Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har barn som går eller har gått på Steinerskolen? Hvilke opplevelser har dere og barnet fra det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt barn som har gått på Steinerskole. Det var et bevisst valg, og nå er de tenåringer (tvillinger) som også tar VGS der. Kun positive opplevelser! De synes eurytmi er kjedelig og tullete, men bortsett fra det har de blitt svært skolerte og ikke minst flotte ungdommer som går sine egne veier, og som liker å diskutere filosofi med sin mor over en kopp te. :) Og de har venner i andre miljø også. Den ene sikter seg inn på kybernetikk og robotikk, og den andre arkeologi.

Men undersøk skolene nøye, for undervisningen er svært avhengig av lærer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt barn som har gått på Steinerskole. Det var et bevisst valg, og nå er de tenåringer (tvillinger) som også tar VGS der. Kun positive opplevelser! De synes eurytmi er kjedelig og tullete, men bortsett fra det har de blitt svært skolerte og ikke minst flotte ungdommer som går sine egne veier, og som liker å diskutere filosofi med sin mor over en kopp te. :) Og de har venner i andre miljø også. Den ene sikter seg inn på kybernetikk og robotikk, og den andre arkeologi.

Men undersøk skolene nøye, for undervisningen er svært avhengig av lærer.

Takk for svar! Det er snakk om Steinerskolen i Tromsø. Jeg syntes det virker som en veldig bra skole med fokus på hver enkelt, har fått den oppfatningen at det er stort fokus på videreutvikling på hva de er gode på, og at de får utfolde seg mer innen "sitt felt"

Skrevet

Takk for svar! Det er snakk om Steinerskolen i Tromsø. Jeg syntes det virker som en veldig bra skole med fokus på hver enkelt, har fått den oppfatningen at det er stort fokus på videreutvikling på hva de er gode på, og at de får utfolde seg mer innen "sitt felt"

Det stemmer. De får utfolde seg innenfor sitt felt. Og de blir også utfordret på å tenke selv, utvikle seg som individer.

Skrevet

Det stemmer. De får utfolde seg innenfor sitt felt. Og de blir også utfordret på å tenke selv, utvikle seg som individer.

Det er er det jeg liker så godt ved Steinerskolene. Syntes også det er et veldig fint prinsipp at de ikke får karakterer (om det stemmer?). De ser heller på utviklingen og fokuserer på det som er bra. Man blir ikke puttet i bås som 3'er elev eller toppelev.

• Liker 1
Skrevet

Flere?😊

• 4 måneder senere...
Skrevet

Flere?

Har ikke barn som går på stinerskolen, men jeg har gått på stinerskolen selv. Teller det? Jeg elsket å gå der. Stortrivdes! Tror virkelig ikke jeg kunne gått på en bedre barneskole enn Steinerskolen. Det er riktig at man ikke får karakterer. Men får istedenfor en skriftlig tilbakemelding, også har man silkebøker som man lager selv ved å tegne og skrive i, istedenfor lærebøker.

Anonymous poster hash: 79201...ca4

Skrevet

Jeg skulle virkelig ønske vi bodde i nærheten av en steinerskole, da skulle datteren min gått der. Hun hater karakterer og synes det er et forferdelig press. Lærerne fokuserer på karakterer og det å prestere hele tiden. De får høre at de alltid kan gjøre bedre! Jeg liker ikke fokuset de har!!!!!

Anonymous poster hash: 29463...884

Skrevet

Jeg synes steinerskoler er noe tull. Stebroren min gikk der. Han lærte ikke å lese før i 3. Klasse og små bokstaver i 4. Eller noe.. Han ble litt låst inn i steinermiljøet og fungerer litt dårlig sammen med folk som bestemmer over ham osv da de får bestemme så mye selv, steinerskolen er sikker fin for folk med lærevansker etc, men de flinkeste stikker av og de middelmådige blir som min stebror, mine barn skal aldri få sette sin fot på en steinerskole

• Liker 2
Skrevet

Man lærer å utvikle seg som hasjrøykende (og dyrkende) rastafaritulling, men ikke å lese og regne osv. Det er jo ikke så viktig når man kan røyke tjall, ha dreadlocks og syns synd på dyr i fangenskap hele dagen ;)

Anonymous poster hash: 768ec...eba
Skrevet

Alle de jeg kjenner som har gått på Steinerskolen er skikkelig rare. Ville ikke hatt barna mine der.

Anonymous poster hash: 6cf13...7bb
  • Liker 1
Skrevet

Det er er det jeg liker så godt ved Steinerskolene. Syntes også det er et veldig fint prinsipp at de ikke får karakterer (om det stemmer?). De ser heller på utviklingen og fokuserer på det som er bra. Man blir ikke puttet i bås som 3'er elev eller toppelev.

Det gis karakterer i Steinerskolen, fortalte en jeg kjenner som har barn der.

Spesielt i videregående gis det karakterer i Steinerskolen.

Stemmer ikke dette?

Anonymous poster hash: aaa6b...b6e

Skrevet

Man lærer å utvikle seg som hasjrøykende (og dyrkende) rastafaritulling, men ikke å lese og regne osv. Det er jo ikke så viktig når man kan røyke tjall, ha dreadlocks og syns synd på dyr i fangenskap hele dagen ;)

Anonymous poster hash: 768ec...eba

De jeg kjenner til som har gått i Steinerskolen ble sett og fikk lov til å jobbe mer med det som de hadde anlegg og interesse for.

I dag er de henholdsvis lege, master i informatikk/IT og fondsforvalter.

Anonymous poster hash: aaa6b...b6e

Skrevet

Det gis karakterer i Steinerskolen, fortalte en jeg kjenner som har barn der.

Spesielt i videregående gis det karakterer i Steinerskolen.

Stemmer ikke dette?Anonymous poster hash: aaa6b...b6e

De får karakterer på slutten hvert fall. Fordi det kreves jo karakterer for å komme inn på vgs/høyere utdanning.

Steinerskolen er nok bra for de som ønsker en spesiell pedagogikk. Og den eneste grunnen til at Steinerskoler kan se hver enkelt elev bedre er når skoler har få elever, dvs færre elever per lærer. Det er enklere å hjelpe den enkelte elev når du bare har 5 eller 10 enn når du har 25 eller 30.

Jeg syns det at det jobbes mye med håndarbeid er positivt med Steinerskolen, men dette er ikke nødvendigvis positivt for teoretisk/faglig sterke elever. Noen trives jo faktisk veldig i matte- og naturfagtimene.

Ellers er vanlige skoler like gode altså:)

Anonymous poster hash: 3c929...e25

Skrevet (endret)

Jeg synes steinerskoler er noe tull. Stebroren min gikk der. Han lærte ikke å lese før i 3. Klasse og små bokstaver i 4. Eller noe.. Han ble litt låst inn i steinermiljøet og fungerer litt dårlig sammen med folk som bestemmer over ham osv da de får bestemme så mye selv, steinerskolen er sikker fin for folk med lærevansker etc, men de flinkeste stikker av og de middelmådige blir som min stebror, mine barn skal aldri få sette sin fot på en steinerskole

Steinerskolen er UTROLIG lite fin hvis du har lærevansker. Som du selv sier det er ganske frie tøyler. Har man ADHD for eksempel er steiner pedagogikk det motsatte av det du trenger. Din bror lærte ikke å lese før i 3. Tenk om han hadde hatt anlegg for dysleksi da, da ville ikke dette blitt oppdaget like tidlig fordi det er 'greit' å ikke lese før i 3. Klasse!

Jeg tenker det motsatte av deg. Steinerskolen er sikkert greit nok hvis du ikke gar noen faglige vansker ( da greier du deg jo uansett) men med lærevansker kan Steinerskolen virkelig ødelegge mye...

Endret av Zereta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...