifiseringskrav hvert år, med simulatortrening. I tillegg er det strenge krav til medisinsk skikkethet. Spesielt i USA. Anonymous poster hash: b6730...25d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #12 Skrevet 18. april 2015 Jeg er i bransjen og jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bli trafikkflyger. Du ender opp med et enormt studielån uten mulighet til en fast og trygg jobb. Med mindre du går med på å bli ansatt av et bemanningsbyrå som leier deg videre til lavprisselskaper for sosial dumping-lønn. Har du få timer må du gjerne kjøpe deg typer på relevant flytype gjennom andre byråer. Der tilbyr de deg trening som styrmann - mot betaling. Da flyr du for et billigselskap, og tjener penger for dem, mens du må betale for å gå på jobb. (F.eks. WizzAir, Danish Air Transport, en rekke andre øst-europeiske selskap, og snart Norwegian - om de får det som de vil). Sykelønn, fritid og sosiale goder kan du bare glemme. Det samme gjelder barn. Lykke til! Anonymous poster hash: b6730...25d Kloke ord der. Eneste trygge flygerjobben du kan ha nå er jagerflypilot. Der er du sikret jobb i forsvaret i laaange tider. Men så er det kun de argeste av de argeste som slipper gjennom det nåløyet. Anonymous poster hash: 985d8...456
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #13 Skrevet 18. april 2015 Beklager feil formulering! Ekstremt mange er det nok ikke, men føles fort sånn når absolutt alle _jeg_ kjenner ikke kommer til å sette seg i et fly hvis en kvinne fører det. Har gjort en del research på nett og det er mye dritt og diverse utsagn om kvinner og pilotyrket. Hvis det ikke er så mange er det jo bare bra :-) Det er pga utgiftene jeg vurderer Universitetet i Tromsø. Det er helt gratis og kost & losji får man stipend/lån for. Ellers har jeg familie med god økonomi som er veldig støttende og positiv til at jeg skal satse på dette og vil stille opp økonomisk. Hva kan dere se for dere at en vanlig lønning til piloter (både co-pilot og kaptein) vil bli om en fem-ti år?Anonymous poster hash: f0bf5...976
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #14 Skrevet 18. april 2015 Hmm, har alltid trodd at piloter har en del fritid bare man er villig til å jobbe i ett sett og være vekke fra hjemmet i rundt to uker og deretter få helt fri en uke. Er det ikke sånn? Anonymous poster hash: f0bf5...976
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #15 Skrevet 18. april 2015 Joda, hvis du leter finner du tråder her også hvor noen hevder de hadde forlatt flyet før takeoff om de fikk kjennskap til at piloten var en kvinne. Jeg vil helst at piloten på flyet mitt er en mann i 40-50 årene. Det virker mest stabilt. Anonymous poster hash: cef63...a79 1
Kontormus Skrevet 18. april 2015 #16 Skrevet 18. april 2015 Jeg vil helst at piloten på flyet mitt er en mann i 40-50 årene. Det virker mest stabilt. Anonymous poster hash: cef63...a79 Er menn stabile? Ja, nå har jeg hørt det også! Ref. den siste stygge flyulykken... 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #17 Skrevet 18. april 2015 Jeg vil helst at piloten på flyet mitt er en mann i 40-50 årene. Det virker mest stabilt. Anonymous poster hash: cef63...a79 Synd for deg at du ikke har noen innvirkning på det da! Anonymous poster hash: 4c783...191 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #18 Skrevet 18. april 2015 Kjør på. I forhold til at det nå er vanskelig å få opparbeidet seg tilstrekkelig antall flytimer så kan det imidlertid være verdt å kikke på Forsvaret da du får opparbeidet deg flytimer gjennom plikttjenesten. Imidlertid har du vel ingen innvirkning på om du blir plassert på fly eller helikopter.... Anonymous poster hash: bab1d...2fc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #19 Skrevet 18. april 2015 Er menn stabile? Ja, nå har jeg hørt det også! Ref. den siste stygge flyulykken... Han var 28, og flyselskapet kjente til at han hadde psykiske problemer. Anonymous poster hash: cef63...a79
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #20 Skrevet 18. april 2015 Synd for deg at du ikke har noen innvirkning på det da! Anonymous poster hash: 4c783...191 Anonymous poster hash: cef63...a79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå