Polly Ester Skrevet 23. august 2004 #1 Skrevet 23. august 2004 Har en sønn som lukter ille... Han blir lett svett og varm når han driver med fysiske ting. Men, er det vanlig at så små barn som 7-8 åringer lukter? Trodde svettelukt kom i puberteten? Sønnen min må bruke deodorant hver dag hvis det ikke skal lukte... Er det vanlig?
Gjest Myumi Skrevet 23. august 2004 #2 Skrevet 23. august 2004 Dette er vel like individuelt som alt annet når det gjelder barn, men det er super-viktig at du lærer ham god hygiene så han unngår erting på skolen i forb. med gym etc. Kroppsvask, deodorant og ren t-skjorte/genser hver dag.
Polly Ester Skrevet 23. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2004 Han merker heldigvis dette selv og er bevisst på det. Jeg syntes bare det var litt pussig, har aldri hørt om det før - at man lukter sånn før man kommer i puberteten. Et annet spørsmål; da vi gikk på skolen, og også min eldste sønn så begynte vi/de med dusjing etter gymmen i 4.klasse. Men, sønnen min går i 3.klasse, er det sånn at de har begynt med dusjing allerede? Sønnen min sier de skal, men jeg lurte på om det er sånn på andre skoler også?
Charmina Skrevet 23. august 2004 #4 Skrevet 23. august 2004 Har en sønn som lukter ille... Han blir lett svett og varm når han driver med fysiske ting. Men, er det vanlig at så små barn som 7-8 åringer lukter? Trodde svettelukt kom i puberteten? Sønnen min må bruke deodorant hver dag hvis det ikke skal lukte... Er det vanlig? Trodde også at dette kom først i puberteten :klø: Har aldri kjent noe fra gutten min samme hvor mye han herjer- men han blir dyvåt av svette altså! men sikkert veldig forskjellig fra person til person ja! Klems Charmina 80 dager til termin
Polly Ester Skrevet 23. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2004 Trodde også at dette kom først i puberteten :klø: Har aldri kjent noe fra gutten min samme hvor mye han herjer- men han blir dyvåt av svette altså! men sikkert veldig forskjellig fra person til person ja! Klems Charmina 80 dager til termin Har aldri vært borti det selv heller, så jeg bare lurte på om andre har vært det. Han er frisk og rask ellers, bare en smule negativ om dagen, men det er andre ting. Men, kan det være en sykdom?
Gjest allium Skrevet 23. august 2004 #6 Skrevet 23. august 2004 Åtteåringen min har det samme. Jeg har gått ut fra at det skyldes at han er tidlig ute. Han er høy for alderen også, og halvbroren hans var tidlig utviklet. Tror ikke man kan gjøre mye annet enn å passe på hygienen.
Gjest Myumi Skrevet 23. august 2004 #7 Skrevet 23. august 2004 Finner det meget lite sannsynlig at svettelukt skyldes sykdom hvis han ellers er i fin form.
Polly Ester Skrevet 23. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2004 Takk for svar alle sammen :-)
kjellebassen Skrevet 23. august 2004 #9 Skrevet 23. august 2004 Har alltid vært et slikt "svette-monster" i hele mitt liv. Grunnene er fler. 1. Gener. Hvor mye man svetter avhenger også av gener. 2. Aktivitetsnivå. Dette er den mest selvfølgelige ting, mye aktivitet=mye svette for mange. Var selv svært aktiv som liten og "svetta som en gris". Og gjør det fortsatt ved hard/mye fysisk aktivitet. 3. Mat. Dette er en av faktorene som spiller mest inn på hvordan lukta blir. Tilslutt vil jeg si: Det at sønnen din svetter mye er faktisk POSITIVT, spesielt ved trening. Dette beskytter kroppen hans fra å "overopphetes" og hjelper ham også slik at han ikke får hodepine. En viktig faktor derimot er at han drikker my når han er fysisk aktiv. Folk som IKKE svetter/svetter lite har langt større kvaler ved trening da det meste/mye av varmen fra treninga blir i kroppen isteden for at de greier å kvitte seg med den. Det er mulig å gjøre noe med det spesielt med svettingen med et lite kirurgisk inngrep. Les mer her: Lommelegen
Polly Ester Skrevet 23. august 2004 Forfatter #10 Skrevet 23. august 2004 Har to sønner med hver sin far - og begge to er slik at de svetter veldig. Men han eldste - som nå er tenåring, luktet ikke da han var liten, og han lukter ikke sånn som lillebroren sin engang nå. Men, det kan kanskje være som du sier - at det er gener. For begge svetter veldig raskt og mye, men yngste sønnen min kan ha gener etter sin far som gir sterk lukt...
BritElin Skrevet 23. august 2004 #11 Skrevet 23. august 2004 Jenta mi på 11år har brukt deo i et par år allerede pga lukt.
Bridget Jones Skrevet 23. august 2004 #12 Skrevet 23. august 2004 min datter på 9 år har mått i sommer begynne med deoderant, hun sier at det lukter vondt, men jeg har ikke kjent noe.
dreamy Skrevet 24. august 2004 #13 Skrevet 24. august 2004 Min datter har hatt litt svettelukt i flere år allerede, hun er 10 år. Tror ikke det er uvanlig.
Polly Ester Skrevet 24. august 2004 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2004 Godt å høre. Jeg hadde bare ikke vært borti det selv, og da er det jaggu lett å lure på om ting er vanlig eller ikke, ja... :-)
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #15 Skrevet 14. november 2009 Godt å høre. Jeg hadde bare ikke vært borti det selv, og da er det jaggu lett å lure på om ting er vanlig eller ikke, ja... :-) VÅR SØNN HAR HATT SVETTELUKT SIDEN HAN VAR BABY...INGEN I HELSEVESNET TOK OSS SERIØST NÅR VI SA IFRA OM DET PÅ KONTROLLER OG VED LEGEBESØK... MEN LUKTEN VAR OG ER, NÅ SOM HAN ER BLITT 6 ÅR, VELDIG STERK... VI ER DESSILUSJONERTE... SKAL MAN GI ET BARN PÅ 6 ÅR DEODORANT? DUSJER HAN SÅ OG SI HVER ENESTE DAG FOR Å BEKJEMPE PROBLEMATIKKEN. FRUSTRERENDE FOR HAN OG OSS... E
Sissan Skrevet 14. november 2009 #16 Skrevet 14. november 2009 Vet ikke om det er noe case, men kanskje dere skulle prøve å skifte det innerste tøyet hans? Selv syns jeg en del syntetmaterialer fort får lukt som "setter seg".
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #17 Skrevet 14. november 2009 Vår datter luktet svette allerede som 6 åring. Jeg kjøpte Neutral deodorant til henne som vi tok på etter bading/ dusjing sånn ca 2-3 ganger i uka. Hadde problemet vært større hadde vi vasket henne hver dag, og brukt deo daglig. Neutral er uten parfyme, derfor valgte vi den.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Finner det meget lite sannsynlig at svettelukt skyldes sykdom hvis han ellers er i fin form. Det der er faktisk feil. Gå på google og skriv inn trimethylaminuria. Finnes mange variasjoner av sykdommen og folk kan lukte veldig forskjellig pga den. Men det handler om hormoner og matinntak og ikke mangel på hygiene. Ikke spesielt kjent blant den vanlige befolkning (eller helsepersonell) dessverre, noe som kan føre til mobbing og trakassering på skole og i jobb for de det gjelder. Men, det er sannsynligvis ikke dette sønnen din har, for det er sjeldent.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #19 Skrevet 10. desember 2009 Er sønnen din overvektig? Jeg har lagt merke til at overvektige barn svetter mye mer enn andre, og det lukter lettere også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå