Gå til innhold

hvilepuls på 52


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig/bra/dårlig? Trener ikke regelmessig. Tok en gang en ekg 1 døgn fordi jeg sliter med doble hjerteslag og spesialisten sa at pulsen om natten var lav, men det er fordi jeg er ung?? Er det bare noen som har lav puls?

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min har så lav hvilepuls, legen hans sa at det var veldig bra. Han er både ung, frisk og trener masse :)



Anonymous poster hash: 62b59...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 er ikke unormalt lav hvilepuls. Jeg trener endel og ligger på rundt 50.



Anonymous poster hash: e300b...a2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepulsen skal vel ligge mellom 60 og 80, men tror ikke det er farlig å ha litt lavere eller høyere. Da hadde jo antageligvis spesialisten eller legen din kommentert det i negative ordlag, noe det ikke ser ut til at de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 er ikke unormalt lav hvilepuls. Jeg trener endel og ligger på rundt 50.

Anonymous poster hash: e300b...a2f

Forskjellen på meg og deg er at jeg ikke trener. Men jeg har trent endel i min "ungdom", kan det ha noe å si? Er redd for at hvis jeg trener regelmessig får jeg hvilepuls på 30 eller noe :o

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på meg og deg er at jeg ikke trener. Men jeg har trent endel i min "ungdom", kan det ha noe å si? Er redd for at hvis jeg trener regelmessig får jeg hvilepuls på 30 eller noe :o

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Vet om enkelte idrettsutøvere som har hvilepuls ned mot 40. Jeg trener ikke så mye at jeg tror det har spesielt stor betydning for hvilepulsen. Tror ikke du trenger å bekymre deg for at hvilepulsen blir for lav av trening - trening er sunt for hjertet.

Anonymous poster hash: e300b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepulsen skal vel ligge mellom 60 og 80, men tror ikke det er farlig å ha litt lavere eller høyere. Da hadde jo antageligvis spesialisten eller legen din kommentert det i negative ordlag, noe det ikke ser ut til at de har gjort.

Legen har aldri tatt pulsen, bare blodtrykket. Det er derfor jeg spurte her, sjekket pulsen på en dings som sa det var utenfor normalområdet som er 66-80

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hvilepuls er alltid på 47-50. Trener ikke noe spesielt jeg heller. men er i aktivitet



Anonymous poster hash: d0ab7...abf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er på 100...skulle gjerne byttet med deg 😞

Anonymous poster hash: 30fb2...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang hadde jeg hvilepuls 92 :/

Anonymous poster hash: b4e28...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 er veldig sunt. De fleste ligger mellom 60 og 80, men den synker som regel jo bedre trent man er. Det handler ikke om at den "skal ligge mellom 60 og 80", at det liksom er det beste, det handler om at det er der de fleste ligger.

Det er forskjell på normal og optimal. Norske menn blir i snitt snaut 80 år, men det betyr jo ikke at det er dumt å bli 90, snarere tvert imot. Så lenge du ikke føler noen symptomer som følge av lav puls er det utelukkende positivt å ha en slik ganske lav hvilepuls. Dette er på ingen måte ekstremt eller urovekkende, det er bare lavere enn de fleste. Og lavt er bra.



Anonymous poster hash: 1b9a5...c68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel puls mellom 43-46 om natta, og cirka 50 målt på legekontoret midt på dagen. Fastlegen sa at det er litt lavt, men jeg trener mye så det er kanskje forklaringen. Har også blodtrykk i nedre sjiktet, ca 100/60 eller 90/50.



Anonymous poster hash: 0b06e...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 er veldig sunt. De fleste ligger mellom 60 og 80, men den synker som regel jo bedre trent man er. Det handler ikke om at den "skal ligge mellom 60 og 80", at det liksom er det beste, det handler om at det er der de fleste ligger.Det er forskjell på normal og optimal. Norske menn blir i snitt snaut 80 år, men det betyr jo ikke at det er dumt å bli 90, snarere tvert imot. Så lenge du ikke føler noen symptomer som følge av lav puls er det utelukkende positivt å ha en slik ganske lav hvilepuls. Dette er på ingen måte ekstremt eller urovekkende, det er bare lavere enn de fleste. Og lavt er bra. Anonymous poster hash: 1b9a5...c68

Kan det være fordi jeg går på blodfortynnende?

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt det. Min kan ligge på 36-37, og jeg er helt frisk. :)

Seriøst? Kommer du til å leve i 150 år da :P

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er sunn og frisk, og har passelig vekt tror jeg 52 går helt fint. :)



Anonymous poster hash: 268cd...23d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror nok genetikk spiller en del inn på hvilepulsen også. Som kan være forklaringen på hvorfor din er så lav, selv om du ikke trener. Jeg har ganske lav, kan lett komme ned i 45 om jeg hviler på dagtid, men ligger som regel en plass mellom 45-55 når jeg slapper av, har ikke målt den gjennom hele natta. Jeg trener en del nå, så det kan være litt av forklaringen, men jeg tror det er genene som spiller inn. Min søster har også veldig lav hvilepuls og hun er ganske inaktiv. Målte pulsen hennes tilfeldig en kveld uten at hun hadde hvilt så masse og hun var også nede i 45.

Det er nok sunt, og om du ikke fant noe på EKG angående dobbeltslag, så skal du nok ikke bekymre deg :)

Jeg har forøvrig også slitt litt med dobbeltslag, men har ikke hatt det på lenge. Jeg har i grunn funnet ut at mye salt trigger hjertet mitt til å slå dobbeltslag. Kanskje det samme gjelder deg? Jeg passer på å ikke overdrive saltinntaket, prøver feks. å ikke spise mye chips om gangen, og nå har jeg ikke kjent dobbeltslag på flere måneder. At du har lav hvilepuls indikerer nok at du ikke har mye stress i kroppen, og det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ligger vanligvis på 45-50.

har en drøss av sykdommer, men ingen som gir utslag på hjerteslagene.



Anonymous poster hash: 75b6b...2bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det rare er vel at jeg er i dårlig fysisk form, og sliter med ptsd (er under behandling). Så det er da naturligvis unaturlig mye stress i kroppen. Kanskje jeg produserer mye "antistresshormoner" til tider for å kompensere? Nei, jeg vet ikke. Men godt å høre at mange ikke ser på lav puls som et dårlig tegn. Ikke at hjertet er slitent eller at jeg har hjertesvikt eller noe ;) jeg har veldig god lungekapasitet (over gjennomsnittet), men burde nok trent endel mer.

Anonymous poster hash: 298fb...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...