AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #1 Skrevet 18. april 2015 Trenger man mer søvn jo mer man trener? Altså, en person som trener mer enn gjennomsnittet, vil h*n ha behov for mer søvn enn en person som trener som gjennomsnittet eller mindre enn gjennomsnittet? Før jogget jet fire ganger i uka (ca 30 km til sammen) og trente styrke tre ganger i uka. I den siste måneden har jeg økt treningsmengden, og jogger fem ganger i uka (ca 45 km til sammen) og trener styrke fire ganger i uka, pluss et par gåturer i uka. Kjenner jeg blir fortere sliten, fortere i dårlig humør, og blir veldig fort trøtt om kvelden. Klarer ikke å holde meg våken lengre enn 22.30 på en fredag, og det irriterer meg litt… Har alltid sovet ca. 7 timer per natt, av og til 5-6 timer, og noen ganger så mye som 8-9 timer. Hvis jeg sover 5-6 timer en natt nå, blir jeg rett og slett et monster dagen etter, særlig hvis jeg trener denne dagen. Vet jeg får i meg nok næring, har også økt denne mengden Noen som vet noe om dette? Jente 21 år. Anonymous poster hash: a1b40...ae1
Ingvilddd Skrevet 18. april 2015 #2 Skrevet 18. april 2015 Ofte trenger man mer søvn dersom man trener mye, ja. Viktig for f.eks. restitusjonen. Sover man ikke nok, får ikke kroppen "kommet seg" mellom øktene. Kjæresten min trener mye, han har maks én treningsfri dag i uka. Merker godt at han trenger mye mer søvn enn meg, og blir fortere i dårlig humør dersom han ikke får sovet nok. Jeg klarer meg fint på 5-6 timer noen netter, selv om jeg trener dagen etter eller ikke, da jeg helhetlig ikke trener like mye som han. Men det er jo også individuelle forskjeller på søvnbehov. Noen trenger mer, andre trenger mindre, uansett treningsmengde. Siden du opplever det du beskriver, kan det tyde på at akkurat du trenger mer søvn, særlig når du trener så mye. Og da bør du ta hensyn til hva kroppen sier i fra om
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #3 Skrevet 18. april 2015 Ofte trenger man mer søvn dersom man trener mye, ja. Viktig for f.eks. restitusjonen. Sover man ikke nok, får ikke kroppen "kommet seg" mellom øktene. Kjæresten min trener mye, han har maks én treningsfri dag i uka. Merker godt at han trenger mye mer søvn enn meg, og blir fortere i dårlig humør dersom han ikke får sovet nok. Jeg klarer meg fint på 5-6 timer noen netter, selv om jeg trener dagen etter eller ikke, da jeg helhetlig ikke trener like mye som han. Men det er jo også individuelle forskjeller på søvnbehov. Noen trenger mer, andre trenger mindre, uansett treningsmengde. Siden du opplever det du beskriver, kan det tyde på at akkurat du trenger mer søvn, særlig når du trener så mye. Og da bør du ta hensyn til hva kroppen sier i fra om Men det er jo litt problematisk for meg dersom jeg må legge meg tidlig også i helgene, siden jeg da ofte er i sosialt samvær med venner/familie til ganske sent på kvelden. Lei av å være trøtt og sliten hele tiden. Prøver å legge meg tidlig i hverdagene, for å få nok søvn, men opplever ofte at jeg ikke får sovet før lenge etterpå da kroppen min ofte er urolig, og jeg tenker at nå MÅ jeg sove. TS Anonymous poster hash: a1b40...ae1
Ingvilddd Skrevet 18. april 2015 #4 Skrevet 18. april 2015 Men det er jo litt problematisk for meg dersom jeg må legge meg tidlig også i helgene, siden jeg da ofte er i sosialt samvær med venner/familie til ganske sent på kvelden. Lei av å være trøtt og sliten hele tiden. Prøver å legge meg tidlig i hverdagene, for å få nok søvn, men opplever ofte at jeg ikke får sovet før lenge etterpå da kroppen min ofte er urolig, og jeg tenker at nå MÅ jeg sove. TS Anonymous poster hash: a1b40...ae1 Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal gjøre, og jeg har heller ikke noe særlig mye kunnskap innen dette. Men dersom jeg hadde følt meg så sliten og trøtt hele tiden som du beskriver, så hadde jeg kuttet ned på treningsmengden. Husk at trening er ment for å gi deg energi og overskudd i hverdagen, ikke for å tappe deg fra livsglede og mulighet til å fungere normalt. Særlig når du har problemer med å sove om natten, kan det være lurt å tenke over om du gjør det beste for kroppen din. Hva med å prøve å gå tilbake til den treningsmengden du hadde før, og se om det blir bedre da? Viktig å finne ut hvordan sin egen kropp trives best
skruf Skrevet 18. april 2015 #5 Skrevet 18. april 2015 Jeg har også større søvnbehov i perioder der jeg trener ekstra mye. Tror det er normalt, kroppen blir sliten og trenger mere hvile. I hverdagene er det greit å legge seg tidlig, men jeg skjønner hva du mener om å legge seg tidlig på helg når man gjerne er lengre våken pga sosialt samvær. Eller bare generelt lengre våken sammen med mannen og ser en film f.eks. Jeg har løst det sånn at jeg enten tar fredag eller lørdag treningsfri, og jeg tar ofte en powernap på sofaen på ettermiddagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå