Gå til innhold

Sint/irritert pappa


Mammatrollet123

Anbefalte innlegg

hei. Jeg har et spørsmål angående sinne. Vi har ei datter på 7 måneder. Og når pappaen skal gi henne mat så blir han fort sint og irritert, ( når babyen beveger seg, slår skjeen, ikke følger med, ikke vil ha mer mat osv) jeg føler at han forverrer situasjonen når han blir sint med at babyen ihvertfall ikke vil samarbeide. Når jeg gir henne grøt/middag så går det alltid mye bedre, og selv om jeg blir fustrert til tider så viser jeg det ikke. Han blir også irritert på baby når han skal skifte bleie (spesielt bæsje-bleie), kle på henne og sikkert andre situasjoner det det ikke passer seg at hun slår jeg vrang og ikke vil hjelpe til. Hvordan kan jeg bedre dette? Og hvordan skal jeg gå frem med dette til far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be ham om å bli med på helsestasjonen og så tar du det opp der med helsesøster. Det er mye bedre å snakke om slike ting med en tredjepart tilstede.



Anonymous poster hash: acd3e...456
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han antakeligvis er ute etter er at du skal overta slik at han slipper. Støtter forslaget over på det sterkeste at han blir med en tur på helsestasjonen og lære at barn blir slik du er selv. Han vil vel ikke at hun skal bli ei hissig kruttønne?

Anonymous poster hash: 17b4a...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde kanskje ikke lyst på barn in the first place...



Anonymous poster hash: dfe2e...99e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvang du barnet på ham - eller er han lettere tilbakestående? Mulig han behøver medisiner?

Han høres lat ut og at han vil at du skal ta all jobben. Kjip type...

Anonymous poster hash: 1d33b...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke noe greit ut for barnet deres.. Har han blitt utsatt for vold i barndommen? Ta han med til helsesøster, hun vet sikkert om dette her, men det finnes ett program som skal hjelpe foreldre med sinnemestring. Man kan laste ned en app, men jeg husker bare ikke navnet nå.. FVK vet også om dette og de kan også evt hjelpe med sinnemestring. Men en ting jeg husker fra det programmet er denne setningen (som hjalp for meg) : Når vi opplever sinne ovenfor barna våre er det ofte fordi forventningene vi har knuses. Han blir for eks. irritert når babyen slår skjeen ut av hånden hans og det kommer gris på gulvet. Da kan han prøve å tenke: Hva forventer jeg egentlig, dette er en baby på 7 mnd og hun synes det er spennende å leke med skjeen. Fordi jeg holdt den for løst så fikk hun tak i den. Han bør også jobbe med å registrere (for seg selv enten skriftlig eller i hodet) hvordan han kjenner seg når dette sinnet begynner.

Men det kan være lurt å høre med han om dette stammer fra en plass når dere skal snakke om det. Hvis han har opplevd mye sinne evt vold i egen barndom og får snakket om det så kan det gi han økt bevissthet og motivasjon til å forandre seg. Jenta er heldigvis bare 7 mnd, babyer er veldig lette å forme og dette kan absolutt fikses :) Men hvis det fortsetter sånn så bør han være klar over at det vil påvirke tilknytningen mellom dem.



Anonymous poster hash: 9b10a...303
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Han blir ikke super sinna bare så det er klart. Han blir mer irritert og bruker kanskje "sinte hender" han har aldri ropt eller brukt høy sinna stemme. Ville bare nevne det så dere ikke skulle tenke dette var en totalt forvridd type. Tenker jeg tar det opp sammen med helsesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med han om det, eller har du bare observert det, og tatt det opp med KG?

Spør han om hva han selv synes om reaksjonene sine. Si at babyen merker at han blir stresset og at hvis han er rolig (eller ihvertfall later som i begynnelsen), så vil hun også bli roligere. Forklar at uhell skjer, og at hun ikke veiver bort skjeen for å plage han, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...