Gå til innhold

Uenighet med depositum!


Context2

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en far og sønn i familien som har en uenighet og ville gjerne forklare situasjonen her og høre deres mening.

La oss kalle faren Torbjørn og sønnen Bjarne.

Torbjørn og Bjarne har bodd sammen i en 2mans leilighet i flere år mens Bjarne gikk på skole så betalte Torbjørn 100% av leien.

Så fort Bjarne begynte å tjene penger så ble de enige om at de skulle betale 50% hver.

Torbjørn hadde nevnt at han ville flytte ut og heller bo med samboeren sin etterhvert.

Etter ca. 1 år med å betale 50% hver så skulle Bjarne på en 3mnd tur til utlandet, da sa Bjarne ifra i god tid og sa at de kunne si opp leiligheten så kunne Bjarne finne seg noe nytt alene når han kom tilbake, men da sa Torbjørn at det ikke var nødvendig og det kunne vente.

Da betalte Bjarne 50% av leia menst han var på tur, men da Bjarne kom hjem fra utlandet sa Torbjørn at han ville flytte ut samme dag.

Så da ble Bjarne sittende med en 2mans leilighet.

Bjarne har nå betalt 100% av denne 2mans leiligheten i ca. 6mnd og nå skal Bjarne flytte til utlandet.

Okey, nå har jeg forklart situasjonen. Her er problemet:

Bjarne har sagt opp leiligheten, men Torbjørn har skrever under på en kontrakt som sier det er 3mnd oppsigelse og det er også et 2mnds depositum som Torbjørn har betalt.

Bjarne har spurt om han kan få depositumet til å betale 2 av de 3 mnd, men Torbjørn vil beholde depositumet.

Da er mitt spørsmål til dere, hvem synes dere skal få depositumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har en far og sønn i familien som har en uenighet og ville gjerne forklare situasjonen her og høre deres mening.

La oss kalle faren Torbjørn og sønnen Bjarne.

Torbjørn og Bjarne har bodd sammen i en 2mans leilighet i flere år mens Bjarne gikk på skole så betalte Torbjørn 100% av leien.

Så fort Bjarne begynte å tjene penger så ble de enige om at de skulle betale 50% hver.

Torbjørn hadde nevnt at han ville flytte ut og heller bo med samboeren sin etterhvert.

Etter ca. 1 år med å betale 50% hver så skulle Bjarne på en 3mnd tur til utlandet, da sa Bjarne ifra i god tid og sa at de kunne si opp leiligheten så kunne Bjarne finne seg noe nytt alene når han kom tilbake, men da sa Torbjørn at det ikke var nødvendig og det kunne vente.

Da betalte Bjarne 50% av leia menst han var på tur, men da Bjarne kom hjem fra utlandet sa Torbjørn at han ville flytte ut samme dag.

Så da ble Bjarne sittende med en 2mans leilighet.

Bjarne har nå betalt 100% av denne 2mans leiligheten i ca. 6mnd og nå skal Bjarne flytte til utlandet.

Okey, nå har jeg forklart situasjonen. Her er problemet:

Bjarne har sagt opp leiligheten, men Torbjørn har skrever under på en kontrakt som sier det er 3mnd oppsigelse og det er også et 2mnds depositum som Torbjørn har betalt.

Bjarne har spurt om han kan få depositumet til å betale 2 av de 3 mnd, men Torbjørn vil beholde depositumet.

Da er mitt spørsmål til dere, hvem synes dere skal få depositumet?

Den som har betalt depositumet!

Anonymous poster hash: effa0...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt beholder Torbjørn depositumet (men får ikke pengene før de 3 mnd er gått), men han skal også betale sin andel av husleia de 3 mnd til oppsigelsestiden er ute. 50% av 3 mnd er mindre enn 100% av 2 mnd.

Anonymous poster hash: 0d480...7e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Så har Torbjørn betalt depositumet... Hvorfor skal da Bjarne ha en del av de?

Hos meg så har mamma og pappa betalt depositum, og så klart så skal de få det tilbake den dagen jeg flytter. De kommer til å få rentene også, som takk for at de la ut 30 000 for meg.
Den som betalte depositumet, har rett på å få de tilbake.

Det at "Bjarne" har betalt 100% i 6. måneder er jo hans egen feil, da Torbjørn sa ifra at han skulle flytte.
Bjarne valgte selv å bo der i et halvt år + flytte i fra leiligheten etter den tiden. Han kunne ha leid ut rommet til Torbjørn til en venn eller noe, han valgte selv å bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at den som betaler depositumet selvsagt burde få det tilbake, men det er jo ikke svart/hvitt. Syns selv at å love at man skal fortsette å bo sammen etter 3mnds turen da Bjarne ville si opp og så fort Bjarne kommer hjem fra turen forandrer Torbjørn mening og sier han flytter ble litt feil. Det er det jeg tenker hvertfall, men kanskje jeg tar feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at den som betaler depositumet selvsagt burde få det tilbake, men det er jo ikke svart/hvitt. Syns selv at å love at man skal fortsette å bo sammen etter 3mnds turen da Bjarne ville si opp og så fort Bjarne kommer hjem fra turen forandrer Torbjørn mening og sier han flytter ble litt feil. Det er det jeg tenker hvertfall, men kanskje jeg tar feil..?

Jo, det er nokså svart/hvitt.

Torbjørn er en dust som ikke bare kunne bestemme seg litt før slik at Bjarne kunne sagt opp 3 mnd før han dro på turen sin, og dermed flyttet ut samtidig som han dro. Men når han nå ikke gjorde det, så må Torbjørn selv forholde seg til at det er 3 mnd oppsigelse, og han kan da si opp når han ønsker, men må betale sin andel av husleia i 3 mnd fra oppsigelsesdato. Om Bjarne da velger å ikke si opp samtidig, så får han finne seg i å betale 100% av leia i tiden etter at Torbjørns oppsigelsestid er gått ut.

Hvis dette nå allerede er 6 måneder siden, og Torbjørn flyttet ut på dagen uten å betale husleie i oppsigelsestiden, så skylder han Bjarne husleie for 3 måneder (sin andel, 50%), men Torbjørn skal ha depositumet (og det skulle han ha fått utbetalt samtidig som oppsigelsestiden hans gikk ut - Bjarne burde da ha betalt inn eget depositum da Torbjørns depositum ble tilbakebetalt).

La oss si at husleia er 10.000, da betaler de 5000 hver og depositumet er på 20.000. Torbjørn skal da ha hele depositumet på 20.000, men hvis han har unnlatt å betale husleie i oppsigelsestiden så skylder han Bjarne 15.000.

Anonymous poster hash: 5e7bd...850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...