Gå til innhold

Hva er "normalt"/greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge er det vanlig å legge seg sammen med et barn, lese for det, og ligge der til barnet sovner?

Var på besøk hos ei som har en 6åring. Om hun ikke legger seg i senga hennes, og blir der til hun sovner, går alt helt på tverke...

Virker veldig slitsomt, og skaper ikke akkurat et trygt barn i det lange løp.

En annen venninne løper til badet når hennes 5åring roper "ferdig!" etter å ha vært på do. Er det vanlig?

Det er jo individuelt, men når er det lurt å ta noen grep fordi ting har gått litt for langt, generelt? Altså at barnet ikke har spes.behov men bare har blitt vant til "dulling"..

Foreldrene mine leste eller sang for meg, men la seg ikke i senga mi. De satt ved siden av, og gikk ut da jeg sovnet. Etter hvert gikk de selv om jeg ikke hadde sovnet ennå. Senere var det bare nattaklem, og så gikk jeg selv på rommet mitt. Eller jeg leste selv/så kom de når det var på tide å slukke lyset.

Ser noen på dette som kaldt på et vis, kanskje? For lite dulling?



Anonymous poster hash: 13a87...c89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har aldri vært på rommet til ungene har sovnet. Det har vært lesing/sang/liten prat og så nattaklem. Så har de fått være for seg selv for å finne roen og sovne av seg selv.

Når det gjelder tørking på do, så bør ungene øve på dette når de er 5. De skal tross alt snart begynne på skolen og lærerne løper ikke rundt og tørker ungene etter dobesøk. Bimmelim bør en 5 åring kunne tørke selv. Og for det meste bommelom og. Men greit å sjekke sånn innimellom om de faktisk mestrer det.

Anonymous poster hash: ab6c6...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fast koselig leggerutine, og så slukker vi lyset og så sovner de selv i sengene sine.

Hender vi må opp et par ganger, men må aldri ligge hos dem til de har sovnet.

Overhodet ikke kaldt, med mindre de hadde lagt og skreket og ingen hadde reagert.

Har forresten ei venninne som alltid lå inne med jenten sin til hun sovnet. I mange år! De som passet måtte også gjøre det. Helt til det var ei som ikke gjorde det (tror hun var 6 år da!!), og da gikk det et lys opp for henne. Og da klarte de å venne henne til å sovne av seg selv ganske fort :) Bare tull å ligge der inne lenge, når barna fint kan sovne av seg selv. Jeg sovnet da av meg selv jeg også da jeg var barn. Og det var ikke noe dumt og kaldt med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke seg selv før de begynner på skolen. Har aldi vært inne på rommet til barnet mitt sovna.

Anonymous poster hash: babd5...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det vanlig å legge seg sammen med et barn, lese for det, og ligge der til barnet sovner?

Var på besøk hos ei som har en 6åring. Om hun ikke legger seg i senga hennes, og blir der til hun sovner, går alt helt på tverke...

Virker veldig slitsomt, og skaper ikke akkurat et trygt barn i det lange løp.

En annen venninne løper til badet når hennes 5åring roper "ferdig!" etter å ha vært på do. Er det vanlig?

Det er jo individuelt, men når er det lurt å ta noen grep fordi ting har gått litt for langt, generelt? Altså at barnet ikke har spes.behov men bare har blitt vant til "dulling"..

Foreldrene mine leste eller sang for meg, men la seg ikke i senga mi. De satt ved siden av, og gikk ut da jeg sovnet. Etter hvert gikk de selv om jeg ikke hadde sovnet ennå. Senere var det bare nattaklem, og så gikk jeg selv på rommet mitt. Eller jeg leste selv/så kom de når det var på tide å slukke lyset.

Ser noen på dette som kaldt på et vis, kanskje? For lite dulling?

Anonymous poster hash: 13a87...c89

Barn med spesielle behov Trenger også faste rammer og grenser. Så med mindre barnet har en alvorlig sykdom som krever såpass med tilsyn at foreldrene må ligge inne hos de til de sovner så kan jeg ikke forstå hvorfor barnet ikke skal vendes til å sovne alene

Vi har et barn med ASD og nettopp pga denne diagnosen er det kjempe viktig at det er tydelig når det er leggetid. Hvis vi blir liggende i senga med han så vil ikke han forstå at det er natta og han skal sove. Vi synger en sang, sier god natt og går ut av rommet. Han har behov for tilsyn hele døgnet pga tilleggsdiagnoser med anfalls- og selvskadings problematikk, men det løses ved at vi har kamera på rommet og en monitor som vi kan se han på.

Desto lengre man drøyer den kampen, desto større blir utfordringen med å vende barnet til å sovne alene

Anonymous poster hash: d8c9e...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å legge meg ned i senga med poden ved leggetid så lenge jeg får lov. Han ligger på armen mens vi leser, og etterpå snakker vi litt sammen. Noen ganger ligger jeg der til han sovner, det er snakk om maks 5-10 minutter, andre ganger ikke. Hva andre mener om dette, spiller ingen rolle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det vanlig å legge seg sammen med et barn, lese for det, og ligge der til barnet sovner?

Var på besøk hos ei som har en 6åring. Om hun ikke legger seg i senga hennes, og blir der til hun sovner, går alt helt på tverke...

Virker veldig slitsomt, og skaper ikke akkurat et trygt barn i det lange løp.

En annen venninne løper til badet når hennes 5åring roper "ferdig!" etter å ha vært på do. Er det vanlig?

Det er jo individuelt, men når er det lurt å ta noen grep fordi ting har gått litt for langt, generelt? Altså at barnet ikke har spes.behov men bare har blitt vant til "dulling"..

Foreldrene mine leste eller sang for meg, men la seg ikke i senga mi. De satt ved siden av, og gikk ut da jeg sovnet. Etter hvert gikk de selv om jeg ikke hadde sovnet ennå. Senere var det bare nattaklem, og så gikk jeg selv på rommet mitt. Eller jeg leste selv/så kom de når det var på tide å slukke lyset.

Ser noen på dette som kaldt på et vis, kanskje? For lite dulling?

Anonymous poster hash: 13a87...c89

Kjenner du meg? ;) Min datter på 5 år roper ofte "ferdig", og jeg hjelper henne å tørke. Hun synes fortsatt det er vanskelig/ekkelt, men hun tørker ofte selv også. Vaskingen fikser hun selv. Jeg ser ikke noe galt i å hjelpe til her - det betyr ikke at hun ikke klarer seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å øve på at vår jente skulle sovne selv da hun var rundt 4 og vi her fått enda et barn. Fram til da hadde vi kost oss med leggerutinen, men med to barn å legge, var det praktisk at hun kunne sovne selv. Det til litt tid før det var greit, men nå er hun snart 5 og det får kjempefint. Vi synger, leser og sier god natt. Hun roper gjerne en gang eller to og skal spørre om noe, men sovner fint av seg selv. Ang dobesøk så ønsker vi at hun tørker seg selv når hun har tisset, men hun trenger hjelp når hun har bæsjet. Tror de gjør det på samme måte i bhg.

Anonymous poster hash: 7d8c0...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker min 5-åring bak fordi jeg er redd han skal få på hendene, men jeg må nok slippe han til snart så han lærer dette før skolen starter.

Jeg ligger ikke med han lengre, men hadde en lang periode i 3-årsalder der jeg "måtte" ligge med han helt til han sovna. Hva folk gjør er vel ganske forskjellig og jeg tror de fleste foreldre gjør det beste for SITT barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 3,5 og sovner selv og tørker seg selv.

Du er heldig... Stebarnet her på seks år (!) klarer ikke å tørke seg selv. Med annenhver helg her går det ikke, og blir en tur i dusjen om barnet tørker seg etter å ha bæsjet (drar papiret feil vei :( ). Vi har prøvd, men med annenhver helg er det lite man inkan gjøre, og når barnet kommer tilbake ønskes det å få hjelp til å ta på klær???

Anonymous poster hash: 54666...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig... Stebarnet her på seks år (!) klarer ikke å tørke seg selv. Med annenhver helg her går det ikke, og blir en tur i dusjen om barnet tørker seg etter å ha bæsjet (drar papiret feil vei :( ). Vi har prøvd, men med annenhver helg er det lite man inkan gjøre, og når barnet kommer tilbake ønskes det å få hjelp til å ta på klær??? Anonymous poster hash: 54666...e12

Stebarn på 9 år tørker seg ikke i det hele tatt! Lei av truser fulle av bremsespor. Har begynt å sende med de trusene til mor, får håpe hun tar hintet. Som du sier, lite man kan gjøre med samvær annen hver helg. Utenfor min forståelse at mor ikke bryr seg om normal hygiene.

Anonymous poster hash: 9a29b...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter eller ligger ved 4 åringen min til han sovner. Først snakker vi om hva som har skjedd i løpet av dagen, og hvilke planer vi har for neste dag. Eller vi snakker om livet generelt.(mange spørsmål om smått og stort) Tiden går så fort, og plutselig er han stor. Derfor setter jeg stor pris på denne stunden i en travel hverdag. Gjorde dette med storebror også, til han selv ville legge seg alene og lese Donald på senga.

Husker mamman min bare sa god natt, også så jeg litt i bøker før jeg sovnet for meg selv, var koselig det også!;)

Anonymous poster hash: b368d...3fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det vanlig å legge seg sammen med et barn, lese for det, og ligge der til barnet sovner?

Var på besøk hos ei som har en 6åring. Om hun ikke legger seg i senga hennes, og blir der til hun sovner, går alt helt på tverke...

Virker veldig slitsomt, og skaper ikke akkurat et trygt barn i det lange løp.

En annen venninne løper til badet når hennes 5åring roper "ferdig!" etter å ha vært på do. Er det vanlig?

Det er jo individuelt, men når er det lurt å ta noen grep fordi ting har gått litt for langt, generelt? Altså at barnet ikke har spes.behov men bare har blitt vant til "dulling"..

Foreldrene mine leste eller sang for meg, men la seg ikke i senga mi. De satt ved siden av, og gikk ut da jeg sovnet. Etter hvert gikk de selv om jeg ikke hadde sovnet ennå. Senere var det bare nattaklem, og så gikk jeg selv på rommet mitt. Eller jeg leste selv/så kom de når det var på tide å slukke lyset.

Ser noen på dette som kaldt på et vis, kanskje? For lite dulling?

Anonymous poster hash: 13a87...c89

Man legger seg da ikke med barnet?!

Synger, forteller, klemmer og: god natt!

Anonymous poster hash: 81660...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at barna begynte å legge seg på kvelden (da de var nyfødte la de seg jo sammen med meg) så har det vært lesing, sang, nattakos og så går vi ut av rommet. Om det er noe spesielt sitter jeg selvfølgelig med dem, men til vanlig sovner de alene i sengene sine uten problemer.

Når det gjelder dobesøk, fireåringen min klarer seg helt alene når hun skal tisse. Skal hun noe mer så får hun hjelp til å tørke, hun er så redd for å ikke bli skikkelig ren om hun gjør det selv.

Syns det er viktig å lære barna å klare ting selv og være selvstendige samtidig som de kan være trygge på at mamma og pappa er der om de trenger det.

Anonymous poster hash: 3419f...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne la seg med sin minste for at hun skulle føle seg "trygg". Dette til tross for at hun hadde soverom innenfor stua. Det medførte at det ble vanskelig å ha besøk på kvelden da legging gjerne tok 2 timer og tv-serier kunne hun bare glemme å følge med på.

Jenta ble 14 år før hun kunne legge seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarte ikke å sove alene før jeg ble ca. 10 år. Mamma måtte være inne sammen med meg til jeg sovnet. Men nå tror vi at jeg ble utsatt for overgrep når jeg var liten. Så ikke rart jeg ikke ville sove alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarn på 9 år tørker seg ikke i det hele tatt! Lei av truser fulle av bremsespor. Har begynt å sende med de trusene til mor, får håpe hun tar hintet. Som du sier, lite man kan gjøre med samvær annen hver helg. Utenfor min forståelse at mor ikke bryr seg om normal hygiene.

Anonymous poster hash: 9a29b...622

Oi! Det er jo verre en vår situasjon. Fikk vondt i magen over at det kan skje her, ombarnet ible lærer det. Hvordan fungerer det for barnet på ni på skolen? Kan ikke få lærere til å hjelpe heller...

Tror jeg skal ha en samtale med far og få han til å snakke med mor om at dette er noe de sammen må finne en løsning på og samkjøre opplæring i dobesøk. Her finnes det barn på tre og fire som klarer det greit selv... Skulle ønske barnet var her mer. :(

Anonymous poster hash: 54666...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig... Stebarnet her på seks år (!) klarer ikke å tørke seg selv. Med annenhver helg her går det ikke, og blir en tur i dusjen om barnet tørker seg etter å ha bæsjet (drar papiret feil vei :( ). Vi har prøvd, men med annenhver helg er det lite man inkan gjøre, og når barnet kommer tilbake ønskes det å få hjelp til å ta på klær???

Anonymous poster hash: 54666...e12

Selvfølgelig går det, vi har også annenhver helg og barnet tørker seg fint her nå etter konsekvent trening, men klarer fortsatt ikke hos mor. Det tok bare litt lenger tid enn om han hadde bodd her fast.,

Anonymous poster hash: c8381...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...